• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • Cammee
    Å och D skrev 2011-02-15 12:42:18 följande:
    Huvudsaken är väl att du är nöjd? Vi köpte våra på Albrekts, och fick 30% rabatt. Ringarna var dyra ändå, men det var inte det som var fokus, vi visste hur vi ville att de skulle se ut och Albrekts hade såna. Två släta förlovningsringar och en enstens vigselring till mig :)

Jag tycker det är mer B att vara så jäkla posh att man styrs av förnämheten i ringen. Det får stå för de som stavar fis med ph....
    haha, håller med :P Men vissa lägger halva budgeten på ringen, vissa på klänningen och vissa lägger det på festen. Det är ju så olika,
    Jag har också 30% på albrekts och 25% på guldfynd. Tänkte titta i dom butikern och faktiskt använda mitt erbjudande. Lite rabatt skadar inte när budgeten är lite för stor Flört
  • Cammee
    Chicita skrev 2011-02-15 14:30:30 följande:
    Du ska trivas med ringen, det är det viktigaste...
    Förhoppningsvis ska du ju ha den på dig hela livet liksom.
    Men vad den kostar är inte alls det viktiga. Och inte heller vart den är köpt.

Vi köpte vår förlovningsring hos en guldsmed,  men det var inte för att dom var "finare" än någon annan. För märket på ringen finns även hos guldfynd även om jag inte är helt 100 på att dom här i stan har just "vår" ring i sitt sortiment... Utan det som avgjorde var att vi skulle ha gravyr på utsidan av ringen och det klarade dom inte hos guldfynd eftersom dom inte graverar, dom stämplar.
    Så när vi skulle ha alviska tecken så funkar ju inte deras stämplar ;) 
    Men dom graverar väl visst? Kanske inte på utsidan, det vet jag inget om. Men vi har skrivstilstext i våra förlovningsringar från guldfynd. men visst, dom kanske har stämplat in det. inte en aning!
  • Cammee
    water lily skrev 2011-02-15 17:09:39 följande:
    Håller med - jag som har ett yrke där det går bra att ha valfria kläder, ringar och andra smycken och dessutom gillar smycken i allmänhet tycker att ringen är en av sakerna jag inte vill spara in på utan har designat precis de ringar jag själv vill ha. Klänningen däremot hoppas jag att svärmor vill sy och då kostar den kanske bara 1500 kr i tygkostnad. Om du TS inte tycker att ringen är prioriterad eftersom att du ändå inte får ha den på jobbet där du ju tillbringar många timmar i ditt liv, så är det ju helt upp till dig. Då kan du lägga pengar på något annat som du tycker ger dig mer. Plus att det är ofint i verkliga livet att fråga hur mycket någon annan har lagt på exempelvis en ring och t ex vilken kvalitet diamanterna har, så det behöver du inte svara på.
    Ja alltså har man ett yrke där man ska ha snygga smycken och så är ens ring ju en väldigt fin assocear (det blev nog felstavat, fick stort hjärnsläpp precis så jag kommer verkligen inte på stavningen!!!!, ni förstår nog vad jag menar :) ) Sen som du skriver också att du gillar smycken, då är det ju en viktigt prioritering.
    Jag har aldrig gillar ringar och inte armband heller så mycket. Har två stycken som jag anväder ibland :S Däremot älskar jag örohängen, men jag har aldrig någonsin ägt ett smycke som är dyrt eller äkta. Tycker inte alls om att ha dyra smycken. Köper hellre 10 billiga öronhängen än ett dyrt. haha, snåljåp nr.1.

Min klänning lade jag lite mer pengar på då jag ville ha en lite större. köpte den för 6000 kr, men ändå så finns det de som lägger mycket mycket mer! Men utöver allt detta så satsar jag stort på bröllopsfesten och nästan hela budgeten går åt till  mat, lokal, sprit och dekorationer.
    Kul att se hur olika folk tänker och vad man prioriterar.
  • Cammee
    Sarastiko skrev 2011-02-15 17:10:29 följande:
    Min är från guldfynd och jag är så nöjd så nöjd.. Kostade dock 7000 men vi hade guld o lämnade in så det blev runt 3000 tillslut.. =)

