• frallan

Kuvertavgift en het potatis!?

Det här blir väl troligtvis den hundrade tråden i ämnet men det snurrar runt i mitt huvud just nu:)

Jag och min sambo är studenter och har inga större inkomster. Vi kan inte under några som helsta omständigheter spara ihop till vad ett bröllop kostar på många år. Men samtidigt vill vi gifta oss och gärna innan vi skaffar barn och allt sånt. Vi har inga föräldrar som är bemedlade och där finns således inga pengar att hämta. Självklart har vi sparat efter bästa förmåga och sparat in på onödigheter i form av dyra bröllopskläder och extravagansa. Men när vi tittar runt på vad mat till ca 70 pers kostar hamnar man ju lätt på över 20 000 kronor och för oss är det massor av pengar, och då är inte ens alkoholen inräknad!

Vi har i alla fall beslutat oss för att ta ut en kuvertavgift på 250 kronor/vuxen och 100 kronor/barn. Vi står nu här hukade och beredda på skitsnack bakom ryggen och arga komentarer från våra inbjudna... men är det verkligen så farligt egentligen?

Vi avsäger oss önskan om någon annan present då festen som sådan är den bästa present man kan få enligt oss... det är ju den man kommer minnas!

Vi kommer inte ha någon dresscode som kräver att gästerna måste hyra frack eller dylikt som kostar massa pengar för gästerna .

Vi har hört oss för och bland våra vänner är det helt lugnt med kuvert avgifter, det är de äldre jag oroar mig lite för...

Vill gärna höra lite erfarenheter från the real life eftersom det tydligen är ett ganska hett ämne. Har själv varit på många bröllop med kuvertavgift och jag tycker inte det är någon big deal själv! Har däremot blivit bjuden på bröllop där brudparet haft både smoking/frack dresscode och valt att fira på någon semester plats tex sälen där man var tvungen att hyra stuga om man skulle komma då hamnade notan på flera tusenlappar för den som ville deltaga, vilket i mina ögon känns mycket fräckare än en kuvertavgift på 250 spänn!

• Svar på tråden Kuvertavgift en het potatis!?
  • Lysdioda

Vi har varit på bröllop med kuvertavgift och utan. De flesta har varit utan kuvertavgift.

Den med kuvertavgift, så hade paret uttryckligen undanbett sig presenter och hade inte något presentbord exempelvis.

Jag kan tycka att det är okej med kuvertavgift så länge som man inte går med vinst, eller avgiften faktiskt typ täcker maten.

Sen finns det faktiskt mat för mindre är 20000 för sjuttio gäster. Många Ica,, typ Maxi och sådant, har buffé för mellan 109-179 kr per person, beroende på om den bara ska vara kall eller med varmrätter. Och, det går klart mycket mindre dryck på en bröllopsfest än andra fester, eftersom man oftast har en mer utdragen middag.

Lycka till med ert upplägg!

• mittid

Kör på det ni tänkt och planerat, det låter utmärkt och väl genomtänkt!

Det enda stället där jag sett/hört folk förfasa sig över kuvertavgift är här på denna sida.
    Tror heller inte den äldre generationen har en massa dömanden angående ert upplägg.

• hysch

Blev jag bjuden på ett bröllop med kuvertavgift skulle jag självklart betala utan att gnälla och vara nöjd och glad iaf, men jag tycker ändå att det känns som lite konstig prioritering. Är det verkligen mer viktigt att ha en fin fest än att kunna bjuda sina gäster? Vi är lite i samma sits som ni vad gäller pengar. Vi har ett år på oss att spara, och räknar med en budget på 60 000 för ca 50 gäster. Vi ska ha en enkel buffe och mat och dryck kommer gå på drygt 12 000. Då räknar vi ändå in en mindre men fri bar i det.Och kuvertavgift av barn tycker jag nog ändå låter väl hårt?

• Moas

Bry dig inte om vad andra säger. Det är ERT bröllop och ni måste göra det ni tycker känns bäst.

Vi har oxå valt att ta en kuvertavgift. Visst, vi skulle kunna betala maten till gästerna. Men många av våra vänner tycker det är skönt med kuvertavgift, då de slipper leta presenter.
    Dock valde vi att bjuda våra föräldrar och morföräldrar. Men av dem önskar vi oss ett bidrag till bröllopsresan.

Vi har i detta val utgått från vad vi önskar oss och vad som passar våra gäster bäst.

• Willowfield

Gör percis som du tänkt ;) Blir perfekt, Och om ngn har bekymmer med detta, så är det just det.. deras bekymmer, inte era.

70 personer och buffe behöver inte kosta så mycket. checka lite mer. hyr en enkel lokal kanske kostar runt 1000 lappen osv.. be vänenr om hjälp. 
    Lycka till och stå på er. 

