Borgerlig vigsel.
Ni som haft borgerlig vigsel. Hur har ni gjort? Jag vill ju ha det typ som en kyrklig, fast utan allt babbel om gud.
Skulle vilja ha lite tips och ideér
Ni som haft borgerlig vigsel. Hur har ni gjort? Jag vill ju ha det typ som en kyrklig, fast utan allt babbel om gud.
Skulle vilja ha lite tips och ideér
Forumsök.
Hittar ju inget :)
I svenska högtidsboken ska det finnas vigslar som motsvara den kyrkliga men utan gud.
Vi ska ha den utomhus (förhoppningvis) annars på samma plats som festen. Vi ska ha levande musik och sång och göra som i kyrkan med tärnor och sånt. Vigeslförrättaren läser en dikt efter själva vigselakten eller vad man kallar det och så sjunger sångerskan en fin sång och sen är det klart. Vi vill ändå göra lite av det fast det inte är i kyrkan med psalmer och allt. Detta kanske tar 20 min istället för typ 3 min som i rådhuset.
Jag föreslår att du framför allt kollar in en tråd som är för dem som vill ha en pampig borgerlig vigsel. Jättemånga bra tips.
Ibland kan vigselförrättarna också vara bra bollplank. Ett annat tips är att prata med någon i föreningen humanisterna som framhåller vikten av cermonier även för folk som inte tillhör en specifik religion. Vet att det bland annat finns någon av officianterna där som typ har ett litet företag som erbjuder konsultation för borgerliga vigslar för att få till en bra cermoni. Ska också finna någon bok som heter stora högtidboken eller något sådant.
Själv har jag borgerlig vigsel som jag tror kommer bli fin. Vi har "ingångmusik" (Vi gifter oss utomhus under ett tak med pelare) med en tjej som spelar trumpet medan vi går fram till vigselplatsen. Därefter säger vigselförrättaren några inledande ord om oss, varför vi är här och om kärlek. (inte bestämt riktigt vad än.) Sedan har vi första solosången, sen själva vigselakten, en till solosång och sen en diktläsning. (Lite oklar ordning på slutet fortfarande.
När det gäller de två solosångerna har vi gjort så att en är vald av min blivande och ska symbolisera vad han känner för mig och en som jag har valt till honom.
Sen går vi "ut" till lite gladare musik. Vi går i förväg ner till ett café som vi kan gå in i och som ska hjälpa oss att breda i ordning lite lemonad. När gästerna kommit ner (vigselplatsen ligger på en liten platå) så tar vi emot gästernas gratulationer utanför cafét medan personalen hjälper oss att förse gästerna med lite lemonad (Ingen alkohol eftersom många sedan ska köra till festplatsen + att det kanske är varmt) Därefter åker vi iväg i en fin bil till festplatsen.
Liten sammanfattning iaf.