• Evasommar

Korsett under klänningen....varmt??

Hej ni alla!
    Har funderat på en sak..vårat bröllop är 21 maj, då kan det ju vara väldigt varmt.
    Kan det bli för varmt med en korsett under klänningen; en hel dag och sedan fullt med dans hela kvällen o natten?
    Har ni någon fundering eller åsikt om detta??

• Svar på tråden Korsett under klänningen....varmt??
  • 1700tal

Jag skulle inte ha korsett under, det kan bli fruktansvärt varmt, obekvämt och svimfärdigt. Lite beror det på klänning förstås. Har du en tunn klänning kanske det går för värmen men blir inte snyggt. En tjockare och stadigare överdel så syns inte korsetten under men å andra sidan, vad ska man då med en korsett till.. En stadig brudklänning med snörning ger mer stöd än en modern korsett.

Du har inte funderat på bustier istället?

Är du ute efter timglasformen och figuren som korsetten ger eller utseendet?

• fialia

Jag kommer nog att ha korsett under och då för att lyfta bysten inte för midjans skull...

• Chicita

Många kallar en bustier för korsett och det är inte så lätt att veta skillnaden.
    Vilken är det du tänker på?
    Jag skulle gå på en bustier, men jag har själv sagt fel några gånger. Till och med i underklädesbutiken tittade dom konstigt på mig *S*

Korsett:

Bustier:

En bustier håller in lite den också, man får bättre hållning och kan på så sätt verka smalare.
    Men den formar ju inte midjan... Dom är dock tunnare och andas mer Glad 

• 1700tal
    Chicita skrev 2011-02-04 10:12:57 följande:
    Många kallar en bustier för korsett och det är inte så lätt att veta skillnaden.
    Vilken är det du tänker på?
    Jag skulle gå på en bustier, men jag har själv sagt fel några gånger. Till och med i underklädesbutiken tittade dom konstigt på mig *S*

Korsett:

Bustier:

En bustier håller in lite den också, man får bättre hållning och kan på så sätt verka smalare.
    Men den formar ju inte midjan... Dom är dock tunnare och andas mer Glad 
    Bra skrivet, tänkte inte ens på att alla kanske inte vet skillnaden.

Bra att tänkta på är kanske att en korsett ofta trycker ihop bysten och en bustier har oftast en inbyggd bh som lyfter som vilken bh som helst.

Jag som har liten byst blir ofta helt platt i en riktig korsett. Om man inte "fyller på" med stoppning/vaddering/kuddar underifrån.
  • 1700tal

Se brukar ju bustier ha strumpebandshållare (avtagbara) direkt på plagget vilket ju är super under klänningen när man inte vill ha hela strumpbyxor. Då blir det inte lika mkt tårta på tårta som med bh/trosa/lös strumpebandshållare...

• Chicita
    fialia skrev 2011-02-04 10:12:07 följande:
    Jag kommer nog att ha korsett under och då för att lyfta bysten inte för midjans skull...
    som 1700tal skrev ovan så plattar ofta korsetten till bysten. 
    En riktig korsett har egentligen ingen bh-del utan  är platt fram.
    En bustier däremot har ofta bh del, som går att kombinera med eller utan axelband för det mesta också.
    Det finns kraftigare bustiers också som är lite mer korsettlika, så du kanske skulle satsa på en sån om du gärna vill ha den där kraftigare känslan som en korsett har men är ute efter att lyfta bysten.

Jag har alltid använt bustiers när jag ska ha en fin klänning på mig.
    Men jag brukar få ont efter ett tag av skenorna (och dom är ju ännu kraftigare på en korsett). Så många gånger har jag haft blåmärken under bysten eller på höfterna efter en sån kväll och jag vill inte riktigt sitta och orma mig på mitt bröllop för att jag får ont efter några timmar...
    Min klänning är nog inte kraftig nog heller för att kunna "hålla in" så jag funderar på en bodyshaper istället nu och så en vanlig bh 
  • fialia

Det låter som att jag skall ha en bustier. Efter amning och ex antal kilo upp och ner i vikt vill jag verkligen ha ngt som lyfter. Jag hoppas att det inte syns igenoom klänningen dock.

