• Gopplan

Ängsblommor

Jag har länge haft en romantisk bild av att ha en egenblockad bukett med ängsblommor som brudbukett.Vi gifter oss den 9 juli och det är ju en tid då det finns många vilda blommor, men nu när jag funderar på saken så är jag inte så säker på att det blir lyckat. Kan man göra en egen brudbukett på vilda blommor eller är det bäst att gå till floristen ändå? Vad ska man tänka på när man gör en egen bukett? Tar tacksamt emot tips.

• Svar på tråden Ängsblommor
  • Gopplan

Tack så mycket! Ska kika där. Hur tänker du att din bukett ska se ut?

• Darling Daisy

Det är ju jättejättesvårt! Har som du tänkt mig en "vanlig" bukett med ängsblommor sen länge, men sen finns det ju så otroligt vackra floristbundna buketter med både vanliga och ovanliga blommor i.  Tror jag vill ha min bukett lite spretig och med gräs i, även om det blir en köpebukett!

• Rebecka och Jens

Jag har också alltid tänkt på en bukett med ängsblommor... har ingen som helst lust att lägga tusenlappar på blommor, när det finns så otroligt mycket vackert i naturen. Vi gifter oss också den 9 juli :)

Men sen har jag också börjat fundera... går det att få det riktigt snyggt? Jo... eller? Behöver inspiration!

• Gopplan
    Rebecka och Jens skrev 2011-02-05 10:39:25 följande:

Jag har också alltid tänkt på en bukett med ängsblommor... har ingen som helst lust att lägga tusenlappar på blommor, när det finns så otroligt mycket vackert i naturen. Vi gifter oss också den 9 juli :)

Men sen har jag också börjat fundera... går det att få det riktigt snyggt? Jo... eller? Behöver inspiration!

Ja precis! Det borde ju vara enkelt men sedan blir man orolig att det kanske inte blir snyggt om jag gör det själv.
  • Rebecka och Jens

Precis! Och man måste ju nästan göra den samma dag... eller ev. kvällen innan.... men ska man bara hoppas på att man blir nöjd?? Och tänk om det är typ sämsta blom-året eller nåt, så det inte finns några blommor.. :( Funderar på att höra med den lokala floristen om de i så fall kan sätta ihop en sista-minuten bukett med blommor de har hemma för stunden, men jag vet inte.

• passionsblomman

Det stora riskmomentet här, är att det kanske inte alls finns vidare mycket att plocka längre i Juli. Somliga år är det mesta överblommat redan vid midsommar.
    Dessutom tycker jag att det med åren blir svårare och svårare att verkligen hitta ställen där det växer blommor. Jag håller med om att naturenär underbar, och växer gör där ju, men ängsblommor? Inte så himla mycket alls längre-tyvärr. Detta är ett problem som man jobbar på från Sv Naturskyddsföreningen.

När man väl hittar och tittar närmre, så är det inte lätt att hitta fräscha blommor i tillräcklig mängd heller. De ser ofta bättre ut på lite håll så att säga. Allra minst ifall tanken är att man också ska dekorera bord och lokal med ängsblommor.
    Min egen erfarenhet är att man dels behöver ladda på med mycket grönt isåfall, och att man också behöver ha komplementerande blommor från en trädgård.

Att binda själv och ta hand om blommorna är heller inte så lätt. Här beror ju allt iofs på vad för krav man har.

Slutsatsen för många brukar bli att man faktiskt gärna lägger den där tusenlappen på en proffessionellt bunden bukett ändå. Då kan man få en ängsliknande bukett men med riktigt fräscha blommor av A-kvalité, och man slipper böket och osäkerhetsfaktorerna. men man väljer ju själv om man vill chansa och hur mycket man vill anstränga sig själv.

Dessutom vet man ju själv var man bor och vart man isåfall ska plocka sina blommor.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sebastiána
    passionsblomman skrev 2011-02-05 11:54:22 följande:
    Det stora riskmomentet här, är att det kanske inte alls finns vidare mycket att plocka längre i Juli. Somliga år är det mesta överblommat redan vid midsommar.
    Dessutom tycker jag att det med åren blir svårare och svårare att verkligen hitta ställen där det växer blommor. Jag håller med om att naturenär underbar, och växer gör där ju, men ängsblommor? Inte så himla mycket alls längre-tyvärr. Detta är ett problem som man jobbar på från Sv Naturskyddsföreningen.

När man väl hittar och tittar närmre, så är det inte lätt att hitta fräscha blommor i tillräcklig mängd heller. De ser ofta bättre ut på lite håll så att säga. Allra minst ifall tanken är att man också ska dekorera bord och lokal med ängsblommor.
    Min egen erfarenhet är att man dels behöver ladda på med mycket grönt isåfall, och att man också behöver ha komplementerande blommor från en trädgård.

Att binda själv och ta hand om blommorna är heller inte så lätt. Här beror ju allt iofs på vad för krav man har.

Slutsatsen för många brukar bli att man faktiskt gärna lägger den där tusenlappen på en proffessionellt bunden bukett ändå. Då kan man få en ängsliknande bukett men med riktigt fräscha blommor av A-kvalité, och man slipper böket och osäkerhetsfaktorerna. men man väljer ju själv om man vill chansa och hur mycket man vill anstränga sig själv.

Dessutom vet man ju själv var man bor och vart man isåfall ska plocka sina blommor.
    Passar på att hoppa in och fråga en fråga: vi ska blocka blommor till borden själva (gifter oss 4 juni) men tänker köpa lite blommor från florist att "fylla ut" med. Vilken sorts blommor borde vi då satsa på? De ska ju se ut som vilda buketter.
  • passionsblomman

Sebastiana, längst upp i den här tråden länkas det till en annan tråd, där jag har raddat upp en del exempel på lämpliga blommor.

• Sebastiána
    passionsblomman skrev 2011-02-05 17:17:42 följande:
    Sebastiana, längst upp i den här tråden länkas det till en annan tråd, där jag har raddat upp en del exempel på lämpliga blommor.
    Tack!
  • Gopplan

Det lutar nog åt att vi köper en buket i alla fall och kanske bara plockar blommor till dekoren. Nu har jag precis hittat min drömklänning och vill inte att en misslyckad bukett ska dra ned intrycket, om jag nu skulle misslyckas alltså. Det blir nog en liten och enkel bukett som ser handplockad ut, utan att vara det.

• passionsblomman
    Gopplan skrev 2011-02-06 18:34:50 följande:
    Det lutar nog åt att vi köper en buket i alla fall och kanske bara plockar blommor till dekoren. Nu har jag precis hittat min drömklänning och vill inte att en misslyckad bukett ska dra ned intrycket, om jag nu skulle misslyckas alltså. Det blir nog en liten och enkel bukett som ser handplockad ut, utan att vara det.
    Strålande, tycker jag.
Svar på tråden Ängsblommor