Zelmah skrev 2011-02-17 10:59:03 följande:
Ja jag tänkte väl att det var så! Man kan ju liksom inte välja bort den religiösa biten om man är i kyrkan. Men det var någon här ovan som påstod att de hade haft borgerlig begravning i en kyrka och att man kan ha det om man vill. Det har jag dock aldrig hört talas om förut så jag förvånades mkt av det och tyckte det var märkligt att om det stämde att inte fler hade det så då.
Tycker du att man inte bör ha en kyrklig begravning om man inte varit troende under sitt liv? Själv kommer jag att gifta mig borgerligt men har svårt att tänka mig att begravas borgerligt, tycker du som präst att det är hyckleri om en ateist har en kyrkobegravning men borgerlig vigsel och inte är döpt och konfirmerad?
Hur brukar det vara med brudpar enligt din erfarenhet? Är det många som inte är troende men ändå väljer kyrkovigsel?
Eb begravning är ju inte enbart till för den döde utan i viss mån även för de efterlevande. Samtidigt bör man ha respekt för den dödes önskemål i den mån de är kända. Det betyder att har en person gåt ur Svenska Kyrkan ska det till mycket speciella omständigheter för att tillåta en kyrklig begravning, helt oavsett kostnadsbiten.
Men i fråga om en person som inte lämnat Svenska Kyrkan och där hans eller hennes tro i övrigt inte är så känd så väljer jag nog att följa Fader Gunnar Rosendahls pastorala råd: "Vid en självspillings (alltså någon som tagit sitt eget liv) bår, aldrig mindre än hopp. Vid ett helgons bår, aldrig mer än hopp".
Det kristna budskapet handlar om hopp och tro, inte om bevisade fakta. Och inför döden tror jag att det kan finnas mer av hopp, eller önskan om hopp, än vad man i regel tänker sig i yngre år.
När det gäller vigsel så brukar jag i och för sig höra mig för med brudpar varför de väljer just den här kyrkan, men jag vill inte göra något som kan tolkas som en slags kontroll av deras tro. Poängen med den kyrkliga vigseln, som jag ser det, är att man
erbjuds något utöver den civilrättsliga delen nämligen Guds välsignelse och församlingens förbön, och det kräver inget speciellt ställningstagande för att ta emot det.