• SnuttisSessan

Vilken färg på brudbuketten när klänningen är vit och vinröd ?

Klänningen är som sagt vit och vinröd och vi kommer ha ett bröllop i slutet av september i år. Spontant känner jag för rött, orange eller vitt ? Rosa är ju min färg egentligen men passar ju inte till klänningen. Vilken färg skulle ni valt och vilka blommor?
    Jag vill inte ha en bukett med blandade färger utan typ en eller två sorters blommor och grönt.
    Min ursprungstanke var ju rosa liljor med murgröna och brudslöja ungefär så enkelt om man säger så :)
    Alla tips tack :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-26 00:06
    Jag har ändrat mig och vill ha FÄRG i min bukett =)
  • Svar på tråden Vilken färg på brudbuketten när klänningen är vit och vinröd ?
  • Dona

rött och vitt men lite grönt hade jag nog tagit. buketten hade varit mesta dels vit och några röda rosor/blommor i. passar till klänningen

• SaJo1981

mörka röda rosor i en tät bukett!

• SnuttisSessan

Tack röda rosor i en tät bukett fler tips :)

• Mogen

Vita rosor och mörkröda gerbera. Eller tvärtom?

• Junibrud

Igen röda rosor i en rund bukett! Sååååå vackert 

• Humlan66

jag skulle vilja säga en droppformad bukett med mörkröda &vita rosor men lite hänagde grönt

• Chicita

Det är klassiskt att matcha klänningen med buketten.

Jag skulle tagit med bilderna på klänningen (kanske när man provar den så modellen syns tydligare) till floristen som ska göra buketten och bett denne göra en bukett som passar till.
    Säger man ett maxbelopp och har inspirationsbilder på klänning och kanske håruppsättning med så kan man få en otroligt maffig bukett till ett billigt pris om man inte låser sig vid en viss typ av blommor eller en viss modell på buketten...

• Ronille

Jag ska oxå ha en vit o vinröd klänning. Jag tänkte ha denna buketten till. Fast med lite mer mörkröda rosor.

• SnuttisSessan

Någon av dessa har jag fastnat för =)
    Temat blir förövrigt höst med vinrött orange och vitt

• passionsblomman

Till det temat är den andra buketten, med orange kallor HUNDRA gånger mer rätt och ball!!! Den orange färgen behövs verkligen ifall den kommer igen i temat i övrigt. I synnerhet om den finns med bland övrigt brudföljes och kanske din makes kläder? Den mer "vanliga" och helt röda riskerar starkt att bli rätt osynlig annars.

Det enda jag skulle kolla noga är, att de inte utan din vetskap sätter färgade material i buketten. Jag tror gräsen på bilden är färgade tex. Åtminstone finns det liknande som är det. Det vill du inte få på din klänning. -Däremot är sådana gräs högst effektfulla i höga vaser till dekoration i festlokalen. de ger väldigt mycket effekt!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • SnuttisSessan
    passionsblomman skrev 2011-03-25 23:50:22 följande:
    Till det temat är den andra buketten, med orange kallor HUNDRA gånger mer rätt och ball!!! Den orange färgen behövs verkligen ifall den kommer igen i temat i övrigt. I synnerhet om den finns med bland övrigt brudföljes och kanske din makes kläder? Den mer "vanliga" och helt röda riskerar starkt att bli rätt osynlig annars.

Det enda jag skulle kolla noga är, att de inte utan din vetskap sätter färgade material i buketten. Jag tror gräsen på bilden är färgade tex. Åtminstone finns det liknande som är det. Det vill du inte få på din klänning. -Däremot är sådana gräs högst effektfulla i höga vaser till dekoration i festlokalen. de ger väldigt mycket effekt!
    Sambon kommer ha vinröda detaljer men kanske en orange kalla i stället för ros =)
    Jag gillar också den andra mest.
    Det oranga kommer igen redan i inbjudningskorten, på årstiden och på lite andra små detaljer =)
  • passionsblomman

Jag tror det blir jättefint. Det finns en blomma som heter Crocosmía också, en lite orkidéliknande blomma med flera små blommor längs en gren. Den är eldigt orange och hade jag varit din florist , hade jag gärna velat visa dig även den.
    Den passar-precis som Kallor, i såväl droppformade som lite "spretiga" runda buketter.

Klicka för att visa

Ojdå, väldigt liiiten bild! Men så ser den iallaflall ut. Just de små knopparna som är outslagna längst ut på kvisten, tycker jag gör den så underbar att använda för att skapa liv och känsla i en bukett. Perfekt för att bygga lite volym och en blomma somlyfter fram kallornas karaktär på ett fantastiskt sätt.

