• Lottie350

Någon som kan namnge dessa blommor?

Jag hittade en jättefin bukett i bildbanken här på BT och tycker att den är supervacker. Jag funderar på att göra en bukett själv, det ser ju inte så svårt ut om man kollar på bilden. Men jag vet inte vad blommorna heter, så någon här som vet kanske?

• Svar på tråden Någon som kan namnge dessa blommor?
  • JenniferS

Den aprikosfärgade blomman (som även finns i knappnålsblomman) är en Cybidiumorkidée, "pinnarna med vita små blommor med lite rött i basen är ginst, sen kommer jag inte ihåg vad den vita lökväxten heter... Det ser även ut att vara någon sorts liljekonvalj i buketten!

(Ni andra blomkunniga här på forumet får rätta mig om jag har fel

• Lottie350

Ah tack Skrattande
    Några fler som vet?

• Blomsterdrottningen
    JenniferS skrev 2011-02-15 00:22:37 följande:

Den aprikosfärgade blomman (som även finns i knappnålsblomman) är en Cybidiumorkidée, "pinnarna med vita små blommor med lite rött i basen är ginst, sen kommer jag inte ihåg vad den vita lökväxten heter... Det ser även ut att vara någon sorts liljekonvalj i buketten!

(Ni andra blomkunniga här på forumet får rätta mig om jag har fel

Rosor, Cymbidum orkidée, Liljekonvalj och Ginst är helt rätt.
    Den kritvita med limefärgade knoppar är även det en orkidée, Dendrobium, troligen av sorten 'Emma White'.
    Den vit-rosa lilla blomman med små knoppar är en Vaxblomma.

Lycka till!
  • Moster Stina

När det gller orkidéer har jag läst mig till att sådana kan vara väldigt sköra, och behöver därför en förstärkning i skaftet. Kan vara bra att känna till!
    Lycka till!

• Lottie350

Tack alla för era svar!

• Vinröd

Hej
    Vill bara tillägga att vaxblomma också finns med i buketten.  

• maggiz

Hej vännen. vill inte vara elak men enligt sägen betyder det otur att binda sin egen bukett!  Viile bara påpeka det! Kram

Svar på tråden Någon som kan namnge dessa blommor?