• mysan33

räcker det?

hejsan. jag och min sambo bjuder på all dryck och den kommer inhandlas i tyskland. vi har bestämt oss för en viss mängd och trodde det skulle räcka, men nu när vi nämnt det för några så tyckte de att det var lite snålt tilltaget.
    vi är ca 110 vuxna varav ca 80 dricker alkohol.
    öl 30plattor
    cider 25plattor
    alkoläsk 6st 12pack
    vitt vin 3 boxar
    röttvin 2boxar
    5liter sprit till drinkar

champagne och alkofritt till kommer sen.
    vad tycker ni är det för lite?

• Svar på tråden räcker det?
  • Jag han

Sprit och övrig dryck vet jag inget om, men jag skulle nog köpt på mig lite mer vin. Både rött och vitt. Hellre lite för mycket än lite för lite. Men jag kan vara ute och sväva i det blå.. hoppas du får fler svar som är lite vettigare än mina :)

.

• Zelmah

Ska ni servera öl till maten iställer för vin? Håller med ovanstående om att det känns som alldeles för lite vin. En bag in box är 3 liter och ett glas med rött vin är ca 15cl, alltså 20 glas per box ungefär alltså får ju bara 1/4 av gästerna ett glas var att dricka av det röda...  Enligt uppgift går det alltid åt mer rött än vitt då fler väljer det och då man oftast dricker rött till huvudrätten osv.. Men ni känner ju era gäster bäst. De kanske inte är så många som dricker vin överhuvudtaget? Annars brukar man ju räkna 2-3 glas per person till maten. Om man nu har rött till maten vill säga. 1-2 glas vitt till förrätten. Sen efter middagen väljer väl folk lite hursom...

Men som sagt du vet väl bäst vad dina gäster gillar att dricka, men spontant känns det som väldigt lite vin.  Resten låter rimligt. Kanske blir öl över, men återigen du känner deras vanor bättre.

• Lev idag

Är det någon av er som vet hur mycket man räknar att det är i ett champagne glas?
    Jag tänker på hur man ska beräkna hur mycket champagne man måste köpa. :)

• mysan33

hej, glömde berätta att det är väldigt få vindrickare, så därav mängden. de flesta dricker öl, och vi ska ha buffe.

• Snigel Bee
    mysan33 skrev 2011-01-26 14:22:38 följande:
    hej, glömde berätta att det är väldigt få vindrickare, så därav mängden. de flesta dricker öl, och vi ska ha buffe.
    Aha!! Tänkte precis skriva mindre av d andra o mer av vinet! Tkr ni har köpt rätt mkt alcohol!
  • Zelmah
    mysan33 skrev 2011-01-26 14:22:38 följande:
    Ja jag misstänkte nästan att det var så Glad Då verkar väl er shoppinglista vara rimlig tycker jag! Ni får nog säkert över oxå. Det räcker ju så att varje gäst, om det är 80 som dricker, kan dricka 9 öl var plus all annan dricka också så jag tycker absolut att det borde räcka och bli över en hel del med.
  • ClaraH
    Lev idag skrev 2011-01-25 20:32:19 följande:
    Är det någon av er som vet hur mycket man räknar att det är i ett champagne glas?
    Jag tänker på hur man ska beräkna hur mycket champagne man måste köpa. :)
    6-7 glas per flaska brukar man uppskatta, till skillnad från vin då det är 4-5 glas.
  • Sebastiána

När jag började läsa tyckte jag att det var ofantligt mycket. 720 öl, alltså 9 öl per person, men sedan förstod jag att de kommer att dricka öl istället för vin och då verkar det hela rimligt

Svar på tråden räcker det?