• Etheleglin

Ljust lila pion?

Hej!

Jag undrar om någon har namnen på en ljust lila pion här? Som går att få som snittblomma?

Annars förslag på ljust, ljust rosa pioner som gärna drar åt det mer lila hållet. Eller vita med mer lila inslag. 

• Svar på tråden Ljust lila pion?
  • passionsblomman

Jag har hittills aldrig sett pioer som går åt lila, vare sig som snitt eller i trädgårdshandeln faktiskt. Rosa, vitt och rött i olika nyanser, samt den gula svavelpionen är de jag stött på.
    Är du ute efter lila i din bukett tycker jag du ska titta på Dahlior istället. De finns i allsköns olika nyanser, färger och former. Nejlikor skulle också fungera. Endera eller båda sorterna ihop med ljuslila rosor skulle bli vackert.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Etheleglin

Nej, jag är ute efter dubbel/fylld pion. Funderar isåfall på om man kunde ta Lactiflora, Sarah Bernard eller Mrs Fd Roosevelt och sedan lägga till något ljuslila, kanske ljusa luktärter.

Vad tror du om det? Vilken av dessa är ljusast? 

• passionsblomman
    Etheleglin skrev 2011-02-12 23:15:31 följande:
    Nej, jag är ute efter dubbel/fylld pion. Funderar isåfall på om man kunde ta Lactiflora, Sarah Bernard eller Mrs Fd Roosevelt och sedan lägga till något ljuslila, kanske ljusa luktärter.

Vad tror du om det? Vilken av dessa är ljusast? 
    "lactiflora" är inte en enskild sort, utan en grupp av pioner. Sarah Bernard hör till den gruppen exempelvis. Det är en pålitlig sort som funnits i snitthandeln från odlare länge. Och den är ljust rosa.
    Det man måste veta om är att levande blommor varierar i färgton även inom sorten, man kan aldrig 100% veta fullständigt exakt vad som kommer i beställningen.
    Jag tycker du ska prata med din florist och be denne höra med sina grossister vad odlarna har i sortimentet. det kommer nämligen nya sorter allteftersom, så rätt som det är finns det något som nyss inte fanns.
  • Etheleglin
    passionsblomman skrev 2011-02-13 13:04:46 följande:
    "lactiflora" är inte en enskild sort, utan en grupp av pioner. Sarah Bernard hör till den gruppen exempelvis. Det är en pålitlig sort som funnits i snitthandeln från odlare länge. Och den är ljust rosa.
    Det man måste veta om är att levande blommor varierar i färgton även inom sorten, man kan aldrig 100% veta fullständigt exakt vad som kommer i beställningen.
    Jag tycker du ska prata med din florist och be denne höra med sina grossister vad odlarna har i sortimentet. det kommer nämligen nya sorter allteftersom, så rätt som det är finns det något som nyss inte fanns.
    Jag var och pratade med dem nu i helgen, men det hjälpte inte så mycket. De bara sa att det var en chansning att beställa blommor och att man alltid var tvungen att chansa för att de kunde få lite vad som helst även om de beställde något specifikt.

Vet du hur mycket vatten en pion dricker om den står några dagar? Funderar på om man kan färga in den så som man kan göra med (vita) tulpaner; låta den stå i karamellfärgat vatten så att venerna får färg?

För i så fall så vore Sarah Bernard eller någon vit, fylld pion ett alternativ och sedan låter man de stå i lila vatten fram tills själva bröllopet? (Jag vill gärna ha pionerna något utslagna så de måste ändå beställa in dem några dagar tidigt.) 
  • passionsblomman

Den lösningen tror jag verkligen är en chansning. Jag vet inte alls om det fungerar-olika blommor beter sig mycket olika och reagerar på färg på olika vis. Jag tror tyvärr du kommer att få släppa det här med lila pioner.
    Visst finns risken att något händer med en färskvara så den helt enkelt inte går att uppbringa, men annars är chansen oftast väldigt stor att man faktiskt få de blommor man bokat. Jag tror ändå mest på det. Det brukar gå bra.

• Etheleglin
    passionsblomman skrev 2011-02-14 11:33:15 följande:
    Den lösningen tror jag verkligen är en chansning. Jag vet inte alls om det fungerar-olika blommor beter sig mycket olika och reagerar på färg på olika vis. Jag tror tyvärr du kommer att få släppa det här med lila pioner.
    Visst finns risken att något händer med en färskvara så den helt enkelt inte går att uppbringa, men annars är chansen oftast väldigt stor att man faktiskt få de blommor man bokat. Jag tror ändå mest på det. Det brukar gå bra.
    Fast jag är nog nästan beredd att ta den chansen. Och får ha lite lila rosor i back-up. Rosor blir jättefina om man färgar de så.

Kan ju skriva en rad här sedan så vet du hur det gick. 
  • passionsblomman
    Etheleglin skrev 2011-02-14 22:33:45 följande:
    Fast jag är nog nästan beredd att ta den chansen. Och får ha lite lila rosor i back-up. Rosor blir jättefina om man färgar de så.

Kan ju skriva en rad här sedan så vet du hur det gick. 
    Ja gör det! Pröva kan man ju alltid, bara man har en plan B. Lycka till!
Svar på tråden Ljust lila pion?