Inlägg från: förlovadflicka |Visa alla inlägg
  • förlovadflicka

Är det B med ringar från guldfynd?

Flotten skrev 2011-02-21 20:58:56 följande:
    "Alla" guldsmedsbutiker har en gravyrmaskin, väldigt få KAN gravera för hand och dessutom göra ett bra arbete.

Nu är det så att Guldfynd och andra liknande butiker inte "räknas" som guldsmedsbutik ( vet inte en enda som har en guldsmed anställd) MEN de har för den skull inte sämre kvalité på guldet och de har säkert trevlig personal som gillar sitt jobb.
    Ska jag vara ärlig så struntar jag i om de gillar sitt jobb eller inte, tror inte ringarna blir särskilt annorlunda för det :P
  • förlovadflicka
    Flotten skrev 2011-02-21 23:14:05 följande:
    ? Nä och nu fattar jag ingenting????
    Jag svarade på ett annat inlägg och har överhuvudtaget inte en enda åsikt om hur ringarna ser ut, varken hos den ena eller den andra. Jag hoppas att bäraren är nöjd med sin ring oavsett pris eller inköpsställe.
    Nej, blev nog lite luddigt :P Förlåt :P
    Menar bara att även om de hade hatat sitt jobb på guldfynd så hade ju inte ringarna varit sämre för det. Vet inte ens själv vart jag vill komma XD Guldfynd är bra. :P 
  • förlovadflicka

Btw, "märkesbög", vad är det för ett uttryck egentligen?

• förlovadflicka
    himeko81 skrev 2011-02-22 14:19:04 följande:

Material på min förlovningsring har jag ingen aning om och bryr mig inte ett dugg heller. Vilket var det jag ville komma fram till. Bara för att man råkar gilla märken betyder de inte att man måste ha nått som är dyrare bara för att det är dyrare. Min ring var säkert billigast i affären men det var den jag gillade bäst. Priset spelade ingen roll.
    Så gillar man GF - handla där.

Som många skrivit redan - man ska ta det man gillar men frågan var ju "är det b med ring från GF" och det tycker jag av den anledningen att där handlar man varje dag, men vigselring är ett förhoppningsvis engångsköp alltså vill jag ha något som ingen annan har och skulle därför gå till andra affärer först.
    Klänningen bär man en dag - ringen varje dag tills man dör.

Känns som att jag repeterar det jag skrev nu.

Varje dag? Har aldrig köpt någonting där förutom min ring :S 
  • förlovadflicka
    Heloise skrev 2011-07-22 12:21:27 följande:
    Jag köpte min vigselring därifrån, betalade 3000kr, fick den sedan värderad till 18 000kr.
    Vad gör det den till? B eller A
    Waaa, fy vad kul! Vem värderade den? För om inte ett proffs ser skillnad på en guldfyndring och en 18 000-kronors ring, då är det väl ingen vits att lägga den summan bara för att? :)
  • förlovadflicka
    Heloise skrev 2011-07-24 19:29:41 följande:
    Alltså jag köpte min ring ifrån KAPLANS. Var nog otydlig när jag citerade.

Jag lämnade in den på stl anpassing, uppfräschning, bortagning av gravyr samt ny gravyr. Bad guldsmeden värdera för försäkringssyfte. Han värderade den till 17 500kr( kom ihåg fel) och den andra ringen( som jag köpte på utförsäljning hos en guldaffär som gick i konkurs för 3200kr) till 9800kr.
    Jaha, det var jag som inte läste vad du citerade. Men det är ju nästan ännu roligare! :)
  • förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-07-25 20:25:01 följande:
    Lilique, Nä det de inte!! Fråga min vän får du se någon som fån ler och fortfarande har sin tuggummiautmat ring på sig när hon och hennes man går ut på dejt kvällar.

