Inlägg från: pyret och snöflingan |Visa alla inlägg
  • pyret och snöflingan

Är det B med ringar från guldfynd?

förlovadflicka skrev 2011-07-24 18:26:18 följande:
    Waaa, fy vad kul! Vem värderade den? För om inte ett proffs ser skillnad på en guldfyndring och en 18 000-kronors ring, då är det väl ingen vits att lägga den summan bara för att? :)
    Det syns ju på långa vägar vad det är för skillnad på Guldfynd och riktiga diamanter och riktig guld från riktig Guldsmed. På bilden är min förlovningsring och vigselring, vi har sett hur guldfyndringar ser ut, knappt att det ser ut som diamanter.. Knappt någon glans på guldet. Varför ens lägga ner 3000 kr ??? Skulle ALDRIG vi göra!! Det ska hålla hela livet, då ska man ha ringar som man älskar!

Men men smaken är ju som baken, olika...

Mina ringar kostade 36000 tillsammans.
  • pyret och snöflingan
    förlovadflicka skrev 2011-07-28 10:51:14 följande:

Skulle aldrig kunna köpa ringar för 36000 då det skulle vara grymt materialistiskt med tanke på hur mycket pengar vi har. Hur tänker du egentligen när du säger att man inte ska lägga ner 3000 på dem? Vet du inte om att det faktiskt finns fattiga människor även i Sverige som inte alltid har råd att köpa mat? (Inte för att det är så för mig... Längre!) Mina ringar är jättefina och glansiga, alla kommenterar alltid att min förlovningsring glänser så mycket. Och ringen är bara en symbol för vår kärlek, det är inte själva kärleken man ska sätta pris på, för det går inte!

Min fästman skulle ärligt talat aldrig vilja vara ihop med mig om jag begärde ringar för 36000 kr, för han skulle tycka att det var väldigt ytligt.

Ta inte illa upp, du sa vad du tycker och jag sa vad jag tycker om det du sa appliceras på mig.

Jag tar inte illa upp, alla har rätt till sina åsikter. Men det är inte materialistiskt om man gillar saker med kvalitet och som verkligen håller i alla år precis som vår kärlek. Det är symbol för vår kärlek och det har min man uttryckt för mig på alla sätt och vis! Har har uppfyllt alla mina drömmar och mer därutöver! Jag tycker det inte fel att ha en man som älskar en mest av allt och att jag älskar honom mest i hela världen. Ringarna är bara en av bevisen på den kärleken.
    Det är två ringar ska tilläggas, förlovningsringen är från Gotland och en välkänd guldsmed där min älskling sa att han älskade mig för första gången så det blev gotländska ringar från en guldsmed Odd Magnusson och sen blev det en diamantring från Uppsala då jag är därifrån och en guldsmed Rolf Isaksson. Det är många som har det dåligt men många so har det bra. Jag har jobbat mig uppåt i karriären och är väldigt stolt över det, det får man ALDRIG skämmas för. Jag har INTE KRÄVT några ringar av min man, han köpte de frivilligt till mig, vi valde de tillsammans som vi har gjort på ALLT som vi gör!

