• MaybeBride09

Den blivande makens färgval?

Fästmannen ska ha kostym med väst och kravatt. Han vill helst ha svart kostym, men är inte det enbart vid begravningar man har det? Men han vill verkligen ha en svart kostym, ser det dumt ut om man gifter sig i det? Och om man har det på andras bröllop eller dop? För både han och jag är inne på att han ska kunna använda den efteråt. 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Svar på tråden Den blivande makens färgval?
  • Etheleglin

Man brukar ha en mörkt mörkt grå eller blå kostym vid bröllop/dop. Svart kostym är begravningsdräkt.

Har man en mörkt mörkt grå kostym så kommer de flesta uppleva den som svart, men samtidigt inte som dyster. På samma vis så upplever man ivory som vit tills man faktiskt lägger något helvitt bredvid.

Kan ni inte gå ut och testa lite olika kostymer? Han kanske fastnar för något helt annat än vad han hade tänkt sig från början? 

• MaybeBride09
    Etheleglin skrev 2011-01-31 18:51:30 följande:
    Man brukar ha en mörkt mörkt grå eller blå kostym vid bröllop/dop. Svart kostym är begravningsdräkt.

Har man en mörkt mörkt grå kostym så kommer de flesta uppleva den som svart, men samtidigt inte som dyster. På samma vis så upplever man ivory som vit tills man faktiskt lägger något helvitt bredvid.

Kan ni inte gå ut och testa lite olika kostymer? Han kanske fastnar för något helt annat än vad han hade tänkt sig från början? 
    Vi har varit ute i butiker redan och det var då det kom fram att han ville ha svart. Men vi får se, kanske kan få honom att tycka om en blå eller grå :P
  • förlovadflicka
    MaybeBride09 skrev 2011-01-31 19:16:33 följande:
    Vi har varit ute i butiker redan och det var då det kom fram att han ville ha svart. Men vi får se, kanske kan få honom att tycka om en blå eller grå :P
    Min ska ha en mörkbrun, supersnyggt :)
  • Nymphaeah

Min ska ha svart tredelad kostym (liksom hans två marskalkar)- kommer se skitsnyggt ut - tycker gammeldags klädkoder är helt förlegade och löjliga, gör det som ni tycker är finast själva, och bry er inte om töntiga 'regler' hihi!

• amorvincitomnia87

Min M2b ska ha svart kostym! Det är lätt snyggast, så kör på vad ni tycker!!

• ClaraH

Traditionellt har man mörk kostym som är blå eller grå, men inte svart spm ju är synonymt med begravning. Men jag tror att detta är på väg att luckras upp. Svart har ju blivit en modefärg. Min son kommer att ha svart kostym på bröllopet, det är den enda han har. Sambon kommer dock inte att ha det. Han köper en ny och det blir i en grå nyans.

• Millemoj

Min sambo vill också ha svart kostym - helt enkelt för att han tycker att det är snyggast! Och han ska väl också få ha på sig vad han vill på sin bröllopsdag.

Han har redan bland annat två mörkgrå kostymer hemma men vill ha en helt ny kostym till bröllopet . Får se om jag kan hitta en snygg riktigt mörkgrå alternativt en svart med tunna kritstreck till honom - det tycker jag är snyggare!

• Moemoe

Det är ju viktigt att han känner sig bekväm i det han ska gifta sig i också, så om han gillar svart så är det ju kul om han "får" gifta sig i det också. Han kan ju alltid ha någon färg eller mönster på väst/kavatt/fluga eller så också så det blir lite "gladare", bara att västen är cremvit med ett fint grundmönster gör ju att det ser lite mer festligt ut tycker jag i alla fall. Glad

Och sedan kanske det är andra som på sina bröllop/dop inte vill att man ska ha svart kostym medan andra tycker det inte spelar någon roll, men förutom sådana tillfällen kan man ju alltid använda delarna separat, kostymbyxorna med en skjorta och kavajen med jeans osv om man vill.

Svar på tråden Den blivande makens färgval?