Hon fick ringen av honom när hon var inte ens 10 med orden att dej ska jag gifta mig med en dag, det tog flera år innan det hände.
    Åh fyyy vad gulligt! :D
  • förlovadflicka
    pyret och snöflingan skrev 2011-07-27 18:25:59 följande:
    Det syns ju på långa vägar vad det är för skillnad på Guldfynd och riktiga diamanter och riktig guld från riktig Guldsmed. På bilden är min förlovningsring och vigselring, vi har sett hur guldfyndringar ser ut, knappt att det ser ut som diamanter.. Knappt någon glans på guldet. Varför ens lägga ner 3000 kr ??? Skulle ALDRIG vi göra!! Det ska hålla hela livet, då ska man ha ringar som man älskar!

Men men smaken är ju som baken, olika...

Mina ringar kostade 36000 tillsammans.

Skulle aldrig kunna köpa ringar för 36000 då det skulle vara grymt materialistiskt med tanke på hur mycket pengar vi har. Hur tänker du egentligen när du säger att man inte ska lägga ner 3000 på dem? Vet du inte om att det faktiskt finns fattiga människor även i Sverige som inte alltid har råd att köpa mat? (Inte för att det är så för mig... Längre!) Mina ringar är jättefina och glansiga, alla kommenterar alltid att min förlovningsring glänser så mycket. Och ringen är bara en symbol för vår kärlek, det är inte själva kärleken man ska sätta pris på, för det går inte!

Min fästman skulle ärligt talat aldrig vilja vara ihop med mig om jag begärde ringar för 36000 kr, för han skulle tycka att det var väldigt ytligt.

Ta inte illa upp, du sa vad du tycker och jag sa vad jag tycker om det du sa appliceras på mig.

• förlovadflicka
    pyret och snöflingan skrev 2011-07-28 21:48:11 följande:
    Jag försöker att inte gnälla men blir anklagad för att vara materialistisk bara för att man har det gott med pengar, inte för att vi är rika, men vi har bra heltidslöner och lever rätt så litet i en tvåa som vi renoverar upp. Bara för att man själv har det dåligt och/eller sämre än någon annan behöver man inte försöka trycka ner de som har det bättre. Jag hoppas verkligen och är nyfiken på hur fina ringar som är arvegods ser ut. Jag skulle önska att mina mor eller farföräldrar kunde lämnat efter sig något så fint som ringar som man kunde ha använt. Då kunde vi lagt de pengarna på två Maldiverna resor istället.
    Jag sa inte att du var materialistisk, jag sa att det hade varit det av mig och jag hade köpt det eftersom vi är vanliga svenssons och inte skulle ha råd med det! Det jag menade med mitt inlägg var bara att du måste förstå att alla inte har råd att ens överväga att köpa en ring för sådana summor, det är därför det finns billiga ringar och man kan älska dem lika mycket för det, För mig är det lyxigt att äga ett smycke med 18k guld och jag vet många som känner likadant :)
  • förlovadflicka

Tror inte att någon av oss vill "gå åt" Pyret och Snöflingan", jag vill det iaf inte! Vi för ju bara en vanlig diskussion? :)

• förlovadflicka
    Iseika skrev 2011-07-29 19:45:01 följande:
    Nej det gör ni inte. Ni talar i generella termer och insinuerar otrevligheter. Det är i alla fall inte vad jag kallar för en vanlig diskussion. I så fall har nog skolan misslyckats kapitalt.
    Usch, det är svårt att bara skriva, det är så lätt att folk tar illa upp! Pyret och Snöflingan- No hard feelings! :)
  • förlovadflicka
    Iseika skrev 2011-07-29 19:45:01 följande:
    Nej det gör ni inte. Ni talar i generella termer och insinuerar otrevligheter. Det är i alla fall inte vad jag kallar för en vanlig diskussion. I så fall har nog skolan misslyckats kapitalt.
    Däremot lärde jag mig i skolan att det är otrevligt att svära åt folk... :S
  • förlovadflicka
    baby freeze skrev 2011-07-29 20:20:15 följande:
    Det är aldrig ett tecken på god hyfs att åkalla Satan.
    Klockrent, kompis ;)
  • förlovadflicka
    wahlstrm skrev 2011-07-30 18:09:29 följande:
    Haha, jag vet att 90% av världen befolkning sätter det materiella först, jag var en av dem i många år.
    Nu försöker jag så gott jag kan att sprida små tankefrö om hur livet på andra sidan är ;)
    Säger inte att någon måste eller bör byta, menar bara att det finns andra sätt att se på saker.