Jag förstår om du inte haft det bra tidigare och kanske inte har råd att lägga ner mycket pengar på ringar men skäll inte på de som råd och har det bra. Det är faktiskt något man måste vara stolt över.
  • pyret och snöflingan
    Kattpoet skrev 2011-07-28 13:54:59 följande:
    Jag misstänker att min ring som kostade 0 kr och var arvegods måste se ut som billig mässing då.
    Arvegods har jag inte ens nämnt i min text. Den kostade säkert något på sin tid. Arvegods värderas nog högre än nytt. Men det vet jag inget om eftersom jag inte haft den turen att ha något arvegods.
  • pyret och snöflingan
    Kattpoet skrev 2011-07-28 21:44:52 följande:
    Och man ska inte gnälla på folk som gör det bästa de kan, för det lilla de har.  Jag misstänker starkt att mina ringar var rätt så standard för 70 år sen eftersom farfar var  pappersbruk arbetare,  jag hoppas de håller  70 år till.
    Jag försöker att inte gnälla men blir anklagad för att vara materialistisk bara för att man har det gott med pengar, inte för att vi är rika, men vi har bra heltidslöner och lever rätt så litet i en tvåa som vi renoverar upp. Bara för att man själv har det dåligt och/eller sämre än någon annan behöver man inte försöka trycka ner de som har det bättre. Jag hoppas verkligen och är nyfiken på hur fina ringar som är arvegods ser ut. Jag skulle önska att mina mor eller farföräldrar kunde lämnat efter sig något så fint som ringar som man kunde ha använt. Då kunde vi lagt de pengarna på två Maldiverna resor istället.
  • pyret och snöflingan
    bruden skrev 2011-07-28 14:08:13 följande:
    Din släta ring påminner VÄLDIGT mycket om min släta förlovningsring som jag hade med exet. Den köpte jag på Guldfynd
    Jag skulle aldrig i hela livet köpa ringar för 36tusen. NO WAY! Jag har pengarna men skulle aldrig göra det. Jag värderar tyvärr (??) inte mitt liv med min blivande man i pengar och värdesaker. Vi värderar det på annat istället som ger oss minnen för livet, glädje och gemenskap, kärlek och skratt. Vi har andra värden helt enkelt.
    Jag förstår att du ser alla släta ringar som samma, och det gör man kanske om man handlar på Guldfynd. Men om man förstår att det är också vikten och tjockleken på ringar och kvaliteten som gör skillnaden, inte minst att det är guldsmeden som har gjort ringen. Guldfynd har fabrikstillverkade ringar och det är skillnad. Jag värderar inte mitt liv med saker som jag äger heller men ringar på fingret är något man ser varje dag och det är viktigt att man är nöjd med dessa. Tyvärr så minnen, glädje och gemenskap, kärlek och skratt är känslor, alltså inget man tar på vilket med tiden tynar bort tyvärr. Det man har kvar är ju kärleken och glädjen för varandra men ändå så ringarna är symbolen för dessa känslor och de kan man ta på vilket gör att man (iaf jag) upplever kärleken som vi har för varandra genom att bara tittat på mina ringar.
  • pyret och snöflingan
    bruden skrev 2011-07-29 07:02:31 följande:
    Jag har handlat hos välrenommerade guldsmeder också så nedvärdera mig inte bara för att jag och mitt ex köpte ringarna på Guldfynd! Faktumär att när jag sålde min vigselring hos en guldsmed så var han mäkta imponerad av det fina arbetet och ringens kvalitet Den som var från Guldfynd!
    Jag upplever också kärleken genom våra ringar men det betyder inte att ringarna måste kosta skjortan för att de ska vara värdefulla. För mig är det affektionsvärdet som betyder mest, inte prislappen.
    baby freeze skrev 2011-07-28 22:54:11 följande:
    Men känslorna blir ju inte mer värdefulla bara för att ens ring är dyr!
    Amen!
    Du nedvärderar våra ringar. Du känner dig nedvärderad är inte mitt fel. Jag har bara sagt vad vi har gjort.
    Du värdesätter dina guldfynd fabrikstillverkade ringar, jag värdesätter mina guldsmedsringar som är unika i sitt slag men vill man ha en ring som är producerad i miljontals upplaga så är det bra för dig.
    Alla gillar inte en fin bil, vissa köper Skoda andra köper Chevrolet Camaro eller Ferrari..
  • pyret och snöflingan
    Chicita skrev 2011-07-29 10:08:06 följande:
    Oavsett vart man köpt ringen, vad den kostade och vem som tillverkat den (en guldsmed som hamrat fram ringen själv eller om den är gjuten i en fabrik) så är ändå det viktigaste att man är nöjd själv med den ring man har på fingret.
    Kan vi börja med att vara överens om det i alla fall? Glad

Våra förlovningsringar och den vigselring jag kommer att ha är baserade på en ring från FU. Ett märke som även Guldfynd har i sitt sortiment. Dock måste man specialbeställa just dom ringar vi valde om man går via Guldfynd, eftersom dom inte ingår i den del av sortimentet som Guldfynd valt att ha... Men dom fanns hos vår guldsmed.
    Vår guldsmed har sedan specialgraverat våra förlovningsringar och vigselringen ska förutom specialgravyr ha 2 infällda diamanter, en vit och en grön...

