-
-
Svar på tråden Någon som kan namnge dessa blommor?
-
Den aprikosfärgade blomman (som även finns i knappnålsblomman) är en Cybidiumorkidée, "pinnarna med vita små blommor med lite rött i basen är ginst, sen kommer jag inte ihåg vad den vita lökväxten heter... Det ser även ut att vara någon sorts liljekonvalj i buketten!
(Ni andra blomkunniga här på forumet får rätta mig om jag har fel -
Ah tack
Några fler som vet? -
Rosor, Cymbidum orkidée, Liljekonvalj och Ginst är helt rätt.JenniferS skrev 2011-02-15 00:22:37 följande:
Den aprikosfärgade blomman (som även finns i knappnålsblomman) är en Cybidiumorkidée, "pinnarna med vita små blommor med lite rött i basen är ginst, sen kommer jag inte ihåg vad den vita lökväxten heter... Det ser även ut att vara någon sorts liljekonvalj i buketten!
(Ni andra blomkunniga här på forumet får rätta mig om jag har fel
Den kritvita med limefärgade knoppar är även det en orkidée, Dendrobium, troligen av sorten 'Emma White'.
Den vit-rosa lilla blomman med små knoppar är en Vaxblomma.
Lycka till! -
När det gller orkidéer har jag läst mig till att sådana kan vara väldigt sköra, och behöver därför en förstärkning i skaftet. Kan vara bra att känna till!
Lycka till! -
Tack alla för era svar!
-
Hej
Vill bara tillägga att vaxblomma också finns med i buketten. -
Hej vännen. vill inte vara elak men enligt sägen betyder det otur att binda sin egen bukett! Viile bara påpeka det! Kram