• AnnaJacob

Är det ok att dela på syskon??

Vi sitter och planerar lite smått på hur många vi ska bjuda på vårt bröllop. Vi kan inte helt bestämma oss för om vi ska gå all in och bjuda allt och alla, eller om vi bara ska ha de närmaste.
    Det lutar mest åt att det bara blir de närmaste. Men där ha vi ett problem!
    Det är nämligen så att vi har ganska så stora släkter, och en hel del kusiner. Tycker ni att man kan bjuda en kusin, men inte dennes syskon. Alltså som exempel så har min mammas storasyster 3 barn, den ena av dem har jag kontakt med men de andra två träffar jag i princip aldrig. Min M2B har inte ens träffat den ena av dem (och vi har varit ett par i över 6 år). Kan man i detta fall bara bjuda det ena syskonet??

• Svar på tråden Är det ok att dela på syskon??
  • Trolljentan

Vi hade samma problem med hans sida, men lite mer invecklat. Hans mamma har kusiner som är i våran ålder och som vi umgås med, men sen har hon även kusiner som är i hennes ålder och som jag kanske har träffat en par tre gånger under sju års tid...Så dilemmat för oss va då om vi skulle bjuda alla hans mammas kusiner eller bara dom vi vill....
    Det slutade med att vi bara bjöd dom vi umgås med, och förklarade det hela med att vi bjuder dom som kompisar och inte som släkt. Hitills har jag inte hört något gnäll, och jag hoppas att det inte blir nått heller.

Så, ja jag tycker absolut att man kan dela på syskon =)

• nsdtr

Jaa absolut,,det ska vi göra,,min blivandes ena faster har 4 barn,,två i våran ålder som vi umgås med o dom ska vi bjuda men de andra två som runt 20 ska vi inte bjuda,,dels umgås vi aldrig med dom o för det andra så kommer de nog bara för att det är gratisfest,inte för våran skull,,så vi valde bort dom o kunde istället välja fler kompisar som är där för våran skull

• LisaEleonor

Är det en bit bort i släkten ser jag inget problem i det. Jag kommer bjuda en av pappas kusiner med familj för att vi umgås ofta. Sedan finns det en annan av hans kusiner som vi har sommarstuga bredvid så vi ses varje sommar, men träffas inte utanför det. Vi har valt att bara bjuda den ena familjen och vi är säkra på att den andra familjen kommer förstå. Vi blir aldrig bjudna på saker hos dem, så varför skulle vi bjuda dem? Och någonstans måste det bli stopp.

• AnnaJacob

Jag tog upp detta sist vi var på middag hos mina blivande svärföräldrar, och de tyckte absolut inte att man kan dela på syskon. Antingen bjuder man alla barnen i familjen, eller inga.
    Jag tycker verkligen att detta är svårt...
    Nu ska dock min M2Bs kusin gifta sig i sommar, så ska se hur de löser problemet! =)

• Chicita

Vi bjuder de i släkten som min M2B träffar regelbundet. De som kommer på släktträffarna som dom anordnar 2 ggr per år och har gjort sen innan min blivande var född.
    Det är 8 mostrar / morbröder med respektive och sammanlagt 18 kusiner med respektive och deras barn...
    Så det blir ju en hel del bara där.
    De som inte kommer på släktträffarna har ju liksom exkluderat sig själva och det accepterar dom också :)

Däremot på min sida så har vi större problem.
    Jag umgås knappt med min släkt alls.
    Nu vet vi att några av sambons släktingar inte kan komma, det fick vi veta tidigt. Så nu beslöt vi att bjuda mina 2 kusiner på pappas sida, med respektive. Dom har 3 barn var som jag aldrig träffat, så jag hoppas att dom inte ser inbjudan som "med barn" då deras barn är rätt stora, några jobbar andra går på gymnasiet.
    Om dom kommer, och om dom då tar med sig sina stora barn så får vi problem... Då spricker vår budget med flera tusenlappar om inte några andra kommer hoppa av... :S Men det är en chansning som får vara värd priset... 

