Hur många solosånger i kyrkan?
Hej!
Jag undrar hur många solosånger man har i kyrkan? Vi har tre favvolåtar som vi vill ha, men det känns om lite väl mkt. Oftast har man väl bara två solosånger och två psalmer?
Hej!
Jag undrar hur många solosånger man har i kyrkan? Vi har tre favvolåtar som vi vill ha, men det känns om lite väl mkt. Oftast har man väl bara två solosånger och två psalmer?
Jag för alltid lite statistik när jag sjunger, och förra året, sett till antal låtar per vigsel, såg det ut så här:
1 låt: 1 vigsel
2 låtar: 10 vigslar
3 låtar: 8 vigslar
4 låtar: 1 vigsel (kombinerad med dop)
Så, som du ser, är det inte helt ovanligt att ha 3 sånger.
Går säkert att ha 3, finns nog inget måste egentligen om inte prästen har någon speciell åsikt iof. Vi ska ha 2 i kyrkan och så ska vi faktiskt ha en på festen/middagen är tanken. Sedan blir det ju en utvald sång till dansen.
Det finns orgelnoter på "Feather Theme" (ur Forrest Gump) att köpa här:
www.kyrkomusik.se/vigsel.php
Du har ju fått bra svar, vill bara för fullständighetens skull tillägga att solosånger (till skillnad från exempelvis psalmer) ju inte ingår i ritualet för vigselgudstjänst. Det är alltså ingenting som man måste ha. Vid de vigslar jag har haft är det klart flest som inte haft solosånger överhuvudtaget. De gånger vi har haft solosånger har det varierat mellan två och tre.
Vi vill gärna ha men ska bara få tag i en som kan sjunga :p Det finns en tjej osm kommer bli bjuden som kan sjunga enligt min syster, själv har jag inte för bruden sjunga haha
Men problemet därefter är att koma fram till VILKA/VILKEN sång...finns för många bra och jag kommer gråta oavsett vilken vi väljer. Men vi vill inte ha en på svenska för vi känner att det inte finns så många fina svenska sånger... :)
Jag var på ett bröllop häromåret där bruden skrivit typ all musik. Och det var säkert två sånger, ett LÅÅÅNGT orgelstycke, ett cellostycke och två psalmer. Det hela var faktiskt mest en konsert som tog en timme. men jättefint var det!
Det är ju bara roligt om ni vågar välja många sånger, för då får gästerna något att minnas efteråt. Och så får de titta på er ännu längre i kyrkan! Och det gillar ju folk!