• Jenni och Christian

Någon som gift sig utomlands i kyrka?

Hej,

Jag och min fästman har nu kommit fram till att vi vill gifta oss i Österrike av alla länder.
    Jag har pratat med min moster som bor där nere sen 22år och hon sa att vi säkert kunde gifta oss i den
    kyrka hon tillhör och den präst kunde viga oss eftersom hon inte är katolik utan protestant men hon gifte sig med sin katolska man i en "vanlig" kyrka där nere. Jag undrar nu som det är någon annan som gift sig utomlands där båda varit svenska medborgare och att ni fått gifta er i en kyrka. Hur fungerar det att ha en präst som talar ett annat språk? Vi hade ändå tänkt att ha egna skrivna äktenskapslöften men något måste han väl säga :)

Vad har ni annars för erfaranheter kring utlands- vigslar? Mycket pappersarbete innan? Har försökt att hitta en sida med samlad info men inte lyckats.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Någon som gift sig utomlands i kyrka?
  • BlackWIngedAngel

I många länder måste man ju viga sig borgeligt först för att det ska bli juridiskt bindande, så det kan säkert vara värt att tänka på. Ett par bekanta gifta sig i Spanien, men med svensk präst, så vigseln blev ändå som vanligt.

Svar på tråden Någon som gift sig utomlands i kyrka?