Det viktiga för mig var utseendet. Inte kostnaden.
    Dock skulle jag inte betala mer än jag behöver för ringarna. Guldsmeden hade kunnat tillverka en exakt likadan skena och sen graverat den, men då hade ringarna kostat 20000:- styck istället för 6000:- styck (förlovningsringarna alltså). Det var vår guldsmed som rekommenderade att vi valde en standardskena att utgå ifrån eftersom han inte ville blåsa oss på pengar "bara för att vi ville ha speciella ringar"...
    Våra ringar är unika, det finns bara våra som ser ut så här. Men vi behövde inte betala överpris för detta tack vare en guldsmed som var shysst...
    Ja sen beror det på klarheten och alla de andra kvaliteterna och storleken på diamanten... det finns olika och de som är de renaste är de som är dyrast.. som om du har 0,001 från guldfynd och den sämsta klarheten så kostar det så klart mindre, en guldfyndsring kostar mindre eftersom de helt enkelt inte tillverkar med de bästa och största stenarna.. det är guldfynden som lägger vantarna på dessa.
    Gröna diamanter och alla de andra färgerna är ju fina men billigast men det är klart att man går på utseendet.

Huvudsaken att du är nöjd. Jag bryr mig inte vad du har på dina ringar, skulle du vara stolt så skulle du inte vara så bitter, lägg in en bild så alla får se dina ringar istället om du är nöjd SJÄLV med de.

Det har jag ju gjort.
  • pyret och snöflingan
    Iseika skrev 2011-07-29 11:45:19 följande:

Men allvarligt, det är ju för fan pinsamt hur ni går åt pyret och snöflingan! Skärp er! Är ni förbittrade över era egna val eller vad tusan handlar det om?

Och nej, jag har inga dyra ringar själv. Min är köpta på Guldfynd för där hittade jag en som jag tyckte var snygg och ringar intresserar egentligen inte mig det minsta.

Tack!
  • pyret och snöflingan
    chrpe skrev 2011-08-02 11:06:56 följande:
    Jag tycker inte man ska bry sig om priset för ringen. Det är så himla svenskt att jämföra sig med andra.
    T.ex. deras ringar är dyrare de är så mycket bättre då. De ser alltid så lyckliga ut tillsammans varför har inte vi det alltid så. De har verkligen ett drömjobb varför lyckas de i karriären etc.

Jag är själv en som ofta kan jämföra mig med andra och jag blir så himla trött på det. Jag har varit jätte deprimerad och mått skit. Jag har varit inne på psykakuten och tappat livslusten totalt. Efter proffesionell hjälp mår jag idag bättre. Idag har jag lärt mig att tänka på mig själv och vad jag vill ha i livet. Mycket är en fasad utåt och jag kan lova att "alla andra" inte alltid mår så himla bra som man kan tro. 

Jag köpte de ringar jag ville ha för att de visade min personlighet och jag föll för dem direkt.

Vill man inte lägga mycket på ringarna och haft turen att hitta sin drömring så kör på. Det är ju vad ni vill ha.