• Chicita
    fialia skrev 2011-02-04 12:20:09 följande:
    Det låter som att jag skall ha en bustier. Efter amning och ex antal kilo upp och ner i vikt vill jag verkligen ha ngt som lyfter. Jag hoppas att det inte syns igenoom klänningen dock.
    Prata med din underklädesbutik och ta med klänningen och prova där. Det brukar finnas släta hudfärgade modeller om man inte är så noga med att vara sexig under.
    Man kan ju alltid byta till sexiga underkläder efter bröllopsfesten, innan man ska visa sig för sin make Flört 

Annars beror det mycket på hur tjockt tyg din klänning har om det syns igenom eller ej.
    En tjej vars bröllop jag var på för några år sen hade en röd spetsbustier. Och den syntes inte alls. Men min vinröda syntes igenom min vinröda tärnklänning (eller tja anades i alla fall)... Så det är bra om man provar med underkläder och klänning samtidigt  
  • Evasommar

Tack, för alla bra tips!! Har hört att "Carola-butiken i Kungälv ska ha super service och bra sortiment för stor byst som behöver stöd!!:) Får kika på det här med bustier, låter som det är detta som passar bäst!

• Chicita
    Evasommar skrev 2011-02-05 10:18:28 följande:
    Tack, för alla bra tips!! Har hört att "Carola-butiken i Kungälv ska ha super service och bra sortiment för stor byst som behöver stöd!!:) Får kika på det här med bustier, låter som det är detta som passar bäst!
    Ja man måste nästan gå till någon butik som kan hjälpa en.
    Jag shoppar på Underverket i Borlänge. Och dom har verkligen koll :D
  • 1700tal
    Chicita skrev 2011-02-04 11:03:24 följande:
    som 1700tal skrev ovan så plattar ofta korsetten till bysten. 
    En riktig korsett har egentligen ingen bh-del utan  är platt fram.
    En bustier däremot har ofta bh del, som går att kombinera med eller utan axelband för det mesta också.
    Det finns kraftigare bustiers också som är lite mer korsettlika, så du kanske skulle satsa på en sån om du gärna vill ha den där kraftigare känslan som en korsett har men är ute efter att lyfta bysten.

Jag har alltid använt bustiers när jag ska ha en fin klänning på mig.
    Men jag brukar få ont efter ett tag av skenorna (och dom är ju ännu kraftigare på en korsett). Så många gånger har jag haft blåmärken under bysten eller på höfterna efter en sån kväll och jag vill inte riktigt sitta och orma mig på mitt bröllop för att jag får ont efter några timmar...
    Min klänning är nog inte kraftig nog heller för att kunna "hålla in" så jag funderar på en bodyshaper istället nu och så en vanlig bh 
    Håller med, jag får oxå blåmärken av skenorna. Och röda tryckmärken av sömmarna. Därför tänker jag inte ha korsett under min klänning (som är stadig, har fjädrar/boning och har snörning i sig) utan satsar i så fall på en mer dekorativ bustier. Och vi gifter oss i aug så onödiga lager på lager är bara dumt.

Jag har vid ett par (historiska) tillfällen haft snörad korsett under stora åbäken till klänningar mitt i sommaren och det var hemskt! Trodde jag var sjuk efter ett par timmar, fick bäras iväg och snöras upp. Korsetter är faktiskt inte att leka med. Inte kul hursom, det tänker jag inte utsätta mig för på min bröllopsdag.

Men bustier är vackra och snälla mot lungorna.
  • 1700tal
    1700tal skrev 2011-02-05 14:49:59 följande:
    Och vi gifter oss i aug så onödiga lager på lager är bara dumt.

Och med lager på lager menar jag korsetten. En bustier har ett lager tyg. En korsett är uppbyggd som en rejäl brudklänning, dvs med 4-6 lager tyg...
  • Chicita
    1700tal skrev 2011-02-05 14:49:59 följande:
    Håller med, jag får oxå blåmärken av skenorna. Och röda tryckmärken av sömmarna. Därför tänker jag inte ha korsett under min klänning (som är stadig, har fjädrar/boning och har snörning i sig) utan satsar i så fall på en mer dekorativ bustier. Och vi gifter oss i aug så onödiga lager på lager är bara dumt.

Jag har vid ett par (historiska) tillfällen haft snörad korsett under stora åbäken till klänningar mitt i sommaren och det var hemskt! Trodde jag var sjuk efter ett par timmar, fick bäras iväg och snöras upp. Korsetter är faktiskt inte att leka med. Inte kul hursom, det tänker jag inte utsätta mig för på min bröllopsdag.

Men bustier är vackra och snälla mot lungorna.
    Ja det är dumt att göra sig sjuk bara för att man vill vara fin...
    Men vill ju inte minnas sin bröllopsdag med att man vaknar efter att ha varit avsvimmad och hela släkten står runt en där man ligger med både klänning och korsett uppsnörda Skäms 

Men visst, en riktig korsett kan göra underverk för figuren. Om man bara ska ha den under själva vigselakten och man byter om sen Glad 
Svar på tråden Korsett under klänningen....varmt??