• Debe

Räcker det med förlovningsring eller måste jag ha vigselring???

Vi ska förlova oss snart men har redan bestämt datum för bröllopet. Vi har kikat runt lite på ringar och då har jag självklart tänkt på både förlovningsring och vigselring, men varför ska jag köpa två ringar? En "tråkig" slät nu för att sedan sätta lite bling på fingret på stora dagen. Kan man inte bara ha förlovningsringarna, fast köpa lite finare och skippa vigselringarna (båda jag och min kille)??? Detta skulle underlätta för oss som gärna vill hålla kostnaderna nere. Men kommer alla tycka att vi är knäppa då?
    MYCKET tacksam för svar!
    /Åsa

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Räcker det med förlovningsring eller måste jag ha vigselring???
  • Aniara4

Iofs tror jag traditionen är att det är förlovningsringen som ska ha blingbling medan vigselringen ska vara slät. Detta för att vigselringen aldrig ska tas av, och då ska den inte vara i vägen eller fastna utan vara slät och enkel (i verkligheten är det nog nyttigare att ta av ringen när man t.ex. sover så att huden får andas).

Men man gör precis som man själv känner med ringarna! Jag känner brudar som satsat på en bred och rejäl ring med lagom mycket dekorationer som får tjänstgöra både som förlovnings- och vigselring. Man lägger bara till vigseldatumet inuti när det är dags.

• hernameispekka
    Aniara4 skrev 2011-01-30 19:40:58 följande:
    Iofs tror jag traditionen är att det är förlovningsringen som ska ha blingbling medan vigselringen ska vara slät. Detta för att vigselringen aldrig ska tas av, och då ska den inte vara i vägen eller fastna utan vara slät och enkel (i verkligheten är det nog nyttigare att ta av ringen när man t.ex. sover så att huden får andas).
    Du syftar på den engelska/amerikanska traditionen då tjejen får en blinbling ring vid förlovning och en enklare vid giftemål. I Sverige är traditionen att tjejen och killen får liknande ringar vid förlovning och att tjejen sedan får en blingbling vid vigseln.

Jag skulle välja att ha en vigselring då jag skulle vara så stolt och visas upp att jag är gift :P Men självklart måste man inte. Men det gör det lättare för andra männsikor att veta att du är gift
  • Lev idag

Jag själv tycker inte det spelar någon roll.
    Nu har vi valt att ha bredare ringar så jag kommer inte att ha någon vigselring. :)
    Vi lägger nog bara till vigseldatumet skulle jag tro i våra nuvarande ringar.

• Debe
    hernameispekka skrev 2011-01-30 19:43:32 följande:
    Du syftar på den engelska/amerikanska traditionen då tjejen får en blinbling ring vid förlovning och en enklare vid giftemål. I Sverige är traditionen att tjejen och killen får liknande ringar vid förlovning och att tjejen sedan får en blingbling vid vigseln.

Jag skulle välja att ha en vigselring då jag skulle vara så stolt och visas upp att jag är gift :P Men självklart måste man inte. Men det gör det lättare för andra männsikor att veta att du är gift
    Men om jag har e redig ring med blong bling på DET fingret så borde ju folk fatta att man är gift. Eller uppfattas man bara som gift om man har två ringar?
  • Debe

haha blong bling. Jag menar såklart bling bling, men det förstår ni nog...

• Aniara4
    hernameispekka skrev 2011-01-30 19:43:32 följande:
    Strängt taget så är den svenska traditionen att båda ringarna ska vara släta.
    Men ska man prompt ha en blingblingring så ska det vara förlovningsringen.
  • kåbe

Jag hoppas ingen tycker du är knäpp för vad ska de då tycka om oss? Flört Vi har precis köpt våra vigselringar - vanliga, släta, och likadana. Vi är helnöjda, de kommer inte vara ivägen och inte kännas alltför mycket (ingen av oss gillar ringar). Om folk tror att vi "bara" är förlovade, ja det struntar vi helt i!

• Niini
    Aniara4 skrev 2011-01-30 19:53:19 följande:
    Strängt taget så är den svenska traditionen att båda ringarna ska vara släta.
    Men ska man prompt ha en blingblingring så ska det vara förlovningsringen.
    Man kan ha precis hur som helst! :)
  • Anna Drott

Här har vi köpt en förlovningsring till mig. En enkel slät. 5 mm. Den kommer jag att ha fram till bröllopet i december. Då har jag sett ut en vigselring som också den är 5 mm. Om jag kommer tycka att det blir för mycket på fingret så tar jag helt enkelt bort förlovningsringen. Jag tycker inte det är så noga det där. Huvudsaken är att man har en ring som betyder något. Symboliken ska vara kärlek och då tycker inte jag det spelar någon större roll. Ska också nämna det att ringarna är i titan och förlovningsringen kostar 500 kronor, så det är ingen förmögenhet. 

Lycka till med valet!  

• Debe

Det blev enbart en ring som vi kommer att gravera inför bröllopet. TYvärr har jag inte fått den än, tidigast på fredag kan vi hämta ut dem. Jag längtar!!!

Svar på tråden Räcker det med förlovningsring eller måste jag ha vigselring???