• danicalifornia

Förstår hur du känner, vi kommer ha kuvertavgift på 200kr/pers. tar inte för barn då det inte kommer så många. Vi har ganska bestämt avsagt oss alla presenter då festen och att vännerna kommer är det viktigaste för oss. Vi ha stött på både bu o bä när det gäller avgiften, vänner och närmaste familjen(dock inte min far) tycker att det är coolers, jättebra! Pappa gick i taket o sa att så gör man verkligen inte, men när vi sa att då kan han  få lägga 15000 till bröllopet tyckte han att han kunde vänja sig vid tanken. Nu är det coolers hos alla. Vi kör på vårt sätt och det tycker jag att ni oxå ska göra!!!

• darkHorse

Jag tycker att det är helt ok med kuvertavgift, och ni verkar ha en vettig inställning till det hela och avböjer presenter, tänker på gästernas ekonomi osv.

Det enda jag tycker är att man får vara beredd på att någon gäst inte kommer för att h*n starkt ogillar kuvertavgifter eller inte har råd (har redan kläder och skulle haft en hemmagjord present). Men det gäller ju alla kontroversiella beslut som att ha barnfritt eller inte bjuda respektive.

Kör på och lycka till!

• lemfi

Min morfar som står mig allra närmast i släkten blev jätteupprörd när det blev prat om kuväravgift.
    Han skulle inte komma om han blev tvungen betala, även om det inte ingår någon present. Och nej, det var inget hot utan han menade allvar.

De äldre kanske har lite svårare för att förstå detta med kuväravg, eftersom detta är en ny företeelse.

Men tycker ni ska köra på det som passar er.

• frallan
    hysch skrev 2011-02-07 09:50:16 följande:
    Blev jag bjuden på ett bröllop med kuvertavgift skulle jag självklart betala utan att gnälla och vara nöjd och glad iaf, men jag tycker ändå att det känns som lite konstig prioritering. Är det verkligen mer viktigt att ha en fin fest än att kunna bjuda sina gäster? Vi är lite i samma sits som ni vad gäller pengar. Vi har ett år på oss att spara, och räknar med en budget på 60 000 för ca 50 gäster. Vi ska ha en enkel buffe och mat och dryck kommer gå på drygt 12 000. Då räknar vi ändå in en mindre men fri bar i det.Och kuvertavgift av barn tycker jag nog ändå låter väl hårt?
    Okej, jag förstår ditt resonemang. Det kommer bara komma 4-5 "barn" och samtliga av dessa är 15-18 år så det vill säga ganska stora och kommer troligtvis äta lika mycket som dom andra, att vi tog en lägre avgift för dem beror helt enkelt på att det kommer vara deras föräldrar som betalar så att det inte blir en förstor summa för en familj:)

Har letat runt jätte mycket efter en "billig" buffé, men här i göteborg är sånt ganska dyrt! Självklart skulle man kunna köra på typ knytkalas eller att man gör buffén själv, men det känns trots allt lite roligt att få äta något som känns mer lyxigt om ni förstår vad jag menar:) 
  • frallan
    Lysdioda skrev 2011-02-07 05:30:12 följande:
    Vi har varit på bröllop med kuvertavgift och utan. De flesta har varit utan kuvertavgift.

Den med kuvertavgift, så hade paret uttryckligen undanbett sig presenter och hade inte något presentbord exempelvis.

Jag kan tycka att det är okej med kuvertavgift så länge som man inte går med vinst, eller avgiften faktiskt typ täcker maten.

Sen finns det faktiskt mat för mindre är 20000 för sjuttio gäster. Många Ica,, typ Maxi och sådant, har buffé för mellan 109-179 kr per person, beroende på om den bara ska vara kall eller med varmrätter. Och, det går klart mycket mindre dryck på en bröllopsfest än andra fester, eftersom man oftast har en mer utdragen middag.

Lycka till med ert upplägg!
    Ja, vi har tänkt att köra på en buffé från restaurangskolan för 169:- / person. Maxi här i Göteborg tar ungefär det samma. Sen har vi inte spikat om vi ska ta 200 eller 250 i kuvert avgift, men på kostnaden på 169 för buffén kommer ju dryck och tårta. Inbjudningarna går ut om ca två veckor!

Vi kommer att uttrycka oss ungefär såhär i inbjudan:
    "Vi har redan allt vad vi behöver när det kommer till prylar och saker så vi hoppas att ni lämnar presenten hemma och istället vill hjälpa oss med finansieringen av detta kalas genom att bidra med kuvert avgiften på xxx kronor/person"
Svar på tråden Kuvertavgift en het potatis!?