• Bumbitösen

    Vilka ska man bjuda???

    Sitter och planerar gästlistan och vi känner oss osäkra.

    Vi har båda barndomskompisar som vi inte haft någon nära
    relation med de senaste 2 - 5 åren men innan dess har
    vi umgåtts aktivt i 10 - 15 år. Har tänkt bjuda dem men vi kanske
    tänker fel, eller?

    Hur gör ni med arbetskamrater? Jag trivs väldigt bra med mina
    kollegor men vi umgås inte kontinuerligt utanför jobbet. Däremot
    känner vi varandra väl men eftersom vi träffas ca. 6 timmar/dag
    på jobbet umgås vi oftast med våra andra vänner och familj utanför
    jobbet.

    Vill inte såra någon!

  • Svar på tråden Vilka ska man bjuda???
  • TheD

    Vi bjuder inga som endast är arbetskamrater. Jag kommer inte ha några kompisar på bröllopet direkt... Min karl har kompisar som kommer men ingen släkt och jag har väl nästan tvärtom :D

    När det gäller barndomskompisar...Det är svårt. Jag trodde jag visste vilka tjejer jag ska bjuda men nu blir det ingen av dem. Har ingen direkt kontakt så det känns konstigt. Huvudsaken att min släkt blir bjudna och sen om dem kan komma, det är en annan sak.

    Ni får filura på det.Tänk om det fanns en lista som man bara följde och inte behövde tänka på vem och vilka...och vad.

  • Sandrina

    Vi tänkte såhär när vi gjorde våran gästlista; Vilka betyder mycket för oss idag? Vilka ha betydd mycket för oss under våra liv? Vilka umgås vi med idag? Vilka kommer vi fortsätta umgås med framöver?

    Jag bjuder hellre någon som jag kännt 2 månader men som jag känner att jag kommer fortsätta umgås med framöver än att bjuda någon som jag umgicks mycket med för 5 år sen men som jag inte känner att jag kommer ha så mycket kontakt med framöver.

    Självklart finns det vissa personer man funderar mer över. Men känner man sig allt för osäker så är det nog ingen man kommer sakna på bröllopet.

    Sen beror det lite på vilken ekonomi ni har, spelar det ingen roll om det blir 5 eller 10 till så kan ni ju lika bra bjuda dom istället för att ångra sig efteråt.

    När det gäller arbetkamrater beror det nog lite på vilken relation man har. Visst, jag träffar min jobbarkompisar varje dag, mer än jag träffar många av mina andra vänner, men vi umgås aldrig utanför jobbet (med undan ta för någon afterwork). Så för mig blir det inga arbetkamrater på bröllopet, och inte för min blivande man heller.

    Låt listan vila några veckor, sen tar ni fram den igen och ser om gästerna ni skrev känns självklara eller om ni vill ta bort någon eller lägga till någon.

    Lite tankar bara! :) Lycka till!

  • misscat81

    Ja bjuder inga arbetskamrater alls, har ingen som jag direkt umgås med privat, förutom typ gemensamma jobbaktiviteter. Annars bjuder jag de vänner som jag umgås regelbundet med. Sen har jag ett par som jag är osäker på, pga vi inte har träffats på ganska länge. En t ex ingår i en av umgängeskretsarna som blir bjudna, men hon har liksom "fallit bort" senaste åren och vi har ingen direkt kontakt. Det som gör att jag ändå tvekar är att jag själv var med på hennes möhippa och bröllop för några år sedan, och då känns det lite dumt att inte bjuda henne...? Svårt det där...

    Men som regel så bjuder jag bara de som jag umgås med regelbundet.

  • Mace

    Det där är så jätteindividuellt att det är svårt att ge några råd.

    Vissa tycker att släkten är viktigare än vännerna, andra tvärtom. Personligen bjuder jag hellre många vänner än släktingar jag knappt aldrig umgåtts med.

    När det gäller barndomskompisarna du skriver om så tycker jag det beror lite på varför ni inte har haft kontakt de senaste åren. Relationer går ju ofta upp och ned - ibland umgås man väldigt mycket, ibland inte alls och man växer ifrån varandra och sedan ihop igen. Det gäller framförallt om ni är i barn/husskaffarålder, för det blir ofta en liten skillnad i umgänget när några har hus och/eller barn och de andra inte har det. Då blir det några år man kanske inte ses lika tätt och sedan börjar man kanske umgås igen när man plötsligt har saker gemensamt igen (antingen pga båda paren har barn/hus eller pga att båda har mer fritid igen). 

    Fundera på om kamraterna är sådana som du vill ha kontakt med i framtiden och tänk igenom vilka minnen ni har. Var ni vänner på riktigt eller umgicks ni bara för att det "blev så"?

    Ofta tycker jag barndsomkamrater kan vara guld värda för  man kan höras jättelite under flera år, men sedan är det något som gör att man tar upp tråden igen och då är startsträckan jättekort och man känner redan varandra så väl. Tappa inte bort dem i onödan!

    Arbetskamrater är svårare. Jag har också haft ett sådant jobb där arbetskamraterna var väldigt goda vänner, men där vi aldrig umgicks utanför jobbet. Det är inte lätt att bestämma hur man skall göra då, men generellt tror jag inte att arbetskamrater förväntar sig en inbjudan i det läget. Gör som ni själva känner, men tyvärr är det väl så att det är alla eller ingen som gäller, annars kan det bli jättekonstigt. 

  • M Berg

    Det är upp till en själv, men vi njuder den släkt som är närmast eller som vi umgås med. Tex har vi inte bjudit alla kusiner (även om d e syskon) utan bara de vi umgås med. Sen har vi bjudit de vänner som vi umgås med IDAG. Visst båda har många barndomsvänner som skulle vara kul å träffa men jag e rädd för konstig stämning

Svar på tråden Vilka ska man bjuda???