• jkbr

Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?

som sagt, är alla ni som gifter er i kyrkan troende?
    Eller väljer ni kyrkan pga av tradition, att det är fint eller andra orsaker?
    Jag vet att det är otroligt många som döper barnen fast dom inte tror alls på gud, då antar jag att det är måga som gifter sig i kyrkan pga att det är fint och taditionelt?
    Jag  hör till den sorten som tycker det är fint i kyrkan och jag är döpt och konfimerad och går i kyrkan på julafton.
    Men jag kallar mig inte för troende, Jag tror på att det finns saker vi inte ser" högre makter" .
    kankse det är lite hyckligt att gifta sig i kyrkan då? ( min blivande gifter sig bara i kyrkan för att jag vill det så gärna) Andra vigslar kan vara jätte fina men för mig är det finaste kyrkbröllop.
    vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?
  • Zelmah
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-16 22:53:33 följande:
    Hm, det där är en aspekt jag inte tänkt på.
    Undrar om det är m¨ånga som gifter sig i kyrkan för att familjen/vänner anser att man ska göra det.
    Tänker på människor som har kristna föräldrar eller kristna mor/far föräldrar.
    Själv KAN jag tänka mig att manskulle anpassa sig lite efter andra viljor. Kanske för att vara snäll eller bar aför att man inte orkar tjaffsa...

Bra inlägg, tanken hade aldrig slagit mig innan! 
    har heller aldrig tänkt på det så... att man gör det för att det förväntas... undrar om många tänker i de banorna...?
  • Burre Präst
    Zelmah skrev 2011-02-16 23:23:08 följande:
    Hade ingen aning om att man kunde ha borgerliga begravningar i en kyrka. Men jag har varit med om att vara tvungen att begrava min moster, min mamma, min kusin, min mormor och min morfar de senaste 6 åren och ingen av de begravningarna har varit religösa. Prästerna har talat om personerna och deras liv och personlighet. När mamma dog skev vi ett brev om henne som prästen läste upp, vi spelade t om en Black Sabbath låt (Changes) o vi spelade Clapton o Eva Cassidy bla . Har absolut inte upplevt begravningarna som massa gudsdravel, två psalmer fick vi dock välja men valde neutrala sådana. Alla har även kremerats men har gravplatser där urnan är jordfäst. Det finns ett kapell i min kommun men där finns inga sittplatser (var på studiebesök där en gång plus att jag var där och tod avsked när mamma var "tillfixad" o det var visning) så min begravning lär nog bli i kyrkan i alla fall. Får väl kalla mig hycklare då eftersom jag inte tror på gud. Men jag lämnar faktiskt det beslutet till de efterlämnade. Kommer önska musik och att de dricker vin och äter tillsammans efteråt så har vi gjort för våra och det har känts bra och i "deras anda".

Men eftersom man tydligen kan ha borgerliga begravningar i kyskans rum, kan man inte då ha borgerliga vigslar i kyrkan??? Det kan ju i så fall vara nåt för de icketroende som ändå vill gifta sig i kyrkan för att det är en fin lokal?

Själv drömmer jag om vårat lilla skär och håller tummarna för att det inte regnar på vår dag!
    Nej, man kan inte ha vare sig borgerlig vigsel eller borgerlig bagravning i en av Svenska Kyrkans församlingskyrkor. Däremot används ofta begravningskapell vid begravningsplatser för både kyrkliga och borgerliga begravningar.

Sedan kan en präst välja att tona ned den kyrkliga delen i en bergravning, men så länge det är en präst som håller i den är det en kyrklig begravning, precis som det är en kyrklig vigsel så länge vigselförrättaren är en präst, oavsett lokal.

Men att ha en borgerlig vigsel (eller begravning) i en kyrka är alltså uttalat förbjudet.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • 123ost

Vi ska gifta oss i kyrkan fast ingen av oss är troende.

Sambon döptes och konfirmerades i den kyrkan, en speciell kyrka för honom och en helt underbart vacker kyrka för mig. Detta kommer betyda mycket för både oss och hans släkt. En tradition helt enkelt..

• Aniara4
    passionsblomman skrev 2011-02-16 16:15:34 följande:
    Att man ska ha respekt för den tro och kyrka man kommer till däremot, DET borde verkligen vara en självklarhet. Det är en himmelsvid skillnad på tveksamhet inför "de eviga frågorna" och förakt. Att börja peta och vilja ta bort ur en gudstjänst är tex väldigt konstigt "Kan ni skippa snacket om Gud, för det vill vi inte ha med..." -Nähä-men tänk om med ert upplägg då. Leta en fin lokal i borgerlig regi.
    Det håller jag med om!

