• Niini

Vad är detta?

Hade examenskalas i lördags o fick en bukett där bl.a. dessa blommor ingick. Blev helt förälskad! Dessa vill jag ha i min bukett, men vad ÄR det för blommor?

• Svar på tråden Vad är detta?
  • FelizLane

ser lite ut som nejlikor? 

• Niini

Funderade lite på det själv också men dom var så rosa.. Finns det rosa nejlikor?

• FelizLane

finns  väl i stort sett alla färger. Blommor går att färga :)

• hoodilady

Det är en Dubbel rosa Nejlika skulle jag tro.

• passionsblomman

Det är en nejlika. Nejlikor finns i väldigt många färger, och inte minst i flera olika rosa nyanser.
    "Dubbel" nejlika har jag aldrig hört talas om. De ser ut sådär helt enkelt. Det finns en grön sort som ser mycket udda ut, annars är de som på bilden. Elegansnejlikor finns också. Då är de på kvistar och flera små blommor. Ett bra komplement ifall man tex vill ah hårblommor.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Cantaton
    Zelmah skrev 2011-01-21 00:41:44 följande:
    finns det röda nejlikor?
    Jaa då.
  • passionsblomman
    Zelmah skrev 2011-01-21 00:41:44 följande:
    finns det röda nejlikor?
    Jajjamän! Både klarröda och mörkröda.
    Nejlikan är en klart underskattad blomma ute bland folk, men mycket användbar och prisvärd.
  • Zelmah

åh! då kanske man skulle ha nejlikor istället för rosor eller blanda upp rosorna med nejlikor..

Jag velar fram och tillbaka med vad jag vill ha i buketten. Först var jag helt bombsäker på att jag skulle ha en lösbunden stavbukett med enbart vita rosor.. men sen har jag funderat på röda istället då jag ska ha röda skor, läppar och naglar och gillar att bryta av lite. Samtidigt gillar jag verkligen de vita rosorna med... svårt. Sen har jag tänkt liljor, men jag tycker att de stänglarna/pistillerna eller vad de kallas gör halva grejen med liljans utseende och de måste man ju klippa av om man inte vill riskera fläckar.. så liljorna är strukna från listan som det ser ut nu...

Får se var jag landar..

• Kattpoet

Nejlikor var vanligare förr än nu, nu ser man dem mest på begravningar vilket är synd, det är en väldigt vacker blomma. Du kan få nejlikor i  de flesta färger och även  dubbel färgade.

En av mina favoriter  är  en rosa nejlika med  silverig stam, borstnejlika om jag minns rätt.

Tyvärr är jag överkänslig mot nästan alla nejlikor  utom 3 sorter.

• Niini

Äsch.. Då kan jag inte ta dessa.. För ja ska ha två vita nejlikor som representerar morfar o farfar som inte längre finns med oss. O dom två nejlikorna ska vara så att säga udda i buketten.

• Kattpoet

Varför kan du inte ta rosa nejlikor  och sedan två vita?

Alla nejlikor ser inte exakt likadana ut, kolla upp med en florist vad de har för nejlikor innan du ger upp. 

• passionsblomman
    Kattpoet skrev 2011-01-21 07:48:36 följande:
    Nejlikor var vanligare förr än nu, nu ser man dem mest på begravningar vilket är synd, det är en väldigt vacker blomma. Du kan få nejlikor i  de flesta färger och även  dubbel färgade.

En av mina favoriter  är  en rosa nejlika med  silverig stam, borstnejlika om jag minns rätt.

Tyvärr är jag överkänslig mot nästan alla nejlikor  utom 3 sorter.

Det här är både sant och inte kan man säga. För visst var nejlikan en allmänt använd blomma förr-även i presentbuketter, men en av orsakerna att den numera är lite bannad är just att den ofta användes vid begravningar. Ibland undrar jag om folk får extra stakra upplevelser av de blommor de ser vid en bergravning och sedan förknippar man för alltid den blomman med begravningar och död. Som det funkar med låtar och så..

Jag tror att den generationen som begravde sina kära då nejlikan var på topp så att säga ganska starkt ser de där kistorna med ett fåna av vita nejlikor på framför sig. Det är de damer och farbröder som själva är gamla idag och de ryyyser över nejlikor.

Hursom helst så var det verkligen inte en särskild begravningsblomma då-även om den användes mycket. Lika lite som rosor är begravnningsblommor nu-det är nämligen den klart vanmigaste blomman i begravningsbinderier.
    Det vore så SKÖNT om vi kunde bli av med inbillningen att det skulle finnas vissa blommor som är "begravningsblommor" för det gör det inte. Istället smyckar vi våra käras kistor med blommor vi tycker är vackra. Preccis som vi väljer det vi gillar till våra bröllop.

Nejlikan har på ett sätt fått bättre status idag, då den är väldigt omtyckt och används mycket i tävlingssammanhang och antalet sorter växer ständigt.
  • Cantaton
    passionsblomman skrev 2011-01-21 15:07:05 följande:
    Det här är både sant och inte kan man säga. För visst var nejlikan en allmänt använd blomma förr-även i presentbuketter, men en av orsakerna att den numera är lite bannad är just att den ofta användes vid begravningar. Ibland undrar jag om folk får extra stakra upplevelser av de blommor de ser vid en bergravning och sedan förknippar man för alltid den blomman med begravningar och död. Som det funkar med låtar och så..

Jag tror att den generationen som begravde sina kära då nejlikan var på topp så att säga ganska starkt ser de där kistorna med ett fåna av vita nejlikor på framför sig. Det är de damer och farbröder som själva är gamla idag och de ryyyser över nejlikor.

Hursom helst så var det verkligen inte en särskild begravningsblomma då-även om den användes mycket. Lika lite som rosor är begravnningsblommor nu-det är nämligen den klart vanmigaste blomman i begravningsbinderier.
    Det vore så SKÖNT om vi kunde bli av med inbillningen att det skulle finnas vissa blommor som är "begravningsblommor" för det gör det inte. Istället smyckar vi våra käras kistor med blommor vi tycker är vackra. Preccis som vi väljer det vi gillar till våra bröllop.

Nejlikan har på ett sätt fått bättre status idag, då den är väldigt omtyckt och används mycket i tävlingssammanhang och antalet sorter växer ständigt.
    Instämmer
  • Kattpoet

Bra för nejlikan!  
    Jag har varit på lika många begravningar som har  röda rosor som  vita nejlikor.  Ringblommor och astrar är vanligare som begravningsblommor i min familj än nejlikor.

Mormor sa alltid  nejlikor är för fest och glamma  inte för ledsna stunder, jag har alltid tyckt de samma tills jag började få svårare och svårare att andas brevid nejlikor.

Svar på tråden Vad är detta?