• Nalinie

Hjälp vi går i konkurs

Hej hjälp panik känns som att vi går i konkurs har igen att prata med tycker inte jag köpt onödiga saker utan varför skall allt kosta så mycket saker och ting blir inte bättre då jag blivit uppsagd heller och sparkontona töms!!! 

HJÄLP I DENNA PANIKEN KAN INTE SOVA BARA DRÖMMER MARDRÖMMAR OCH TÄNKER SIFFROR!!!! 

• Svar på tråden Hjälp vi går i konkurs
  • Debe

Tänk mindre- boka annan lokal eller ha festen hemma. Laga maten själva och köp drickat själv. Be vänner hjälpa till att ordna. Hyr klänning och brudgummens kläder. Vänta med bröllopsresan. Ha en bar där gästerna får betala själva och ställ bara fram vin så att det räcker till maten. Gör egna kort. Satsa på en billig bröllopsbukett och strunta i om du vill ha speciella blommor, ta de billiga. Köp extra fin engångduk och lite finare vanliga papperservetter istället för att hyra linnedukar och servetter. Köp "vanliga" prinsess tåtror och ha som bröllopstårta. Ni kanske kan skjuta fram bröllopet? Bjuda bara familjen? Ta vilket jobb som helst?
    Hoppas det går bättre snart!

• Alexanders Maria

Jag säger loppis loppis loppis! Och inte myrornas inne i stan utan de i utkanterna som tar mindre pris, fynda dekorationer, var uppfinningsrik, små glas till vaser, härliga gamla bland-tallrikar att servera hemma bakade kakor på.
    De brukar faktiskt finnas gammla linnedukar också. Kan ju såklart inte garatera att de är fläckfria dock. :S

Och använd för allt i världen naturen som dekorationer! Stenar, blad, härliga grenar i vaser ect.

Hoppas allt löser sig!

• Lysdioda

Sälj av sånt du har hemma och som du inte behöver på blocket, tradera eller loppisbord.

Gör budget för hela familjen för minst ett halvår framöver.

Har ni hus/bostadsrätt, ta kontakt med banken för att planera lånen och amorteringar.

Och vad gäller bröllopet - det ni fick som förslag från Debe var jättebra!

• Aniara4

PLANERA.

Gör en budget: Så här mycket pengar kommer vi att få in, och så här ska vi använda dem. Räkna ut hur mycket ni kan lägga på ett bröllop, och kolla upp vad ni kan få för de pengarna, innan ni börjar boka och handla. Har man ont om pengar måste man rätta mun efter matsäcken och ha ett enklare bröllop, eller vänta. 
    Debe hade bra råd.

• salsa775

Jag o min fästman kör också budget varianten.köpte min klänning på REA, han hyr sin frack, ska ha en hembygdsgård som festlokal, gör maten själva, mm.
    Jag lovar, det kan bli fint trots en liten budget!

Lycka till! 

• Sebastiána

Om man är fiffig och påhittig behöver man inte lika mycket pengar som en som saknar fantasi.

Ta med ekonomin i beräkningen när ni planerar tema t.ex. Jag tycker att det är jättefint när man blandar olika saker, t.ex serverar te ur 7 olika sorters tekoppar eller har olika, men liknande, ljusstakar. Då kan man använda en hel del av det som finns hemma och hos släkt och vänner. På tal om te så har jag sett hur man t.ex har använt loppiskoppar som ljuskoppar - lägg i ett värmeljus bara.

På loppis kan man hitta allt möjligt!

På Tradera och här kan man hitta billiga brudklänningar. Det finns till och med de som lägger upp oanvända klänningar. De har köpt fel eller blivit gravida eller så. Även använda funkar. De har ju bara använts en gång. Man kan såklart också hyra.

Lokaler brukar finnas lite billigare via föreningar och annat. Vi lånade en scoutstuga till en fest en gång och det var nästan gratis. Man får förstås städa och fixa allt själv (om man inte kan leja någon bekant).

A och O om ekonomin är tight är att göra en budget, just så att man INTE går i konkurs.

• Sebastiána
    Alexanders Maria skrev 2011-02-01 10:13:11 följande:
    Och använd för allt i världen naturen som dekorationer! Stenar, blad, härliga grenar i vaser ect.

Hoppas allt löser sig!
    Jag har sett någon som hade björkstubbar i olika höjd som de satte tårtan på. Jättefint! Gifter man sig på sommaren finns ju allt möjligt grönt att dekorera med gratis.
  • Moster Stina
    Sebastiána skrev 2011-02-02 08:09:45 följande:
    Jag har sett någon som hade björkstubbar i olika höjd som de satte tårtan på. Jättefint! Gifter man sig på sommaren finns ju allt möjligt grönt att dekorera med gratis.
    Vilken fantastisk idé! Den snor jag!
  • BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2011-02-02 08:07:06 följande:
    Ta med ekonomin i beräkningen när ni planerar tema t.ex. Jag tycker att det är jättefint när man blandar olika saker, t.ex serverar te ur 7 olika sorters tekoppar eller har olika, men liknande, ljusstakar. Då kan man använda en hel del av det som finns hemma och hos släkt och vänner. På tal om te så har jag sett hur man t.ex har använt loppiskoppar som ljuskoppar - lägg i ett värmeljus bara.
    Det där med kopparna fick mig att tänka på en vän fyllde jämt och hade stor fest med tema "Alice i Underlandet". Dukningen bestod av en hel mängd udda koppar, en del hörde inte ens ihop med faten. Vin serverades ur te-kannor och all mat serverades från kakfat och lades på assietter. Vi hade fantastiskt roligt! 

En sådan fest är ju väldigt passande att duka utomhus på sommaren också.
    Det blir ju inte den där typiska, traditionella festen, men det kändes lättsamt och okonstlat, alltihop.
Svar på tråden Hjälp vi går i konkurs