• SnuttisSessan
    passionsblomman skrev 2011-03-26 00:00:26 följande:
    Jag tror det blir jättefint. Det finns en blomma som heter Crocosmía också, en lite orkidéliknande blomma med flera små blommor längs en gren. Den är eldigt orange och hade jag varit din florist , hade jag gärna velat visa dig även den.
    Den passar-precis som Kallor, i såväl droppformade som lite "spretiga" runda buketter.

Klicka för att visa

Ojdå, väldigt liiiten bild! Men så ser den iallaflall ut. Just de små knopparna som är outslagna längst ut på kvisten, tycker jag gör den så underbar att använda för att skapa liv och känsla i en bukett. Perfekt för att bygga lite volym och en blomma somlyfter fram kallornas karaktär på ett fantastiskt sätt.
    Tack för tipset =) Jättefin blomma, är du florist ?
  • passionsblomman

Ja det är jag. {#emotions_dlg.flower}
    Fast overksam i yrket just för närvarande. Jag smider lite nya planer för framtiden. Men tänker inte släppa livet med blommor.

• SnuttisSessan
    passionsblomman skrev 2011-03-26 00:07:49 följande:
    Ja det är jag. {#emotions_dlg.flower}
    Fast overksam i yrket just för närvarande. Jag smider lite nya planer för framtiden. Men tänker inte släppa livet med blommor.
    Okej =) Passar på att fråga en annan fråga också =) Jag är en stor tjej ungefär storlek 48 i kläder, när det kommer till blommorna hur stor bukett eller hur liten ska jag ha för att det inte ska se konstigt ut ?
  • passionsblomman
    SnuttisSessan skrev 2011-03-26 10:55:07 följande:
    Okej =) Passar på att fråga en annan fråga också =) Jag är en stor tjej ungefär storlek 48 i kläder, när det kommer till blommorna hur stor bukett eller hur liten ska jag ha för att det inte ska se konstigt ut ?
    Du ska se till att den absolut inte är för liten, det är det viktigaste. Se det som en fördel-du kan ha ett helt fång blommor, utan att det blir för mycket. En liten brud måste tänka tvärtom. Jag skulle nog också föreslå en en bukett av lite vattenfallstyp,(alltså en form åt droppehållet, men inte så strikt i formen) hellre än en rund. Precis som de röda banden i klänningen, så hjälper en sådan bukett till att ge en linje. Det följer också fint upp just de där vinröda banden så framsidan matchar baksidan så att säga. Det behöver inte fördenskull vara en jättebukett eller bli asdyrt, det handlar mer om hur man bygger upp den.

Ett generellt hjälpmått är att buketten ska utgöra ungefär en åttondel av hela bruden. detta innebär att har man jättekjolen och lång slöja etc, så kan man ha större bukett än man tror även om man i sig själv är petite. 
    De pyttesmå buketter som är rätt inne sedan flera år, är egentligen klassiskt sett mer i tärnbukettsstorlek, och de allra flesta borde enligt formläran och balanstanken, ha en ganska mycket större bukett. Men i slutänden väljer man ju själv.
  • SnuttisSessan
    passionsblomman skrev 2011-03-26 11:05:29 följande:
    Du ska se till att den absolut inte är för liten, det är det viktigaste. Se det som en fördel-du kan ha ett helt fång blommor, utan att det blir för mycket. En liten brud måste tänka tvärtom. Jag skulle nog också föreslå en en bukett av lite vattenfallstyp,(alltså en form åt droppehållet, men inte så strikt i formen) hellre än en rund. Precis som de röda banden i klänningen, så hjälper en sådan bukett till att ge en linje. Det följer också fint upp just de där vinröda banden så framsidan matchar baksidan så att säga. Det behöver inte fördenskull vara en jättebukett eller bli asdyrt, det handlar mer om hur man bygger upp den.

Ett generellt hjälpmått är att buketten ska utgöra ungefär en åttondel av hela bruden. detta innebär att har man jättekjolen och lång slöja etc, så kan man ha större bukett än man tror även om man i sig själv är petite. 
    De pyttesmå buketter som är rätt inne sedan flera år, är egentligen klassiskt sett mer i tärnbukettsstorlek, och de allra flesta borde enligt formläran och balanstanken, ha en ganska mycket större bukett. Men i slutänden väljer man ju själv.
    Tack för dit svar, ska absolut tänka på det när det börjar bli dags för bukett =)
Svar på tråden Vilken färg på brudbuketten när klänningen är vit och vinröd ?