Vilken underbart fin ring! Tur för er att ni hade en massa guld att byta in så att ni kunde köpa en lite dyrare. Jag har tyvärr inget guld alls. haha. Endast 25% rabatt ;) Men ju dyrare man köper då, desto mer rabatt får man. Så jag kan köpa för säkert 1000 kr dyrare än jag hade tänkt. Eller så sparar jag 1000 kr. får se. hehe
  • Cammee
    Chicita skrev 2011-02-15 17:13:12 följande:
    Det är stämplat. Eller så är det en förprogrammerad maskin som graverat. (vissa butiker i större städer har såna)
    Dom har ingen person som sitter och graverar, dom kunde inte ens skicka iväg ringarna för att få den gravyr vi ville ha på utsidan... 
    aha, okej. sjukt ändå. Men det blev fint graverat så det syns inte (om man inte är väldigt kunnig inom området) att det är stämplat eller maskinskrivet. hehe.
  • Cammee
    Rose marie skrev 2011-02-15 23:00:19 följande:
    ja, helt ärligt så är det lite "billigt" men om man inte har råd med något annat så.. men säg inte till nån att ni köpt ringarna på guldfynd. nu känner jag mig taskig, men det var det första jag tänkte. / rosen
    haha, fy vad elakt. haha.
    Råd och råd. Vi lägger 100.000 på vårt bröllop. Saken är den att jag förstår inte varför man lägger mycket pengar på ett smycke (Har aldrig varit intresserad av smycken och absolut inte av ringar, Äger bara en ring och det är min förlovningsring :S )
    Alla jag känner vet att min förlovningsring är från guldfynd och ingen har någonsin sagt något om det. Ingen utomstående har heller andrig sagt eller visat att den ser billig ut. Det är inga diamanter i utan mönster, så den ser lagom ut liksom.
    Men sen vet jag inte om bor i värsta rikemanskretsarna och skiter pengar och får in 30.000 i månadslön. För det kan jag berätta direkt att jag inte får :P jobbar bara 75% (vilket jag älskar) och vill inte slösa en månadslön på en ring :S Helt absurt för mig. Vill hellre ha en pang fest istället!
  • Cammee
    förlovadflicka skrev 2011-02-16 17:14:12 följande:
    De människorna har det nog svårt att bli lyckliga iaf, som tänker att de inte ska berätta för någon att ringen är billig för det är pinsamt... Vad är det som är pinsamt med att inte ha pengar? Eller att prioritera andra saker? Fattar inte det...
    Haha. Och om man tänker efter så är det aldrig någon som frågar en varifrån ringen kommer och vad den kostade, så helt ärligt så bryr sig nog inte folk om detta. Kommer man med feta diamanter och så kanske folk frågar, men det är ändå väldigt ytligt att bry sig.

När folk som inte känner mig så väl ser min lilla smala, mönstrade ring så säger dom alltid "oooohhh, är du förlovar, grattis , vad kul" os.v.  Dom skiter väl i ringen i sig.
    Sen kan man ju när man firar 10 årsdag eller något köpa en dyr fin ring om man inser att man har ångrat sig och känner att man har mer pengar. Det är ju bara att smälta sin gamla och göra en ny. För de som vill ha en dyrare ring men inte har råd för tillfället kan det ju vara ett alternativ. Jag har egentligen råd om jag vill, men jag vill inte vara orolig över att röra mina händer fritt och slå i dom. De dagarna jag får ha ring på jobb använder jag händerna alldeles för mycket för att gå runt med stora diamantringar :p
  • Cammee
    Zelmah skrev 2011-02-17 21:42:13 följande:
    jo, de var väldigt generösa. Tyvärr lever de inte längre. Men min morfar var läkare och de hade gott om pengar som de gärna spenderade på oss med fjällenresor varje år tillsammans med vår familj o kusinerna, fina middagar med champagne och god mat och ofta fick vi en liten peng i fickan. De hade ett jättestort hus som var väldigt spännande att utforska.... De var som sagt väldigt generösa mot oss och de pengar de hade snålade de inte med, de samlade inte på hög s a s utan resonerade som så att man skulle njuta o leva gott så länge man kunde. Det var en stark kontrast mot våran faktisk ganska taskiga ekonomi vi hade hemma. Mamma var sjuksköterska o pappa är målare och var stundtals arbetslös i långa perioder under tidiga 90-talet så de fick verkligen pussla med ekonomin för att få ihop det med 4 barn. Så mormor o morfars generositet tog vi tacksamt emot. Vi hade ju aldrig kunnat åka på fjällresor om det inte vore för att de bjöd oss.

