• Fru J08

Bjuda mamman på möhippa?

Sitter och ordnar min bästa kompis möhippa. Hon är väldigt lugn av sig och de kommer ha ett litet bröllop med bara syskon, föräldrar och 3 kompisar, varav 1 tjej. Hans familj är ganska stor med många syskon medan på hennes sida finns bara mor och en syster. Frågan är, ska man bjuda med mamman på möhippan eller "blir det fel"? Ska man bara bjuda med hennes syster och hans systrar samt tjejkompisen?

På kvällen tänkte jag mysig middag hos oss. På dagen vet jag inte än, men kanske spa eller något liknande.
    Några idéer på en lugn men mysig möhippa?

• Svar på tråden Bjuda mamman på möhippa?
  • FelizLane

Vissa brukar ju bjuda alla tjejer eller de som hon vill ha med på hippan. Är hon nära med hans släkt? Är mamman en sån som vill vara med tror ud?

• Fru J08

Blir det inte fel att bjuda folk på möhippan som sedan inte blir bjudna på bröllopet?

Jag tror mamman gärna är med då hon annars är ganska ensam. Frågan är om man vill ha med sin mamma?

Hon träffar hans syskon ca 6 gånger/år, åker på semester tillsammans etc.

• Midvinterflicka

Usch nej, jag skulle aldrig vilja ha med min mamma! Men det beror ju helt på vad de har för relation.

• MissHelena

jag skulle inte ha något emot att ha med Mamma på min möhipp aom det är en lugn tillställning, men det beror nog lite på vad man har för relation och vad man ska göra!

• FelizLane

jag menar alla de som är med på bröllopet.

• Fyrtiotvå

Det beror på vad det är för relation hon har till sin mamma...
    Har de en ganska nära relation tror jag nog att det är väldigt passande att bjuda med mamman.. :)

Själv hade jag blivit väldigt besviken om mina vänner inte hade bjudit med min mamma...
    Vi är bästa vänner och det hade varit fel om hon inte funnits där den dagen... Iofs tackade hon först nej när mina vänner frågade, men sen tog hon sitt förnuft till fånga och följde tack o lov med.. :D

Vi var 8 st på möhippan...
    Det var bara två av dem som sedan var med på bröllopet så det är egentligen inte riktigt så att man inte kan bjuda folk för att de inte är bjudna på bröllopet osv...
    Med på vårt bröllop hade vi bara två av mina bästa vänner och två av hans bästa vänner...
    Alltså inga familj el släkt el stora gäng av kompisar...

Ändå så var det flera kompisar än så på både min möhippa och hans svensexa...
    Beror ju helt o hållet på vad det är för sorts bröllop som det ska vara senare...

• Yarrow

Jag saknade min mamma på min möhippa!

Det handlar ju helt enkelt hur deras relation är. Jag tycker du skall prata med hennes systrar och se vad de tycker.

• Aniara4

Traditionellt är ju möhippan en tillställning med tjejkompisarna, ett sista farväl till ungmölivet, så meningen är att man bjuder andra unga kvinnor i brudens närhet. Att bjuda mamman måste ses som ganska oortodoxt. Men visst, har man en speciell relation och är mer som kompis med sin mamma, och det är en liten och lugn tillställning med kanske bara en god middag eller så så är det kanske inte jättekonstigt. Särskilt inte om det blir väldigt få deltagare på möhippan.

• Moemoe

Jag kommer göra så att jag, min mamma och min syster (som också är min tärna) går ut och käkar och sedan på teater som en liten "tjejerna i familjen-hippa". Sen är det bara kompisar på "vanliga" möhippan. Så det är ju också en variant. :)

• Fru J08

Tack för alla svar! Nu har mamman själv uttryckt att hon vill ställa upp som barnvakt så resultatet blir att det blir en möhippa utan mamman. Men tack för alla tankar.

Svar på tråden Bjuda mamman på möhippa?