Jag älskade min vigselring, det var det snyggaste smycket jag sett i hela mitt liv..
    20g vitt guld, det lät som man tappade en tegelsten i golvet när man la den ifrån sig..
    Den var svindyr och min exfrus ring kostade nästan 3 ggr så mycket..

Men tiden jag fick lägga på att vara ifrån min realtion för att ha råd med allt man skulle ha i materiell väg,
    samt den lägre kvaliten det blev på den tiden man väl fick ihop sen, det kostade relationen till slut..
    När man väl sågs så var det ju dags för tvätten, åka handla, storstäda osv..

När vi skijde oss och jag stannade upp och tittade mig om kring så hade vi typ 3st av allt,
    men på vägen hade vi missat att leva livet ihop..

Hädanefter ska det till mycket för att jag ska offra tid ifrån den jag älskar för att skaffa mig materiella ting.
    Har jag pengarna över så får saker kosta vad om vill, men jag skulle inte offra speciellt mycket för det.

Det kändes lite lätt bittert ibörjan att ha slarvat bort en relation med en person som egentligen var viktigare än allt annat för mig just då. Man får dock se livet som en skola och det är bara att tacka för allt man lär sig :)

Nu lever jag i en ny relation med betydligt mindre fokus på det materiella, men med betydligt fler mysiga sovmornar och tidiga eftermiddagar ihop :) #underbart Hjärta
    Naw, vad fint skrivet! :)
  • förlovadflicka

Heloise: Din ring är skitsnygg, brukar tycka att sådana enstensringar är grymt tråkiga och ointressanta, men den är jättefin verkligen!!! :D

• förlovadflicka
    Mini2011 skrev 2011-08-05 18:11:42 följande:
    Vill återigen höja ett varningens finger för ringar från Guldfynd. Jag gifter mig om 8 dagar och har nu lämnat in min förlovningsring (som är köpt på Guldfynd) till en annan guldsmed för putsning. Idag ringer de och berättar att ringer är trasig. Guldet har spruckit, antagligen senaste gången Guldfynd lagade den för att den hade gått sönder. Min förlovningsring har gått sönder tre gånger på två år, helt bedrövligt!

Jag kan ha haft enorm otur, men jag tycker inte att det verkar som att Guldfynds egna ringar håller speciellt hög kvalitet.
    Oj, vad dåligt! Min ring är från guldfynd, fast är nog inte deras märke, tror det heter något i stil med TLCL eller nåt helt annat :P Min ring har varit jättefin och glänsande i över ett år och absolut inte gått sönder, men den har heller inga stenar :)
  • förlovadflicka

Allmänbildning är väl den viktigaste bildningen tycker jag då... Bibelcitat, vem kom med dem? Kattpoet skrev till och med att det var skrivet på 1800-talet, man borde väl iaf veta att bibeln inte skrevs då, haha :P

• förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-08-13 08:58:21 följande:
    Och jag skrev Oraklet.... men men. hittade några andra bra citat i den.

" en rik skall behandla en fattig med barmhärtighet och välvilja, ty en dag kan den rikes sked bli till trä"

"en tös ska inte tråna efter guld och diamanter, utan endast efter det som passar hennes fästmans status"
    Tur att min fästman sitter och läser detta då, hihi. Fast jag fick guld och diamanter ändå, men det var innan vi läste detta :P
  • förlovadflicka

Kom och tänka på den här tråden och måste bara göra ett inlägg:

Min förlovningsring är inlämnad för gravering och putsning nu och jag går runt med en silvrig plastring från Gina Tricot som jag redan fått komplimanger för och jag känner mig ytterst förlovad, fin och lycklig ändå. Det var märkligt!

• förlovadflicka
    Iseika skrev 2011-09-06 22:16:27 följande:
    Vari ligger det märkliga?
    Att det i den här tråden verkat på vissa som att man måste ha en dyr ring för att vara lycklig ;)
Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?