• Blubb blubb

Barnfritt- räcker det inte att vara tydlig på kuvertet?

Hej!

Vi vill ha ett barnfritt bröllop. Har sett trådar här där man skriver det i klartext i inbjudan, men egentligen räcker det väl med att man är tydlig till vem adresserar kortet?
    Tex
    Anna & Pelle Andersson
    Gatan 1
    111 11 Stockholm

Då anser jag att man är tydlig med att inte hela familjen är bjuden utan bara Anna & Pelle. Eller?

• Svar på tråden Barnfritt- räcker det inte att vara tydlig på kuvertet?
  • Aniara4

Man tycker det, men förvånande många föräldrar utgår automatiskt ifrån att deras barn hör ihop med dem och är välkomna överallt. Så för säkerhets skull bör man nog ha någon vänlig men tydlig formulering i inbjudan om att bröllopet inte passar för barn och att det inte på något sätt betyder att ni hatar barn, bara att ni just denna dag vill fira med era vuxna vänner. Det finns någon tråd för inte så länge sen med förslag på formuleringar.

• MrsGranath

Nja... har läst i trådar där det trots att det är väldigt självklart för "dig och mig" missuppfattats av gäster som släpat med sig ungarna!
    Tog det säkra före det osäkra och skrev det i inbjudan... =)

• annicka

Man kan ju tycka att det borde vara tydligt nog, men tyvärr tror jag att det finns vissa som inte kommer att förstå "vinken". För dem är det så självklart att barnen är en del av dem, och att om föräldrarna är bjudna så inkluderar det barnen oavsett vad det står på kortet... Trist, men det är min uppfattning.
    Vi kommer att ha så gott som barnfritt och har skrivit det i infon. Vi tror att vi skulle orsaka krig i släkten om vi inte gör ett par undantag från regeln "inga barn". Deras föräldrar skulle ta det som en personlig förolämpning om inte barnen får komma. Så för husfridens skull - vissa strider väljer man bort...

• Fröken Söt

Jag hade även skrivit namnen på själva inbjudningskortet, många sparar inte kuvertet och då är det lätt att missa informationen. Sedan skadar det inte att förtydliga, det kan spara en del missförstånd.

• Fru Pettersson

Tror, precis som många andra, att det är värt att förtydliga. Har varit på bröllop där det, trots att det stått i inbjudan att barn inte är medbjudna, varit föräldrar som tagit med både ett och två barn.

• MaybeBride09

Enligt Ribbing så ska man faktiskt skriva på inbjudan vilka den gäller. Att skriva på kuvertet räcker inte, enligt henne. Men ja, man kan tycka att det borde räcka med att skriva på kuvertet, men som förälder räknar man ofta in sina barn ändå (jag har gjort det ett par gånger själv), därför tycker jag det är bra att vara skriva ordagrant i inbjudan. 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • fru AM
    Fröken Söt skrev 2011-02-02 17:22:19 följande:
    Jag hade även skrivit namnen på själva inbjudningskortet, många sparar inte kuvertet och då är det lätt att missa informationen. Sedan skadar det inte att förtydliga, det kan spara en del missförstånd.
    Håller med om att det är bra att skriva namnen på de inbjudan på både kuvert och inbjudningskort. Vi gjorde så och det räckte. Alla hajade. Och de som hade små barn (för små för barnvakt) ringde och frågade om det var ok att ta med bebisar. I vårt fall var det ok eftersom vi hade festen i en stor trädgård. Det stod barnvagnar med bebisar lite här och var bakom träden men ingen märkte faktiskt av deras närvaro. Vi vigdes sent (17.00) så det blev ju bebisarnas sovtid ganska snabbt.
  • lunah

Man måste tyvärr behandla folk som att de inte förstår. Det är klart för många att det endast är de som står på kuvert och inbjudan som är bjudna, men alla förstår tydligen inte detta.

Vi valde att förtydliga det hela med ett trevligt men bestämt: "Vi hoppas att Ni respekterar vår önskan om en barnfri bröllopsfest."

Då kan ingen missa det! 

(Dock har vi förklarat för de två vi vet som kommer att ha ammande barn då, att de självklart får ha med dem.)

Bröllop 28/5 2011
  • mittid

Nej är nog svaret... tydlig och övertydlig är rådet... så att ni får som ni vill ha det och inte ställs inför oönskade överaskningar!

Svar på tråden Barnfritt- räcker det inte att vara tydlig på kuvertet?