• Sofia juli 11

Nytt efternamn vid resan

Vi tänkte boka en bröllopsresa utomlands, troligtvis med utresa måndagen efter bröllopet (dvs första vardagen). Dock ska jag byta efternamn, och vi undrar hur man ska göra med det? Kan man skaffa ett nytt pass med det nya efternamnet innan man har gift sig? Eller ska man boka resan i sitt gamla namn och använda sitt gamla pass (kan man det)?

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Nytt efternamn vid resan
  • teddy66

Jag är lite i samma situation. Vi gifter oss på lördagen och åker på söndag kväll. Namnet på bokad resa och passet måste ju stämma annars blir det ju en massa strul skulle jag tro. Jag har bokat resan i mitt gamla namn iallfall. Min tolkning är dessutom att passet följer ju folkbokföringen och det tar ju några dagar att ändra i det.
     Men så här står det på polisens hemsida:

Måste jag byta pass eller nationellt id-kort om jag gifter mig eller byter namn?
    JaVid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att boka resan i namnet som användes före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.

Hade en kompis som gifte sig utomlands och det var ju lite samma sak där men hon åkte hem med det gamla passet.

Ska dock luska vidare lite bättre.

• Liina86

Vi åker två dagar efter bröllopet och har bokat resan i mitt gamla namn eftersom jag inte kommer hinna få något nytt pass. Min svåger som är polis säger att det är så man ska göra och att det är helt ok att använda sitt gamla namn i åtminstone några veckor efter vigseln.

• Sofia juli 11

Ja, det låter ju mest realistiskt. Bra, det är ju smidigast också. :)
    Tack för hjälpen!

Svar på tråden Nytt efternamn vid resan