• jonsar02

Är faktiskt lite besviken

Jag hade sett fram emot att ha en fin borgerlig vigsel i mina föräldrars trädgård inför vår släkt och våra vänner. Det är långt kvar innan vi ska gifta oss, ca 3 år, men jag kollade upp när man kan boka en borgerlig vigsel i vår kommun och man måste ha hindersprövningen klar vilket betyder att man inte kan boka förrän 4 månader innan vigseln. Vilket i sig inte är ett problem.

Nu till problemet:
    Min älsklings familj måste få veta långt i föväg vilket datum vårt bröllop ska vara eftersom de måste resa hit från ett annat land. 4 månader innan räcker inte pga dyra resor för hans familj och vi kommer att gifta oss mitt i sommaren och då behöver man ju boka allt annat inför fest m.m. långt i förväg.

Nu ser det ut som det blir en vigsel i kyrkan (den kyrka som vi isf skulle gifta oss i är helt underbart vacker och jag har både döpts och konfirmerats där) och det var väl inte riktigt det jag egentligen ville men vi vill verkligen ha hela släkten och vännerna med oss under vigseln.

Jag tycker det är så synd att man inte kan boka en borgerlig vigsel innan hindersprövningen är klar (iaf i vår kommun). Eller att hindersprövningen bara "håller" i 4 månader. Jag är helt enkelt lite besviken på bestämmelserna.

• Svar på tråden Är faktiskt lite besviken
  • jonsar02

Vi bor i Umeå kommun. Det står på deras hemsida exakt vad som måste vara klart innan man kan boka en borgerlig vigsel.

• MrsÅkerlund

Hmm, har ingen aning hur det är här nere i Norrköping. Men det som står på kommunens hemsida så framgår det inte att man inte kan boka innan hinderprövningen är klar. Man ska skicka in den senast en vecka innan vigsel bara..

• jonsar02

Ok det var ju fuskigt. Hoppas att vår kommun ändrar sitt upplägg innan vi ska gifta oss då.

• jonsar02

Innan bokning av borgerlig vigsel

1. Hindersprövning, det vill säga att det inte finns några juridiska hinder för vigsel ska vara klart vid bokningstillfället.

Hämtat från deras hemsida.
  • Lucky Heart

Går det inte prata med dem och förklara varför det är viktigt att ni får boka ett datum mer än 4 månader i förväg? Ni har ju ett bra skäl...

Hoppas att det ordnar sig!

• jonsar02

Det är ju tid kvar så kommunen kanske hinner ändra sina bestämmelser innan vi ska boka. Vi får iaf hålla tummarna. Annars blir det helt enkelt ett kyrkbröllop för oss och jag menar inte att det är ngt fel på ett sådant bröllop utan det är inte riktigt vad vi ville.  

• frallan

I göteborg går det bra att boka tid för vigsel innan man skickar in hindersprövningen, man får själv kontakta valfri vigselförrättare och fråga om de har tid. Jag tror verkligen att ni kan få det att fungera så att ni kan boka i förtid, om ni bara ringer och förklarar saken, det finns inget juridiskt som säger att det måste vara på ena eller andra viset! I annat fall borde ni ju redan nu kunna sätta ett datum och eftersom det är för er som för alla andra så kan ju ingen annan ha hunnit boka upp alla tider om ni gör det precis 4 månader innan!

Jag skulle i alla fall ringa och kolla med dem om det är så ni vill ha det, folk kan vara mer tillmötes gående än man tror och alla vet ju att det handlar om något som är viktigt för deltagande parter (blivande makar).

Lycka till!

• Zelmah

Det borde ju absolut gå att lösa! Många som gifter sig  borgerligt bestämmer datum minst ett år i förväg precis som vid kyrkobröllop. Bara för att det är borgerligt ska det ju inte innebära att man inte kan planera i god tid, man måste ju ofta boka festlokal osv. ett år i förväg. Jag tror ni lungt kan bestäma er för ett datum och sen kontakta nån av de vigselförrättare som är utsedda i er kommun så att ni sen kan boka in datumet. Det finns ju fler än en förrättare i kommunen om man säger så så alltid fins det nån som kan viga er just på er dag, men önskar ni en speciell person av de som finns på "listan" så kan ni väl kontakta den personen i förväg så att denne inte bokar upp annat så att säga.

I vår kommun står alla som har vigselrätt  uppskrivna på kommunens hemsida så vi tänkte helt enkelt kontakta den person vi är intresserade att ha. Vi har bestämt datum men inte bokat vigselförrättare än, det är inte så bråttom vi gifter oss 3 september. 

• Duchess

Jag bor i Umeå, och har flera vänner som gift sig borgerligt här. De har bokat vigseln långt i förväg. Jag tror inte att det är några problem. Ring och boka du

• keee

En hindersprövning håller ju som sagt i 4 månader, men det finns väl ingen begränsning på hur många hindersprövningar man få  göra? Gör en hindersprövning så att vigselförättaren ser att det är ok att ni får gifta er. Sen när det är mindre än 4 månader till bröllopet så gör ni en ny hindersprövning. Det kan väl inte vara några problem att göra så?

• Etheleglin

Vi kunde boka mycket tidigare än så, också borgerligt. Samma sak står på vår hemsida men vi hörde av oss direkt till vigselförrättaren. Vi har också långväga familj som måste få besked långt i förväg.

• MaybeBride09

Vet inte om ni kan göra så, men i Karlstads kommun kan man ta kontakt med enskilda vigselförättare och då kan man nog boka fortare än så. 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Fröken Söt

Det låter (i mina öron) konstigt att man inte kan boka en vigsel innan hindersprövningen är klar.
    Vi ska prata med vigselförrättaren om två veckor, och vi gifter oss i oktober. Hon sa ingenting om någon tidsgräns, och det var inga problem när vi pratade med personalen på rådhuset heller (vi gifter oss i Halmstad).

• Chicita

Det borde ju kunna gå att förhandsboka, men att inte bekräfta det förrän hindersprövningen är klar.

• wiii

På hemsidan i vår kommun står det likadant, men när jag mailade dom sa dom att det gick bra att boka innan dess, så kontakta dom för säkerhets skull!

• misscat81

Jag säger som många andra, ring direkt till en vigselförrättare och hör om de kan det datumet som ni har tänkt er. Sen kanske man inte gör den "officiella" bokningen förrän man har hindersprövningen klar, men om vigselförrättaren vet om vilket datum det är så kan ju denne planera för detta och inte boka upp någon annan då.
    Vi ska gifta oss borgerligt och har pratat med vår vigselförrättare, vi har inte gjort någon hindersprövning ännu.

• jkbr

annars kan ni ju söka om hindersprövning två gr kanske? så dom ser att det är ok? sen när den går ut kan ni söka igen? verkar krångligt men kanske det går?

• bruden i skogen

Du måste ha missuppfattat det. I din kommun fins det flera vigselförättare och dessa måste också ha tid på sej att boka in...
    Det är troligen bara pappren som du menar.
    Ring din kommun, ring sedan en vigselförättare och fråga.
    jag jobbar själv i Ängelholms kommun som vigselförättare och vi kan ju få bokningar 1 år innan. Bara att boka in..
    Stort grattis till den stundande bröllopet.

Svar på tråden Är faktiskt lite besviken