• Dunfalk

siffror i inbjudan

Jag sitter just nu och knåpar på en inbjudningar och såg att samtliga engelska/amerikanska inbjudningar skriver ut alla tal med bokstäver.

Tex:

Cathedral of St. John
    Saturday, the nineteenth of December
    Two thousand and ten
    three o clock in the afternoon

Är detta brukligt även för svenska inbjudningar?

Sollentuna Kyrka
    Lördagen den tjugonde augusti
    Tvåtusenelva
    Klockan fjorton

Ser ju helt knäppt ut...

• Svar på tråden siffror i inbjudan
  • elisabettan

Enligt svenska skrivregler skriver man:
    Lördagen den 20 augusti 2011 klockan 14.00.

Visst ser det lite bättre ut?

Lycka till!

• TheD

Engelska inbjudningar blir det med bokstäver och i Sverige med siffror. Ni får
    göra som ni vill :)

• Oonah

Är inbjudan lite mer "designig" och mindre gammaldags tycker jag det kan se snyggt ut att skriva ut allt i bokstäver.

Men antingen eller spelar ju ingen roll, egentligen.  Glad

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Dunfalk

Japp det var så vi hade skrivit också... Blev lite fundersam när jag såg alla dessa engelska inbjudningar dock. :)

• Rebecka och Jens

Jag skrev allt i bokstäver (på svenska) och tyckte det blev störtcoolt! :)

• förlovadflicka

Alltså, har jag fått hjärnsläpp eller skriver man inte "två tusen" istället för "tvåtusen". Ser väldigt konstigt ut i ett ord iaf... Man skriver ju inte så höga tal med siffror i svenska oftast, tal över tio brukar man ju skriva med siffror :) 

• GnuGS
    förlovadflicka skrev 2011-02-09 17:48:24 följande:
    Alltså, har jag fått hjärnsläpp eller skriver man inte "två tusen" istället för "tvåtusen". Ser väldigt konstigt ut i ett ord iaf... Man skriver ju inte så höga tal med siffror i svenska oftast, tal över tio brukar man ju skriva med siffror :) 
    Man skriver tvåtusen på svenska, liksom man skriver etthundra, tretusen – däremot tio miljoner och fem miljarder. Men ”tvåtusen” är ett enda ord. *två tusen* är ett exempel på så kallad särskrivning.

(Mediespråket standard är att allt över tolv skrivs med siffror.)

Tycker också att det ser märkligt ut med amerikanska inbjudningar där årtalen skrivs ut. Särskilt eftersom de ofta använder överdrivet snirkliga typsnitt – helt omöjligt att läsa, och då känns det förfelat, tycker jag!
Svar på tråden siffror i inbjudan