Mina ringar 3st + min m2b 1st kostade faktiskt väldigt mycket, men som sagt det var de ringar vi ville ha. Och vi ville designa våra "egna" ringar. Många tycker att vi har köpt alldeles för dyra ringar. Men vi gjorde vad vi ville och brydde oss inte om andras åsikter. Det är våra pengar som vi bestämmer över.
    Det är synd att du har mått skit och varit på psykakuten men jag tycker att det är orättvist när folk attackerar en på det sättet och dessutom nu har man blivit anmäld för att man "tycker" att deras ring ser ut som en 5-kronor ring från en automat. Jag tycker att det viktigaste är att man är nöjd med sina ringar och inte ska klanka ner på andra. Det är många som jämför sig med andra och man kan väl kanske vara glad för andras skull att de har fina ringar som de trivs med?

Alla Ni som tycker att jag har attackerat era guldfyndsringar får jag säga förlåt till men det är några som ändå har skrivit att mina ser ut som Guldfyndsringar vilket inte stämmer och bilderna visar motsatsen. Är man bitter över sina val så får man kanske försöka att vara lite snäll mot andra även om man själv är kanske bitter.
  • pyret och snöflingan
    knyttan skrev 2011-08-06 15:39:07 följande:
    Nu tänker jag också lägga mig i detta fast jag inte skulle...  Men Pyret och Snöflingan: det var ju du som började med att klanka ner på andra för att de har ringar från Guldfynd? Kan inte du också vara glad för andra för att de har fina ringar som de trivs med? Är det verkligen så himla konstruktivt att utgå ifrån att folk är bittra eller avundsjuka bara för att de inte tycker precis som du eller delar dina värderingar? Du skulle kanske själv pröva att vara lite snäll?

Jag har absolut inget problem med folk som har väldigt gott om pengar, tro mig jag har ett par nära vänner som är mycket förmögna och varken dem eller jag har några problem med det även om jag själv är en liten fattiglapp för jag har det liv som jag själv har valt och att ha mycket pengar är överhuvud taget inte intressant för mig. Jag har däremot problem med folk som har trist attityd och bortförklarar sig med att folk bara är avundsjuka på deras pengar/ livsstil / karriär /utseende etc... Pröva att vara lite snäll du med så ska du se att världen genast kommer att vara mindre "avundsjuk" mot dig. {#emotions_dlg.flower}
    Svårt att vara snäll när folk angiper ens ringar som är handgjorda och värda förmögenhet, och säger att de är exakt lika som guldfynd eller schalins. Ni har nog problem med er själva men jag bryr mig inte. Jag är glad över mitt liv och allting i det.
  • pyret och snöflingan
    Kattpoet skrev 2011-08-07 20:51:41 följande:
    "Sann förmögenhet finns även hos det fattiga, det är kärleken."

För att citera Oraklet från 1895.

Pyret och du angrepp ju alla som inte har råd att lägga en massa pengar, för vissa av oss är kärleken det viktigaste och vi gör det bästa med vad vi har. 
    Jag har inte menat att angripa någon, men någon måste ju försvara de dyra ringarna också och vår kärlek är minst lika mycket värd oavsett hur mycket allt har kostat. Ni kan citera olika bibeltexter osv.. men jag tror inte på varken gud eller något annat förutom att det kan finnas starka känslor människor emellan.
  • pyret och snöflingan
    Kattpoet skrev 2011-08-12 15:08:46 följande:
    Pyret , Oraklet är inte biblen...  det är en bok om hur man ska leva .,
    Det säger ju allt.. om personen som läser sådana böcker.. Att man måste läsa en bok för att veta hur man ska leva..
  • pyret och snöflingan
    baby freeze skrev 2011-08-12 17:54:59 följande:
    Gör inte det! Om du ska bli förolämpad, så bli det av någon med lite bildning istället...
    Det där kan ju vara en förolämpning då Ni inte vet hur "bildad" jag är egentligen. En person med flerårig universitetsexamen på hög nivå, är inte det tillräckligt bildat? Det är rätt märkligt bara att man ska läsa en bok för att veta hur man ska avliva husdjur, äta, klä sig osv.. Den har jag aldrig hört förut. Men man lär sig något nytt varje dag även folk som har universitetsexamen.. i systemutveckling.
Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?