SnuttisSessan skrev 2011-03-26 10:55:07 följande:
Okej =) Passar på att fråga en annan fråga också =) Jag är en stor tjej ungefär storlek 48 i kläder, när det kommer till blommorna hur stor bukett eller hur liten ska jag ha för att det inte ska se konstigt ut ?
Du ska se till att den absolut inte är för liten, det är det viktigaste. Se det som en fördel-du kan ha ett helt fång blommor, utan att det blir för mycket. En liten brud måste tänka tvärtom. Jag skulle nog också föreslå en en bukett av lite vattenfallstyp,(alltså en form åt droppehållet, men inte så strikt i formen) hellre än en rund. Precis som de röda banden i klänningen, så hjälper en sådan bukett till att ge en linje. Det följer också fint upp just de där vinröda banden så framsidan matchar baksidan så att säga. Det behöver inte fördenskull vara en jättebukett eller bli asdyrt, det handlar mer om hur man bygger upp den.
Ett generellt hjälpmått är att buketten ska utgöra ungefär en åttondel av hela bruden. detta innebär att har man jättekjolen och lång slöja etc, så kan man ha större bukett än man tror även om man i sig själv är petite.
De pyttesmå buketter som är rätt inne sedan flera år, är egentligen klassiskt sett mer i tärnbukettsstorlek, och de allra flesta borde enligt formläran och balanstanken, ha en ganska mycket större bukett. Men i slutänden väljer man ju själv.