• mysan33

går det frysa?

hejsan. hamnat i en fundersam sits.. vi ska ha potatisgratäng till buffen, men jag måste göra den ca en vecka innan för att hinna. det är till ca 100pers. min fråga är nu om det går att frysa den? en del säger ja och andra säger nej. vilket är rätt? tänker på gräddens konsistens när den fryser..

• Svar på tråden går det frysa?
  • Zelmah

det kanske kan bli grynigt? grädden alltså... men jag är absolut ingen expert i det området... nån annan kanske vet bättre...
    en liten puff blev det iaf...

• Dona

tror också att det kan bli grynigt. men är inte heller expert på det haha

• sacki79

Jag skulle nog köpt färdig grattäng i påse som man kör in i ugnen i 20 min eller nåt för att slippa tänka på det och ta risken att den precis som föregående talare skriver inte blir grynig... Det skulle kosta dig ca 350 kr och det kanske det är värt... Min erfarenhet är i alla fall att potatisen inte blir speciellt aptitlig när denvarit fryst... Lycka till hur det än nu blirGlad

• M Berg

jag säger som sackie79 att du ska köpa färdig gratäng i påse. går att lägga till lite extra krydda eller ngn god ost. Dessa kan du säkert få hjälp med om du ber några vänner.

• moonlightgirl

Hej hej
    Jag har fryst potatisgratäng ibland och det har varit ok, men inget jag skulle göra till bröllopet. Det finns potatisgratänger i kyldisken som är godare än den frysta. De gånger jag använt mig av den färdiga har jag haft på lite mera vitlökspulver och riven ost på.  =)

• amorvincitomnia87

Jag har också fryst rester från potatisgratäng. Det går äta, men tycker som föregående inte det är något att rekommendera att bjuda på på ett bröllop.
    Vi har beställt potatisgratäng från storköket i vår by (de som gör mat till skolor). Vi har provsmakat och den var jättegod! (inte alls skolmats-smak, eftersom de gör det bättre när någon beställer).
    De tog 15kr/port.. Då får man det i värmeskåp och allt är fixat! För det är inte lätt att värma mat till hur många som helst samtidigt...
    Så mitt tips är att kolla upp något sådant storkök!

• mysan33

hejsan. tack för svaren. har insett att frysa inte går så ska beställa för 20kr/port. det blir några tusen men det kan det vara värt

Svar på tråden går det frysa?