Det med diamanten låter nog extremt i mångas öron (i mina med) men så var det, jag och min tjejkusin fick båda varsin. Men när jag tänker på det så blir jag ändå glad över ringen och det är kul att jag o min kusin har likadana. Den har ett högt affektionsvärde också :) Men jag är annars inte typen som är för massa dyrt bling bling och modellen är diskret o fin tycker jag. Annars köper jag smycken på typ H&M eller Pilgrim eller så gör jag egna sötvattenspärlsmycken :)
    Men är det inte jätte kul att höra sånt här? Blir så glad över att höra att det finns så generösa människor!
    Varför sitta med en massa pengar och inte använda dom? Vissa använder inte ens sina pengar till sig själv, utan dom bara sitter och drar in mer och mer. Varför inte göra roliga saker då med t.e.x barnbarn och likanande. Bjud på semester, restaurang, ge barnbarnen en peng då och då, bjud dom på en shoppingrunda när dom vet att föräldrarna kanske inte har råd att köpa kläder på ett tag pga ekonomisk brist.

Mina föräldrar har alltid fått kämpa för att det skulle gå ihop. Nu hade ingen i min släkt mycket pengar och kunde inte hjälpa till, men dom fick aldrig hjälp med någonting. Ingen erbjöd sig någonsin att ha mig och mina syskon en helg. Hur svårt är det att passa sina barnbarn då och då utan att våra föräldrar skulle behöva tjata om att vi skulle få åka dit. Det behöver ju inte kosta något att passa barn heller.

Nu har mina föräldrar det bättre ställt, och det känns så skönt för mig att veta att den dagen jag får barn kommer dom alltid att finnas där och stötta, inte bara ekonomiskt utan även med passning och annat.

Blev bara så lycklig i själen när jag läste om hur underbara morföräldrar Zelmah hade. Generösa och osjälviska, och de verkade väldigt kärleksfulla,. Så hoppas jag att jag själv kan bli någon dag.
  • Cammee
    förlovadflicka skrev 2011-02-18 12:09:04 följande:
    Cammee: Menar inget mot hennes morföräldrar nu, men tycker känslan av att de alltid finns där för att hjälpa en och passa en, köpa godis och leksaker till en när man är liten är viktigare! Men sedan hade det varit riktigt nice att ha en sådan ring också ;) 
    Jo, klart onödigt att lägga så mycket pengar på en ring, men dom tyckte att det var en rolig gåva som de hade råd med. Och det kan ju bli en så fin sak som att det blir ett släktsmycke som går runt i Zelmahs släkt i generationer.
    Men det jag tänkte mest på var alla semestrar och liknande. Alla har ju inte råd att åka på semester och att ens mormor och morfar bjuder med en då är ju helt fantastiskt. tänk att de har fått uppleva som de inte hade fått annars eftersom hennes föräldrar inte alltid hade det gott ställt.

Min blivandes farmor sitter inne på några miljoner men hon lever som att hon har några tusenlappar i månaden bara. En gång pratade dom om pengar och då sa hon att min pojkvän kunde väl ta 10.000 och sätta in på fonder eller något. Så sa han att alla har inte 10.000 kr att bara sätta in sådär men det förstod hon inte. :p haha. För i hennes ögon är det som 1000 kr typ. Men vad jag ville få fram är att hon lägger inte sina pengar på varken sig själv eller familjen utan ingen får tag i pengarna från hon dör. Istället för att familjen gör något kul för detta så ska vi ha kul för pengarna när hon är död. Det känns ju inte heller så kul. Ofta säger min svärfar också att när mamma dör kan vi göra si och så för pengarna. JÄTTE HEMSKT!! Men det blir tyvärr så när man låtsas att man är fattig när man egentligen är miljonär.
    En sommar när alla  barnbarnen skulle utomlands fick alla vars 5000 kr till resorna. Det var snällt och generöst tycker jag. Men det var typ en engångförteelse.
    Så Zelmahs morföräldrar gjorde rätt i att ha kul och njuta av sina pengar med familjen, för det är något dom alltid blir ihågkomna för. Pengar är inte viktigast, men att vara generös, med eller utan pengar är alltid uppskattat. Det behöver inte alltid vara dyrt, men har man pengar behöver man inte snåla mot sina barnbarn.
  • Cammee
    förlovadflicka skrev 2011-02-18 12:26:04 följande:
    Cammee: Då förstår jag verkligen ditt inlägg... Fy vilken konstig inställning! Vad ska man med en massa pengar till om inte använda dem? :P
    Ja alltså jag är inte girig. Mina föräldrar har alltid varit rika på kärlek och det har jag mått bra av, även om jag inte fick allt jag pekade på. Många barn blir ju bortskämda och skrikiga pga att föräldrarna har mycket pengar och ger dom allt. Så kärlek, lek, helgmys och annat har jag alltid uppskattat mer än pengar.

