• J och J

utomhusvigsel...stolar eller inte?

Vi har tänkt ha en utomhusvigsel.
    det kommer att vara vid en paviljong där vi står antingen på trappan eller innanför räcket som går runt. mest troligt på trappan. alla ryms inte inne.

vi kommer nog hyra nån sorts enkelt ljud. men det blir inget magnifikt utan bara så det hörs.

vi vet dock inte hur  vi ska göra med gästerna. mellan 100-150 på vigseln

de äldre kommer absolut få stolar. föräldrar och äldre generationen.
    men hur ska vi göra med resten? ska vi försöka hitta bänkar eller stolar? vet inte alls var vi gör det i skellefteå.
    eller kan man ha gästerna stående? eller kanske lägga fram filtar som dom kan sitta på? fast man kanske hellre vill stå?

hur gör ni andra? 

jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • Svar på tråden utomhusvigsel...stolar eller inte?
  • Cantaton

Med så många gäster verkar det smidigast med ett stående bröllop. Jag har varit på många "stående" utomhusbröllop, där det funnits några parkbänkar eller stolar för de äldre.

• Helcore

Vi skall också ha utomhus vigsel och från början var tanken att gästerna skulle få stå. Men när jag tänkte efter lite så drar det ofta ut på tiden och att stå i höga klackar en längre tid är jätte jobbigt! Ofta kommer ju gästerna lite tidigare, sedan är det tiden under vigseln och sedan mingel efteråt......nej jag röstar för stolar. Om du inte har en jätte kort vigsel vill säga.

• J och J

Vi är i valet o kvalet. ska kolla om hembygdsgården i samma samhälle har bänkar som räcker.

tror ni det funkar med filtar annars?

tänker också det kan bli jobbigt att stå i högklackat. det kommer vara gräs också 

• ClaraH

Våra gäster får stå, med undantag av de äldre. Det är ju inte så lång tid, men för oss är det inte gräs utan plattor eller något sånt.

• misscat81

Jag har varit på en utomhusvigsel och det var på en klippa vid havet, så det fanns ingen möjlighet till stolar där inte. Tyckte inte det gjorde något alls, det blev avslappnat och fint!
    Vi ska också ha utomhusvigsel, och vi kommer nog inte ha stolar. Så lång tid rör det ju sig inte om, det är snarare så att det känns som att ceremonien kommer bli rätt kort. Sen får man ju sitta hur mycket man vill resten av kvällen!

• Algot 30 juli

Vi var på en utomhusvigsel  på en gräsmatta där det fanns några stolar som var menade till de äldre. Krutgummorna och gubbarna bara skrattade åt stolarna och sa att dom så gärna stod som alla andra.

Vi kommer att ha borgerlig vigsel utomhus på gräset och det kommer nog inte vara nån som behöver sitta. Men skulle det vara det tar vi fram nån bänk eller stol. JAg tycker dte funkar jättebra utan!

• Moster Stina

Jag tycker faktiskt att ni skulle kunna be folk som behöver en stol ta med sig själva.
    Då är de i så fall liksom beredda.

Det ÄR inte lätt att stå om man har ont någonstans, och det vill man kanske inte tala om ens. Men har man med sig en stol så gör man liskom som man vill.

JAG hade inte haft något problem med att fixa med mig en fällstol om det behövdes!

Lycka till!

• Love Story

Vi ska också ha vigseln utomhus och hon som är ansvarig för festlokalen berättade att de har 20 stolar för utomhusbruk. Vi tänker nog reservera dessa 20 stolar för äldre gäster och våra föräldrar under själva vigseln och då behövs bara ca 10 stolar. De andra stolarna får resten av familj och släkt fylla upp på något sätt, vi vill ändå på något sätt att de som sitter längst fram ska representera de som står oss närmast.

Oroar mig lite för de ståendes del att vigselplatsen dels består av gatsten och dels av grus. Men jag tror inte att de som sitter ner under vigseln kommer att göra det under hela minglet (även flera av de äldre, det är egentligen bara en som inte klarar av att stå) så det kanske frigörs lite sittplatser då och då.

• J och J

moster stina: Tack jättesmart! Det kör vi kanske på. undantag familj och äldre så får man ta med om man vill sitta ner.

sen efter vigsel vid festlokalen så kommer vi ha typ picknickfiltar o lite bänkar me bord finns ute. medan vi fotar oss. me lite enkla spel. typ fia me knuff, svälta räv, luffarschack,kubb, vi kommer också ha photobooth för gästerna under den tiden. så det oroar jag mig inte för

• Etheleglin

Vi kommer gifta oss borgerligt utomhus (om vädret tillåter på vår dag). Vi har en egenskriven ceremoni som tar strax över 20 min att gå igenom. Vi kommer absolut att ha stolar till våra gäster.

Ofta kan man hyra/låna stolar på lite allmänt konstiga ställen bara man hör sig för. Har ni vigseln på samma ställe som middagen?  Kanske har de bänkar ni kan använda?

Jag tycker att det är snyggt med sittplatser får då blir det naturligt en "altargång" fram för er som brudpar. 

• Etheleglin

Just ja, och det är inte alltid sådär jätteskönt att stå med klackar på gräsmatta heller... 

Svar på tråden utomhusvigsel...stolar eller inte?