• Moster Stina

hjälp mig! eksempanik!

Nu har jag fått nog!
    Jag blir verkligen gaaaaalen!
    Har eksem sen barnsben, men just nu blir det ju bara värre och värre.
    Jag kommer få ha på mig burka på vigseln i juni, för trevligt ser det verkligen inte ut med eksem över xlar, hals, rygg, ben (nåja, dem kan jag ju dölja under kjolen!). Och nu har jag dessutom fått stora eksemsjok i hårbotten med. Och allt kliar så jag blir galen.
    Jag fattar verkligen inte vad jag gjort för fel! Jag blir verkligen tokig!
    Nåja, jag är gravid så lite förändringar får man väl räkna med, men jag ser ju sååå otäck ut just nu. Och ja, jag använder mjällschampoo (fungoral) som hudläkare rekommenderat mig förut. Men hur mycket jag än smörjer mig med bra produkter, och så, så blir jag inte bra.

Och sist jag besökte en hudläkare (i ett län där jag bodde förut) så blev jag lite sårad då hon påstod att jag inte kunde ha några allergier utan att det BARA kunde vara psykosomatiskt. (ingen annan hudläkare har sagt så)
    NÄe, doktorn lilla, jag VET att jag inte tål en massa saker. (sa jag inte högt!) och OM mitt eksem är psykosomatiskt så är det väl konstigt att jag aldrig är sämre när jag faktiskt MÅR dåligt.
    Varför får jag som mest eksem när jag lever mitt bästa lyckligaste liv någonsin?

Jag är så trött på detta nu. Men jag får väl försöka få en remiss till länets hudläkare ändå, för så här orkar jag liksom inte ha det. Jag har blivit bra av mina krämbehandlingar förr. Fattar inte varför de inte hjälper mig nu!

Men jag kan tillägga att jag som gravid ju vill äta sådant som är bra för barnet. Fisk varje dag, järn och c-vitamin t ex. Det sistnämnda brukar dock bara finnas i sånt som jag inte tål, så jag vet ju att jag utsätter mig för en del dumma saker just nu.

Någon annan som haft eksemproblem men faktiskt lyckats bli bra, eller bättre? Hur, i så fall?

• Svar på tråden hjälp mig! eksempanik!
  • Mullisen

jag har eksem i hårbotten och ibland runt halsen! de kommer o går berorende på årstiden.
    men jag har fått både salva till halsen o flytande till håret!
    elocon heter de och de är receptbelagt men de hjälper väldigt bra.. vet dock inte om de är olämpligt om du är gravid..

• AnnaJacob

Jag har psoriasis sedan jag var liten, så jag vet en hel del om eksem..=) Ofta så blir eksem värre under graviditeter men även om man är lite stressad. Även om du känner dig lycklig, så vet jag att bröllopsplanering är stressigt värre och även om det är rolig stress, så kan eksem ändå blossa upp.
    Brukar ditt eksem bli bättre på sommaren, när du kan vara i solen.
    För då finns det speciella solarie på sjukhuset som man "solar" i tve/tre gånger i veckan. Det är inte alls vanliga solarium, utan dessa innehåller bara UVB strålar. Man blir inte så brun, men de tar bort eksemet. Man solar oftast bara 30 sek per gång, och sen ökas det med ett par sekunder för varje gång man är där.

Om jag var som dig så skulle jag gör allt för att komma till en hudläkare. Min erfarenhet av allmänläkare när det kommer till eksem är inte den bästa.
    Det brukar dock vara rätt lång väntetid till hudläkare, så en kräm jag tycker att du ska prova är Zona. Den är lite dyr, men FANTASTISK! Finns i hälsokosthandeln och vissa apotek.

• cookieandkermit

Sluta äta sånt som du inte tål! Jag har också eksem sen jag var liten och vissa av mina allergier har börjat komma tillbaka nu när jag är över 20 (eller de senaste halvåret så efter 23) Hitta en vitamintablett som du tål och ät den och sätt inte i dig saker som du vet att du inte borde äta. Och tänk efter om det är något som du var allergisk mot när du var liten, det kan ju  vara så att nu när du är gravid så "känner" du av de också. Sen blir eksem (av egen erfarenhet och läkare) värre under just vinter månaderna pga att det inte är lika mycket sol och det är kallt.
    Och Elocon är en jätte bra salva. :) Men vet inte heller om man får använda den när man är gravid. Den är gansk stark.
    Lycka till

• mittid
    Mullisen skrev 2011-02-07 07:55:31 följande:
    jag har eksem i hårbotten och ibland runt halsen! de kommer o går berorende på årstiden.
    men jag har fått både salva till halsen o flytande till håret!
    elocon heter de och de är receptbelagt men de hjälper väldigt bra.. vet dock inte om de är olämpligt om du är gravid..
    Elocon är ett kortisonpreparat... kanske inte så bra just när man är gravid...
  • Etheleglin

Jag fick väldigt med eksem under graviditeten, och nu sex månader efter förlossningen är de nästan borta - tack och lov!

Det som hjälpte mig väldigt bra var:
    1) weledas havtornsolja - smörja, smörja, smörja
    2) tvätta håret och kroppen bara med olivoljetvål - strunta i mjällschampoon och liknande
    3) varma kläder - skumt, men kyla förvärrade dem varje gång
    4) solljus - utevistelse med sol på exemen dämpade klådan väldigt effektivt

Problemet med kortison är att det inte behandlar orsaken till klådan, bara själva symptomen. 

• Moster Stina

Tack alla ni för era snabba svar!
    Skall absolut lyssna till och testa era råd.

Elocon käner jag f ö till, men har fått höra förut en gång att det var ok för korticonkrämer under graviditet.

Och vad skönt att höra att det kan bli bättre efter graviditeten!

Tack alla!

• ninasjoholm

Av allt jag har provat så hjälper Aloe Vera bäst och då ska det vara hög koncentration. Märket LR har en som heter aloe vera concentrate med 90% aloe vera, den vet jag att den har hjälpt på många eksem.

• June

Jag har haft exem (mestadels i ansiktet) sedan jag varit liten och har insett att jag kommer att få leva med dem. Jag har varit hos hudläkare och de har ingen aning om varför jag har exem, bara att de är där. Har provat kortisonsalvor och sol och inget fungerade. Sedan fick jag en salva som heter Protopic. (Som är kortisonfri!) Den är helt underbar. Mina exem är nästan helt försvunna, bara jag använder den regelbundet (för närvarande 1-2 ggr/vecka). Denna kan varmt rekommenderas. Senaste gången jag behövde få den utskriven gick jag bara till vårdcentralen och förklarade min exemhistoria och sa att jag ville ha protopicsalvan, fick den utan problem.

Lycka till! Vet att man kan bli fullkomligt galen av sina exem.

• Anna89

Mary kays feta bivax kräm!!
    Extra emolient night cream, hjälper allt!! Tilloch med en som hade psoriasis så försvann det!

• c4trin

Om det är psykosomatiskt kan det utlösas av stress.. Det är svårt att få det att försvinna då, värre när man såklart blir stressad av det! Mina exem brukar bli mycket bättre såfort solen kommer fram!
    Hoppas det löser sig för dig!

Svar på tråden hjälp mig! eksempanik!