Chicita skrev 2011-02-04 11:03:24 följande:
som 1700tal skrev ovan så plattar ofta korsetten till bysten.
En riktig korsett har egentligen ingen bh-del utan är platt fram.
En bustier däremot har ofta bh del, som går att kombinera med eller utan axelband för det mesta också.
Det finns kraftigare bustiers också som är lite mer korsettlika, så du kanske skulle satsa på en sån om du gärna vill ha den där kraftigare känslan som en korsett har men är ute efter att lyfta bysten.
Jag har alltid använt bustiers när jag ska ha en fin klänning på mig.
Men jag brukar få ont efter ett tag av skenorna (och dom är ju ännu kraftigare på en korsett). Så många gånger har jag haft blåmärken under bysten eller på höfterna efter en sån kväll och jag vill inte riktigt sitta och orma mig på mitt bröllop för att jag får ont efter några timmar...
Min klänning är nog inte kraftig nog heller för att kunna "hålla in" så jag funderar på en bodyshaper istället nu och så en vanlig bh
Håller med, jag får oxå blåmärken av skenorna. Och röda tryckmärken av sömmarna. Därför tänker jag inte ha korsett under min klänning (som är stadig, har fjädrar/boning och har snörning i sig) utan satsar i så fall på en mer dekorativ bustier. Och vi gifter oss i aug så onödiga lager på lager är bara dumt.
Jag har vid ett par (historiska) tillfällen haft snörad korsett under stora åbäken till klänningar mitt i sommaren och det var hemskt! Trodde jag var sjuk efter ett par timmar, fick bäras iväg och snöras upp. Korsetter är faktiskt inte att leka med. Inte kul hursom, det tänker jag inte utsätta mig för på min bröllopsdag.
Men bustier är vackra och snälla mot lungorna.