• GnuGS

Tyngd och portokostnad

Ni som redan skickat era inbjudningar, har ni lyckats hålla er under 20 gram per försändelse?
    Har insett att våra kort blir rätt tunga (vikta kort av någorlunda tjockt papper, informationsblad och dessutom eventuellt lacksigill...) så det är en omöjlighet att komma undan med mindre än frimärken för 12:- (2 st) per inbjudan, 28:- för dem som ska till andra länder, alltså upp till 100 gram.
    Lacket kan man ju skippa, men kan inte tänka mig att vi kommer i närheten av 20 gram ändå. Hur mycket ”ryms” inom 20 gram? Har ingen brevvåg eller annan precisionsvåg hemma, så jag kan inte kolla.
    Detta blir inte precis den största budgetposten, men ändå en hel del eftersom vi ska bjuda många gäster. Vi får väl använda B-post, så sparar vi en krona per försändelse...

• Svar på tråden Tyngd och portokostnad
  • Lysdioda

Jag tycker också det där är svårt. Jag provvek ett kort och vägde på vågen hemma, men så vägde det 2 gram mer på inlämningsstället så då kan man ju i alla fall vara fel ute.

Om man skriver avsändare får man själv kravbrevet på felfrankeringen, annars måste mottagaren lösa ut det.

Jag har funderat på att skicka med cellofankuvert, de väger ju nästan inget alls, alternativt hitta lättare papper eller göra i mindre format så att exempelvis informationsbladet i stället blir en hänvisning till vår hemsida.

Vi får se, ska ta tag i det där med inbjudningarna när vi spikat vilken cateringfirma vi ska ha och det som följer av det beslutet.

• turbovampyria

Jag hade ett dubblevikt kort och ett infoblad. Jag var otroligt osäker på vikten. Tror faktiskt jag låg något gram över 20gram men skickade iväg dem med ett frimärke iaf. Som tur var kom de fram till alla och inga kravbrev. Jag tror nog du klarar dig på två frimärken per inbjudan.

Svar på tråden Tyngd och portokostnad