Men speciellt tycker jag att har man pengar och barnbarn är det guld värt för alla att lägga pengar på om man har lite extra slantar. Tycker inte om snåla människor :P Min sambo har mycket pengar och är väldigt sparsam. han köper inte vad som helst utan att tänka efter. Men aldrig någonsin är han snål. Inte mot mig iallafall. och det uppskattar jag, Hans pappa däremot är både sparsam och snål. Jätte hemskt när man är snål mot sin familj. och han har också pengar. :P

Min mosters svärföräldrar har köpt deras barns kläder sen dom föddes. Iallafall under de första åren. Min moster har aldrig gillat att dom köper så mycket kläder och leksaker, men min mamma försöker alltid förklara för henne hur bra hon har det för under deras 22 år med barn har dom aldrig fått pengar eller kläder eller leksaker. Så vissa vet ju inte hur bra dom har det :P
  • Cammee
    Rose marie skrev 2011-02-20 20:18:42 följande:
    haha. jaa,  jag betalar gärna några kronor mer för att slippa packet haha skojja bara nej. inte i vanliga fall men jag skulle inte ta med netto-kassen till bröllopsköket iallafall ifall att att gästerna fick syn på att maten till bröllopet var köpt på typ lidl eller netto. När man kommer som gäst till ett bröllop så upplevs det kanske som snålt om lidl eller nettokassar sticker fram här och där.

ps. haha

pps. det stavas marabou

Har du några äkta vänner? Har har du några vänner som sliter för att tjäna pengar? Verkar som att alla du känner är rika. Jag handlar inte heller på lidl eller netto för jag tycker inte att deras utbud är tillräckligt, men ingen skulle någonsin bry sig om jag bjöd dom på netto mat. Gar köpt bröd på netto en gång. samma bröd som finns i alla andra affärer. Dom hade inte sprutat in något fattiglapps medel med dödliga bakterier i precis.
  • Cammee
    Kattpoet skrev 2011-02-20 21:35:59 följande:
    Nej RoseMarie, jag skulle inte bry mig om din åsikt, det faktumet att du redan dömt ut middagen OM du ser en lidlkasse,     tänk om någon hade lagt en ny fångad lax i den?
    Men ellerhur! Man har kanske haft maten hemma och så tar man de första kassarna man har i skåpet. Man kan ha köpt maten på fiskmarknaden samma morgon men lagt det i lidl påsen. Så att döma efter påsar är onödigt för det kanske ligger fin mat för flera 1000lappar där i. Skumt ....
  • Cammee
    himeko81 skrev 2011-02-22 03:19:01 följande:
    Jag håller med Rose-Marie!

Inget fel på Guldfynd, inte alls, jag handlar där ibland men seriöst vill man verkligen gå i billigaste affären till sitt bröllop? Det har ingenting med märkesbögeri att göra. För att dra en parallell, nån skrev att denne handlade smycken på HM och PIlgrum, men när det vankades bröllop blev det Guldfynd. Samma sak. Den här personen nöjer sig inte med en """"billig""""" ring från nått av ställena utan vill ha från GF.
    Den personen byter upp sig.

Jag är märkesbög men ändå kostade min förlovningsring 59 kronor.

Jag valde den ring som var finast (vilket det hela comes down to).
    Ska jag ha "vanliga" smycken handlar jag på GF, till min ring som jag ska bära varje dag tills jag dör (det är alltså inte en sån som jag slänger bort efter en vecka eller ett år) tänker jag lägga en större summa.
    Sen kanske det är så att mina drömmars ring finns på GF - då handlar jag där men jag tänker inte börja min ringjakt på GF eller nån av de vanliga butikerna.
    Alltså jag fattar inte nu. Du vill inte handla din ring på GF och du är en märkesbög(Kul för dig då) men din förlovningsring kostade 59 kr? Antingen så skrev du fel eller så är din förlovningsring plats. Verkar ju också konstigt.
    Men om du nu ska lägga mycket pengar på din ring , får man då fråga ex hur mycket du lägger på klänning, transporter, fest, mat m.m. ?

