Är faktiskt lite besviken
Jag hade sett fram emot att ha en fin borgerlig vigsel i mina föräldrars trädgård inför vår släkt och våra vänner. Det är långt kvar innan vi ska gifta oss, ca 3 år, men jag kollade upp när man kan boka en borgerlig vigsel i vår kommun och man måste ha hindersprövningen klar vilket betyder att man inte kan boka förrän 4 månader innan vigseln. Vilket i sig inte är ett problem.
Nu till problemet:
Min älsklings familj måste få veta långt i föväg vilket datum vårt bröllop ska vara eftersom de måste resa hit från ett annat land. 4 månader innan räcker inte pga dyra resor för hans familj och vi kommer att gifta oss mitt i sommaren och då behöver man ju boka allt annat inför fest m.m. långt i förväg.
Nu ser det ut som det blir en vigsel i kyrkan (den kyrka som vi isf skulle gifta oss i är helt underbart vacker och jag har både döpts och konfirmerats där) och det var väl inte riktigt det jag egentligen ville men vi vill verkligen ha hela släkten och vännerna med oss under vigseln.
Jag tycker det är så synd att man inte kan boka en borgerlig vigsel innan hindersprövningen är klar (iaf i vår kommun). Eller att hindersprövningen bara "håller" i 4 månader. Jag är helt enkelt lite besviken på bestämmelserna.