• AnnaJacob

Oss som inte vill ha buffé, men laga en del själva!!

Vi vill inte ha buffé på vårt bröllop, utan sittande middag. Vi har tänk oss en lyxig 4-rätters middag, men kommer att försöka göra så mycket av maten själva. Vi vill dock inte stressa så jag tänkte att vi kunde dela med oss  och tipsa varandra om olika rätter som kan förberedas någon dag innan.

Vi kommer att ha en kock som lägger upp maten på dagen, samt ser till att allt blir uppvärmt.
    Sedan kommer vi att ha ett antal personer som serverar. Vet dock inte hur många vi behöver. Hur många ska ni ha??

• Svar på tråden Oss som inte vill ha buffé, men laga en del själva!!
  • Etheleglin

Vi har en servitör per tio gäster, men det är för att vi vill att det ska gå riktigt fort att få ut maten. Egentligen så klarar man sig på färre, speciellt om de är vana vid att servera.

Vi kommer dock ha trerätters, och inte laga något själva alls eftersom stället där vi är inte får förvara hemlagad mat i sina kylskåp och liknande. Däremot kakor och bullar kommer vi ha med massa hembakade.

• ClaraH

Jag kommer att göra förrätt som kommer att stå på bordet och sedan blir det varmrättsbuffé med oxfilé och inkokt lax. Därefter efterrätt (chokladpanna cotta).

Anledningen till att jag vill ha varmrättsbuffé är att jag vil att man ska ta själv, jag vill ha den karaktärer på bröllopet. Vi har inte bestämt oss för antal personal än men jag tror på ungefär 4 personer på ca 80 gäster.

• Hanna och Petter

Vi ska ha sittande 3-rätters å fixa allt själva, eller just vi kanske inte kommer laga allt, men med hjälp av familjerna, vänner å inhyrd personal. Vi kommer va ca 140 gäster så de blir en del att fixa!

Vi ska ha crustader  fyllda med blandad skogssvampsstuvning och en sallad av bladspenat, rostade pinjenötter och granatäpple till förrät.

Till huvudrätt blir de tjälknöl av älgstek (steken(våra 14 stekar :) ska stå i ugnen över natten och sköter sig mestadels själva) med en potatisbakelse med västerbottenost, nån sås och svartvinbärsgelé.

Till efterrätt ska vi ha en bit  primadonnaost  med hjortronsylt.

Istället för bröllopstårta kommer vi ha glasscheescake (är inte så förtjust i tårta men älskar cheescake!) 

• Moster Stina
    Hanna och Petter skrev 2011-02-01 20:01:38 följande:
    Vi ska ha sittande 3-rätters å fixa allt själva, eller just vi kanske inte kommer laga allt, men med hjälp av familjerna, vänner å inhyrd personal. Vi kommer va ca 140 gäster så de blir en del att fixa!

Vi ska ha crustader  fyllda med blandad skogssvampsstuvning och en sallad av bladspenat, rostade pinjenötter och granatäpple till förrät.

Till huvudrätt blir de tjälknöl av älgstek (steken(våra 14 stekar :) ska stå i ugnen över natten och sköter sig mestadels själva) med en potatisbakelse med västerbottenost, nån sås och svartvinbärsgelé.

Till efterrätt ska vi ha en bit  primadonnaost  med hjortronsylt.

Istället för bröllopstårta kommer vi ha glasscheescake (är inte så förtjust i tårta men älskar cheescake!) 
    Vad good din meny lät!

Vi kommer själva att ha sittande middag för 100 pers, men med en större mottagning på en hembygdsgård innan. Där kommer det serveras snacks,tiltugg av olika slag, smördegssnurror och bål.

På middagen står det först framme orsatunnbrödskorgar (jag kommer från Orsa), med västkuströra i. (Han är från västkusten)
    Sen dukar personalen fram väddöskinka (jättegod lokalt rökt skinka), dubbelmarinerat vildsvin (från trakten), potatistårta (gjord en- två dagar innan) svampsås, och vinbärsgelé.

Till efterrätt blir det chokladtryffeltårta med punschgrädde.

Och senare så blir det tårta från Ica. Vit prinsesstårta som vi dekorerar med ägg- och sockerdoppade rosor.

Vi kommer alltså ha 100 gäster, och laga det mesta själva. 6 personer kommer att jobba i personalstyrkan. Tre lägger upp på tallrikar och tre bär ut. Eftersom vi sitter vid mindre bord, så märks det inte så mycket om det dröjer med maten till somliga bord. (Har fått tipset på ett bra antal från en som brukar jobba där på bröllop) Men det skall finnas dryck så att gästerna ändå har något att göra.
  • AnnaJacob

Vi vill gärna starta med en soppa. Det hade varit perfekt om den kunde förberedas dagen innan och sen bara värmas på själva dagen.

Efter det tänkte vi varmrökt lax med kokt nypotatis och kanske sparris.

Sen vill vi ha någon form för köttbit. Där får vi prata med den kock som vi ska ha, för det är ju han som får fixa köttet.

Sen blir det dessert, är ganska inne på panna cotta, for det kan vi göra själv dagen innan.

Bröllopstårtan kommer sist, tillsammans med kaffe.

Jag förväntar mig att min mamma, mina två tärnor och min sambos två systrar ska hjälpa till med maten. De andra i familjen har andra uppgifter dagen innan..=)

Svar på tråden Oss som inte vill ha buffé, men laga en del själva!!