• Fröken T

    Vilken tid i inbjudan?

    Vilken tid skriver ni i inbjudan? Tiden då vigseln startar eller lite innan?

    Vi ska gifta oss borgerligt utomhus. Funderar på att skriva att gästerna ska komma 17 fastän att vigseln börjar 17:30, så kan de få bubbel och mingla lite innan vigseln.

  • Svar på tråden Vilken tid i inbjudan?
  • themandys

    Vi har skrivit den tid då vigseln börjar, och tar för givet att folk respekterar tiden när det gäller ett bröllop :) Bubbel kommer vi att ha efteråt. Men ni kanske kan skriva att det är välkomstdrink 17.00 och att vigseln startar 17.30?


    the
  • ClaraH

    Vi skriver exakt tid kl. 16:30 i vårt fall, men hade det varit kl. 16 skulle jag ha skrivet 16:00 (med nollor). Jag tycker att det är självklart att man kommer i tid till en vigsel.


  • Chicita

    Vi har skrivit tid när vigseln börjar, men har uttryckt en önskan om att de ska sitta på plats i kyrkan då.
    Bussen som vi beställt för de som vill lämna bilen i stan, kommer att vara på plats ca 15 min innan bröllopet så dom hinner in i god tid  

  • TheD

    Vi skrev "Vika Kyrka, Falun lördagen 6 augusti kl. 14.00" och det är självklart att vigseln börjar då. Vuxna människor kan förvåna mig med att inte komma i tid men till bröllop/dop/begravning finns det INGEN ursäkt att inte hålla tiden/tiderna. Jag kommer bli jävligt sur omnågon klampar in 14.15!!!

  • NorthernTrekker

    Håller med TheD - står det 14:00 så är det 14:00!

    Skulle också bli lite putt om folk inte fattar det, man ska väl inte behöva skriva in akademiska kvarterm bara för att folk inte kan passa tiden?

  • Fröken T
    ClaraH skrev 2011-02-15 19:51:55 följande:
    Vi skriver exakt tid kl. 16:30 i vårt fall, men hade det varit kl. 16 skulle jag ha skrivet 16:00 (med nollor). Jag tycker att det är självklart att man kommer i tid till en vigsel.
    Glad det är klart jag skriver med nollor om jag skriver en heltimme. Skrev ju inte direkt någon exakt formulering för inbjudan i min fråga.

    Intressant att alla skriver exakt tid. Ingen som ska ha lite mingel innan vigseln?
  • ClaraH
    Fröken T skrev 2011-02-15 20:43:15 följande:
    Glad det är klart jag skriver med nollor om jag skriver en heltimme. Skrev ju inte direkt någon exakt formulering för inbjudan i min fråga.

    Intressant att alla skriver exakt tid. Ingen som ska ha lite mingel innan vigseln?
    Vi tar mingel efteråt som brudskål, det är nog så man brukar göra. Jag har faktiskt bara varit på kyrkliga vigslar och då är man ju i kyrkan först och tar minglet när man kommer till festlokalen. Men på en borgerlig vigsel är man ju på andra platser än i kyrkan och då kan man väl ta mingel innan om man vill det.
  • Fröken T
    ClaraH skrev 2011-02-15 20:57:20 följande:
    Vi tar mingel efteråt som brudskål, det är nog så man brukar göra. Jag har faktiskt bara varit på kyrkliga vigslar och då är man ju i kyrkan först och tar minglet när man kommer till festlokalen. Men på en borgerlig vigsel är man ju på andra platser än i kyrkan och då kan man väl ta mingel innan om man vill det.
    Jo, vi ska ha brudskål efter vigseln tänkte vi. Men tänkte att det kunde vara lite trevligt för gästerna att få något att dricka och mingla lite innan vigseln också. Vi kommer inte att dyka upp förrän det är dags för vigseln så det skulle bara vara för gästerna i så fall.

    Får se hur vi gör... jag bryr mig inte så jättemycket om vad man "brukar göra" men det är intressant att höra hur andra gör!
  • Chicita
    Fröken T skrev 2011-02-16 09:48:42 följande:
    Jo, vi ska ha brudskål efter vigseln tänkte vi. Men tänkte att det kunde vara lite trevligt för gästerna att få något att dricka och mingla lite innan vigseln också. Vi kommer inte att dyka upp förrän det är dags för vigseln så det skulle bara vara för gästerna i så fall.

    Får se hur vi gör... jag bryr mig inte så jättemycket om vad man "brukar göra" men det är intressant att höra hur andra gör!
    Jag levererade en tårta till min jobbarkompis son när han gifte sig.
    Tårtan levererades 101009 men bröllopet var inte förrän vid midnatt.
    Så dom gjorde det helt bakvänt, först middag tårta och dans, och sen vigsel vid midnatt och sen mer dans...
    Så deras vigseldatum är 101010 alltså Glad 
    Det tyckte jag var lite roligt och annorlunda  
Svar på tråden Vilken tid i inbjudan?