• Sebastiána

Om man har stora släkter tycker jag att man bjuder dem man umgås med och kommer att umgås med i framtiden. Jag bjuder inte en enda på min mors sida eftersom vi aldrig träffas.

• Flodis Hjärtat

Vi kör på att bjuda de som vi har kontakt med.
    En låtsas bror utomlands som min blivande aldrig träffat och en kusin , där vi inte heller har kontakt, får helt enkelt inte bli bjudna.

Man vill väl bjuda de man träffar och umgås med, har en relation till. Folk som känenr mig och min blivande.

Men det är inte helt rätt och vissa kanske tar illa upp, men jag är som en gås....det bara rinner av mig.

• Aniara4

Jag tycker absolut att man kan välja att bjuda dem man umgås och har nån relation med, men skippa dem man inte har det med. Rimligtvis borde de inblandade själva veta och känna att de inte har samma relation till dig. Jag lutar åt att bjuda vissa av mina kusiner men inte andra (halvsyskon), jag har t.o.m. funderat på att bjuda den ena i ett tvillingpar, men där kanske gränsen går! Foten i munnen

• Chicita
    Aniara4 skrev 2011-03-02 17:22:46 följande:
    Jag tycker absolut att man kan välja att bjuda dem man umgås och har nån relation med, men skippa dem man inte har det med. Rimligtvis borde de inblandade själva veta och känna att de inte har samma relation till dig. Jag lutar åt att bjuda vissa av mina kusiner men inte andra (halvsyskon), jag har t.o.m. funderat på att bjuda den ena i ett tvillingpar, men där kanske gränsen går! Foten i munnen
    Åh.. jag hade samma tanke nu med mina kusiner... Dom är tvillingar men jag har alltid tyckt bättre om den ena än den andra.
    Den jag gillar minst är så stram. Allt ska liksom vara perfekt, den perfekte mannen, dom perfekta barnen, det perfekta huset / lägenheten...
    När farmor dog skulle hon ha alla antika skåp och byråer. Jag önskade ETT av dom och inga andra möbler.
    Hon ville ha 20 olika möbler, allt från stora klädskåp till skänkar och soffor...
    JAG var den som fick kompromissa och välja en annan möbel Skrikandes 

Det blev en parentes... Skäms 
    Men poängen var att jag hellst bara skulle ha bjudit den tvilling jag gillar och kommer överens med...
    Men jag kände att det var lite VÄL selektivt... 
  • AnnaJacob

Skönt att höra att vi inte är de enda med detta problem.
    En sak som jag vill tillägga är att min sambos kusin delade på syskon när hon fyllde 30 år, och hela min sambos familj tyckte att det var för dåligt..

• Loche

Jag tycker nog man ska bjuda efter sitt hjärta i största möjliga mån. Min sambo bjuder t ex bara in två av sina sex syskon till vårt bröllop.

• Äppelkärna
    AnnaJacob skrev 2011-03-02 11:01:49 följande:
    Jag tog upp detta sist vi var på middag hos mina blivande svärföräldrar, och de tyckte absolut inte att man kan dela på syskon. Antingen bjuder man alla barnen i familjen, eller inga.
    Jag tycker verkligen att detta är svårt...
    Nu ska dock min M2Bs kusin gifta sig i sommar, så ska se hur de löser problemet! =)
    Vi bjuder endast de två kusiner på min M2Bs sida som han har kontakt med och trivs med.
    Angående dina svärföräldrars "att man inte kan dela på syskon. Antingen bjuder man alla barnen i familjen, eller inga" hade det känts helt okey om det faktiskt var barn det handlade om. Nu är det ju vuxna människor, väldig skillnad då de själva alldeles säkert förstår varför de inte blir bjudna och inser att ekonomi och andra aspekter spelar in.  
Svar på tråden Är det ok att dela på syskon??