• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • SposaRoma

Alltså. Jag har inte läst igenom sju sidor av diskussion, och ser jag bara på de sistnämnda inläggen så tycker jag att det är tråkigt att det som vanligt verkar ha urartat helt.

Jag tycker du kan ha precis vilka ringar du vill, det är bara ditt val och ingen annans. Vill du ha en silverring för 99 kronor, ha det. Vil du inte ha någon ring, ha inte det. Använd en flätad blomma som ring under dagen.
    Välj själv, ditt äktenskap sitter inte i ringen.

• Kattpoet

SposaRoma, hade du läst de andra 7 sidorna så skulle du sett varför vi hamnade var i vi hamnade och det inte ren urspårning, det  finns logik till det hela. 

• knyttan

Redan Ferlin (var det väl?) sa det ganska bra:

Strunt är strunt,
    och snus är snus
    om än i gyllne dosor.
    Men rosor
    i ett sprucket krus
    är ändå alltid rosor.

Amen på den.

• förlovadflicka
    knyttan skrev 2011-02-21 16:29:43 följande:
    Redan Ferlin (var det väl?) sa det ganska bra:

Strunt är strunt,
    och snus är snus
    om än i gyllne dosor.
    Men rosor
    i ett sprucket krus
    är ändå alltid rosor.

Amen på den.
    *Gilla*
  • Sofie85

Alla Guldfynds ringar är inte stämplade. Om man köper ring från t ex Schalins beställs ringarna därifrån, och ingraveras då även hos Schalins.

• Flotten
    Chicita skrev 2011-02-15 17:13:12 följande:
    Det är stämplat. Eller så är det en förprogrammerad maskin som graverat. (vissa butiker i större städer har såna)
    Dom har ingen person som sitter och graverar, dom kunde inte ens skicka iväg ringarna för att få den gravyr vi ville ha på utsidan... 
    "Alla" guldsmedsbutiker har en gravyrmaskin, väldigt få KAN gravera för hand och dessutom göra ett bra arbete.

Nu är det så att Guldfynd och andra liknande butiker inte "räknas" som guldsmedsbutik ( vet inte en enda som har en guldsmed anställd) MEN de har för den skull inte sämre kvalité på guldet och de har säkert trevlig personal som gillar sitt jobb.
  • förlovadflicka
    Flotten skrev 2011-02-21 20:58:56 följande:
    "Alla" guldsmedsbutiker har en gravyrmaskin, väldigt få KAN gravera för hand och dessutom göra ett bra arbete.

Nu är det så att Guldfynd och andra liknande butiker inte "räknas" som guldsmedsbutik ( vet inte en enda som har en guldsmed anställd) MEN de har för den skull inte sämre kvalité på guldet och de har säkert trevlig personal som gillar sitt jobb.
    Ska jag vara ärlig så struntar jag i om de gillar sitt jobb eller inte, tror inte ringarna blir särskilt annorlunda för det :P
  • Flotten
    förlovadflicka skrev 2011-02-21 21:10:48 följande:
    Ska jag vara ärlig så struntar jag i om de gillar sitt jobb eller inte, tror inte ringarna blir särskilt annorlunda för det :P
    ? Nä och nu fattar jag ingenting????
    Jag svarade på ett annat inlägg och har överhuvudtaget inte en enda åsikt om hur ringarna ser ut, varken hos den ena eller den andra. Jag hoppas att bäraren är nöjd med sin ring oavsett pris eller inköpsställe.
  • Anatheme

Jag tycker inte heller ringen är särskilt viktig. Jag tycker helt klart man ska ha en, men vad den består av, hur den ser ut och vad den kostar tycker jag spelar mindre roll. Dyrare ringar ger inte bättre äktenskap.

Jag blev helt förälskad i en ring från heirings serie possibilities, och eftersom julafton närmade sig lät jag ju självklart min partner veta att jag gillade den. Och så på julaftonsmorgonen så friade han till mig, med den ringen. Så min förlovningsring är i silver med bara en gnutta guld och en ljusblå topas, 1500 tror jag den kostade. Vigselringen ska ju självklart vara från samma serie eftersom dessa är gjorda för att passa ihop, så det blir ytterligare en silverring med en liten diamant i mitten med lite guld runtom. Den kostade nog ca 2500. Exklusive gravyren dock.

Tycker verkligen mina ringar är helt fantastiskt fina, även om de inte kostade min partner tre månadslöner.

Även om min älskling hade friat med den fulaste ring jag någonsin sett så hade jag tagit emot den med glädje, min åsikt är den att: if the ring is the problem, the ring is probably not the problem.

• Zelmah
    Anatheme skrev 2011-02-21 23:53:18 följande:
     min åsikt är den att: if the ring is the problem, the ring is probably not the problem.
    Klockrent!  *Pressing the Like-button*
Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?