• jossann

Septemberbröllop färg på bukett?

Jag funderar över en orange/lila blombukett till septemberbröllop.
    Tycker det skulle vara jättefint och liva upp stämningen lite extra med starka färger.
    Har tänkt på gerbera, solros eller vanliga rosor.? Men jag kan inte så mycket om blommor.

Vilka blommor är i säsong i september?
    Vilka blomsorter skulle göra sig bra i lila och orange i en bukett?

• Svar på tråden Septemberbröllop färg på bukett?
  • passionsblomman

Solrosor har högsäsong i augusti/september och fungerar således utmärkt i en färgglad brudbukett. Det finns dessutom en rad "roliga" sorter numera ifall du skulle vilja ha något annorlunda.

En bukett med Solrosor, Björnbär (akta klänningen bara!), Crocosmiabärskvistar och vackra gräs, fylligt grönt och kanske lila Freesia eller Prärieklockor vore färgstarkt och höstigt. Är du rädd för björnbären fungerar Hypericumbär också, även om jag tycker Björnbären är lite extra.
    En riktigt läcker ros eller Nejlika skulle passa bra som tredje blomma. De finns ju i allt från gult till lila båda delarna. En ganska ljus, lite "smutsad" lila ros som Emanuelle eller Memory Lane (kika i mitt galleri om du vill se dem, peka på bilden för att se namn) skulle nyansera färgbilden och minska de allra skarpaste kontrasterna blommorna emellan  och således fungera lite som en "brygga", precis som björnbären.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Septemberbröllop färg på bukett?