Kuvertavgift en het potatis!?
Det här blir väl troligtvis den hundrade tråden i ämnet men det snurrar runt i mitt huvud just nu:)
Jag och min sambo är studenter och har inga större inkomster. Vi kan inte under några som helsta omständigheter spara ihop till vad ett bröllop kostar på många år. Men samtidigt vill vi gifta oss och gärna innan vi skaffar barn och allt sånt. Vi har inga föräldrar som är bemedlade och där finns således inga pengar att hämta. Självklart har vi sparat efter bästa förmåga och sparat in på onödigheter i form av dyra bröllopskläder och extravagansa. Men när vi tittar runt på vad mat till ca 70 pers kostar hamnar man ju lätt på över 20 000 kronor och för oss är det massor av pengar, och då är inte ens alkoholen inräknad!
Vi har i alla fall beslutat oss för att ta ut en kuvertavgift på 250 kronor/vuxen och 100 kronor/barn. Vi står nu här hukade och beredda på skitsnack bakom ryggen och arga komentarer från våra inbjudna... men är det verkligen så farligt egentligen?
Vi avsäger oss önskan om någon annan present då festen som sådan är den bästa present man kan få enligt oss... det är ju den man kommer minnas!
Vi kommer inte ha någon dresscode som kräver att gästerna måste hyra frack eller dylikt som kostar massa pengar för gästerna .
Vi har hört oss för och bland våra vänner är det helt lugnt med kuvert avgifter, det är de äldre jag oroar mig lite för...
Vill gärna höra lite erfarenheter från the real life eftersom det tydligen är ett ganska hett ämne. Har själv varit på många bröllop med kuvertavgift och jag tycker inte det är någon big deal själv! Har däremot blivit bjuden på bröllop där brudparet haft både smoking/frack dresscode och valt att fira på någon semester plats tex sälen där man var tvungen att hyra stuga om man skulle komma då hamnade notan på flera tusenlappar för den som ville deltaga, vilket i mina ögon känns mycket fräckare än en kuvertavgift på 250 spänn!