passionsblomman skrev 2011-02-05 11:54:22 följande:
Det stora riskmomentet här, är att det kanske inte alls finns vidare mycket att plocka längre i Juli. Somliga år är det mesta överblommat redan vid midsommar.
Dessutom tycker jag att det med åren blir svårare och svårare att verkligen hitta ställen där det växer blommor. Jag håller med om att naturenär underbar, och växer gör där ju, men ängsblommor? Inte så himla mycket alls längre-tyvärr. Detta är ett problem som man jobbar på från Sv Naturskyddsföreningen.
När man väl hittar och tittar närmre, så är det inte lätt att hitta fräscha blommor i tillräcklig mängd heller. De ser ofta bättre ut på lite håll så att säga. Allra minst ifall tanken är att man också ska dekorera bord och lokal med ängsblommor.
Min egen erfarenhet är att man dels behöver ladda på med mycket grönt isåfall, och att man också behöver ha komplementerande blommor från en trädgård.
Att binda själv och ta hand om blommorna är heller inte så lätt. Här beror ju allt iofs på vad för krav man har.
Slutsatsen för många brukar bli att man faktiskt gärna lägger den där tusenlappen på en proffessionellt bunden bukett ändå. Då kan man få en ängsliknande bukett men med riktigt fräscha blommor av A-kvalité, och man slipper böket och osäkerhetsfaktorerna. men man väljer ju själv om man vill chansa och hur mycket man vill anstränga sig själv.
Dessutom vet man ju själv var man bor och vart man isåfall ska plocka sina blommor.
Passar på att hoppa in och fråga en fråga: vi ska blocka blommor till borden själva (gifter oss 4 juni) men tänker köpa lite blommor från florist att "fylla ut" med. Vilken sorts blommor borde vi då satsa på? De ska ju se ut som vilda buketter.