• Bröllop2B

Musik medan gästerna tar plats i kyrkan?

Är det ok, och kan man ha en fin låt lite i bakgrunden i kyrkan då gästerna kommer in och sätter sig? Det ska finnas möjlighet att spela cd i kyrkan så skulle det ses som en fin grej...?
    Eller opassligt?

=) 

• Svar på tråden Musik medan gästerna tar plats i kyrkan?
  • Moster Stina

Alla kyrkor vill inte gärna spela cd-musik.
    Men jag har varit med om att jag t ex improviserat lite vacker och stilla musik på tvärflöjt eller kyrkorgel.

Det är något man kan be klantorn att göra också. de brukar ha många fina små "örhängen" till stycken att spela.
    Tror inte ens att du behöver välja ut några speciella, utan kantorn brukar veta vad som passar.
    Musiken skall ju inte ta över utan bara kännas välkomnande eller hur?

Men annars är det en jättetrevlig idé tycker jag, med musik när folk sätter sig!

• Bröllop2B
    Moster Stina skrev 2011-02-12 18:44:40 följande:
    Alla kyrkor vill inte gärna spela cd-musik.
    Men jag har varit med om att jag t ex improviserat lite vacker och stilla musik på tvärflöjt eller kyrkorgel.

Det är något man kan be klantorn att göra också. de brukar ha många fina små "örhängen" till stycken att spela.
    Tror inte ens att du behöver välja ut några speciella, utan kantorn brukar veta vad som passar.
    Musiken skall ju inte ta över utan bara kännas välkomnande eller hur?

Men annars är det en jättetrevlig idé tycker jag, med musik när folk sätter sig!
    Det va det jag kände också, inte överröstande musik utan bara som bakgrunds....men min blivande va inte lika tänd på idén, han tyckte jag skulle lugna ned mig lite! =P hehe
  • Burre Präst
    Bröllop2B skrev 2011-02-13 12:20:08 följande:
    Det va det jag kände också, inte överröstande musik utan bara som bakgrunds....men min blivande va inte lika tänd på idén, han tyckte jag skulle lugna ned mig lite! =P hehe
    Min erfarenhet är att folk som kommer till en vigsel gäran pratar med varandra när de kommer in i kyrkan. Med bakgrundsmusik är risken att de kommer att prata högre och att det därmed blir ganska högljutt.

Det kan också hända att bakgrundsmusik frå de flesta att inte prata så mycket, men du känner dina släktingar och vänner så du vet nog hur de kan reagera.

Vill du ha musik så tycker jag att bästa idén är att ta upp det med kantorn som säkert har passande stycken i sin repertoar.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • Bröllop2B
    Burre Präst skrev 2011-02-13 13:16:33 följande:
    Min erfarenhet är att folk som kommer till en vigsel gäran pratar med varandra när de kommer in i kyrkan. Med bakgrundsmusik är risken att de kommer att prata högre och att det därmed blir ganska högljutt.

Det kan också hända att bakgrundsmusik frå de flesta att inte prata så mycket, men du känner dina släktingar och vänner så du vet nog hur de kan reagera.

Vill du ha musik så tycker jag att bästa idén är att ta upp det med kantorn som säkert har passande stycken i sin repertoar.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    ja, får fundera på det där men tack för svaren! =)
  • Jeez

Min erfarenhet är som Burres. (Däremot är jag inte säker på att man vet hur ens nära och kära reagerar och funkar när de kommer in i kyrkan )

Svar på tråden Musik medan gästerna tar plats i kyrkan?