Vissa lägger mycket på sin ring, men handlar sin klänning på hm. Jag skulle aldrig göra det men det är inte fel i det. Vill man bara ha en enkel vit klänning så är ju det perfekt. Bara ett exempel.
  • Cammee
    himeko81 skrev 2011-02-22 14:19:04 följande:

Material på min förlovningsring har jag ingen aning om och bryr mig inte ett dugg heller. Vilket var det jag ville komma fram till. Bara för att man råkar gilla märken betyder de inte att man måste ha nått som är dyrare bara för att det är dyrare. Min ring var säkert billigast i affären men det var den jag gillade bäst. Priset spelade ingen roll.
    Så gillar man GF - handla där.

Som många skrivit redan - man ska ta det man gillar men frågan var ju "är det b med ring från GF" och det tycker jag av den anledningen att där handlar man varje dag, men vigselring är ett förhoppningsvis engångsköp alltså vill jag ha något som ingen annan har och skulle därför gå till andra affärer först.
    Klänningen bär man en dag - ringen varje dag tills man dör.

Känns som att jag repeterar det jag skrev nu.

Jag förstår vad du menar men du har allvarlig dubbelmoral :P Du vill inte köpa din vigselring på GF för det är en för billig affär och du vill ha något bättre (Helt okej tycker jag för man bestämmer själv). Men jag förstår inte hur du kan ha en plastring för 59 kr som förlovningsring och ändå ha sånna krav på vigselring. För jag skulle inte vilja ha en förlovningsring för 59 kr kan jag ju säga :S Vi som "unnar oss" från guldfynd har många va oss redan förlovningsringar därifrån, vilket gör att båda våra ringar är lika i både utseende och pris. Det måste ju se konstigt ut att ha en billig ring och sen en jätte dyr fin bredvid. Så det är bara det jag inte förstår hur du resonerar där :p

Sen att man bara bär klänningen en dag, då tycker jag ju att man ska ha en klänning som alla minns för de ska aldrig se den igen. Bara för att man bara ska se den en dag betyder inte det att man vill köpa en billig ful för det :S Man vill ju ändå lägga ner pengar på sin klänning ändå (För oss som tycker att klänningen är viktig)
    Men att man ska ha ringen varje dag, man köper ju inte en ful ring som man inte kan stå ut med att titta på. Man köper ju en som man kan tycka om och vara stolt över när man ser den, och när jag tittar på min ring tänker inte jag - oooohhh, så vackra diamanter, tänk att jag har en ring för 15.000 kr på mitt finger. utan jag tänker typ - min fina ring som jag fick av min älskade. Jag är så stolt och lycklig över att få bära en så betydelsefull och kärlekssymboliserande ring ifrån honom. (Jag sitter inte och tänker precis så, en det beskriver ganska bra hur jag känner inför min ring.)
  • Cammee
    mamma41 skrev 2011-02-22 16:05:06 följande:
    Att köpa från guldfynd är inte B men dyrt du betalar överpris för guldet, hos enguldsmed kan dulämmna gammalt guld och bara betala för jobbet jag rekomenderar Darlingsguld på söder
    jo kanske det, men jag äger inget äkta guld så jag har inget att lämna in. Sen bor jag inte nära söder heller ... Vi bor inte alla i Stockholm ;) För det är väl där man menar när man säger söder. ? Noll koll. haha
    Men tack för ditt tips :) Hade jag haft gammalt guld hade jag gärna lämnat in det, men så illa går det när man älskar att storfynda på ur&penn´s året runt rea ;)
  • Cammee

haha, hittade min gamla tråd idag. gammal tråd med massa konflikter. Tungan ute

Kan säga som så att jag köpte min ring på guldfynd för någon månad sedan. Suuuuper fin, man kan faktiskt tro att den kostade mer än nästan 6000. Sen med lite presentkort och 25% rabatt så blev den billig som en riktig lågprisring! summan slutade på 3200 eller något. lagom!

Är jätte nöjd, den är jätte fin och vacker, och ser ut som vilken dyr ring som helst :)

• Cammee
    mikaela86 skrev 2011-07-21 14:04:40 följande:
    Kan du inte visa den??
    Min blivande tog den direkt när vi kom hem och låste in den i sitt kassaskåp som jag inte har koden till. haha.
    Så jag kan inte ta bild, och jag hittar inte den på hemsidan heller. typiskt :P
    Men det är en slät guldring, sen mitt i sitter en liten diamant eller vad det nu är för något,  och på båda sidorna bredvid diamanten så är det typ två små silverfärgade lite upphöjda bitar. lite enkel, men ändå mycket fin.
Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?