Jag är agnostiker, men trots (eller kanske tack vare) min tidigare kyrkliga bakgrund var jag osäker på om jag verkligen ville gifta mig kyrkligt. Just för att jag tar kyrkan på allvar och inte var säker på om jag kunde stå för en kyrklig vigselgudstjänst med allt vad det innebär. Tror blivande maken känner lite likadant. Men i slutänden kändes det rätt ändå, särskilt sedan en mycket klok vän som är präst gått med på att viga oss.

Hur eller hur mycket man tror och vad man känner i sitt hjärta är inte upp till någon annan att bedöma. Det är bara man själv som kan avgöra om det känns rätt med en kyrklig vigsel. Däremot är det INTE ok att börja styra och ställa över gudstjänstordningen och i praktiken försöka få prästen att förrätta en borgerlig vigsel och skippa alla delar som gör det till just en vigselGUDSTJÄNST. Väljer man att vara i en kyrka väljer man att ha med Gud, så enkelt är det. Känns det fel finns det borgerlig vigsel.
  • Zelmah
    Burre Präst skrev 2011-02-17 04:36:00 följande:
    Nej, man kan inte ha vare sig borgerlig vigsel eller borgerlig bagravning i en av Svenska Kyrkans församlingskyrkor. Däremot används ofta begravningskapell vid begravningsplatser för både kyrkliga och borgerliga begravningar.

Sedan kan en präst välja att tona ned den kyrkliga delen i en bergravning, men så länge det är en präst som håller i den är det en kyrklig begravning, precis som det är en kyrklig vigsel så länge vigselförrättaren är en präst, oavsett lokal.

Men att ha en borgerlig vigsel (eller begravning) i en kyrka är alltså uttalat förbjudet.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Ja jag tänkte väl att det var så! Man kan ju liksom inte välja bort den religiösa biten om man är i kyrkan. Men det var någon här ovan som påstod att de hade haft borgerlig begravning i en kyrka och att man kan ha det om man vill. Det har jag dock aldrig hört talas om förut så jag förvånades mkt av det och tyckte det var märkligt att om det stämde att inte fler hade det så då.

Tycker du att man inte bör ha en kyrklig begravning om man inte varit troende under sitt liv? Själv kommer jag att gifta mig borgerligt men har svårt att tänka mig att begravas borgerligt, tycker du som präst att det är hyckleri om en ateist har en kyrkobegravning men borgerlig vigsel och inte är döpt och konfirmerad?

Hur brukar det vara med brudpar enligt din erfarenhet? Är det många som inte är troende men ändå väljer kyrkovigsel?
  • Cammee

Jag är inte religiös på något sätt. Tror inte på Gud. Ändå så har jag fruktansvärd respekt när jag är i kyrkan. Skulle aldrig gå dit i fel kläder, svär aldrig i kyrkan, säger aldrig opassande saker ,även om det kanske bara är genom viskande till personen bredvid. Och jag ska gifta mig  i kyrkan, pga tradition och för att det är fint. Vet att det egentligen är fel, men om kyrkbröllop bara är till för de troende så skulle prästerna inte haft så mycket jobb.

Däremot tänker jag inte försöka gnälla om att ta bort alla stycken om Gud. Alla psalmerna o.s.v. är ju väldigt vackra och jag är inte så oreligiös att jag inte står ut med Gudprat. Sen tycker jag också att har man gift sig i kyrkan en gång, skiljer sig och ska gifta sig igen, så tycker jag att andra gången ska ske i rådhuset eller annan stans. För någonstans inom mig så tycker jag att det är fel att stå inför Gud och säga ja till varandra, och sedan stå med en ny man och säga ja några år efter (har ens partner dött är det okej i kyrkan tycker jag). Ganska konstigt att jag känner så egentligen då jag inte tror på Gud, men samtidigt vill man ju vara lite öppen för ingen har ju bevisat att det är påhitt än. . . . Flört

• Oniq

Moskéer är ju väldigt vackra de med.. kosntigt att ingen tänkt tanken på att fråga om man får viga sig där då religionsbiten tydligen inte spelar någon roll...

• Dejli
    Cammee skrev 2011-02-17 13:05:36 följande:
    Jag är inte religiös på något sätt. Tror inte på Gud. Ändå så har jag fruktansvärd respekt när jag är i kyrkan. Skulle aldrig gå dit i fel kläder, svär aldrig i kyrkan, säger aldrig opassande saker ,även om det kanske bara är genom viskande till personen bredvid. Och jag ska gifta mig  i kyrkan, pga tradition och för att det är fint. Vet att det egentligen är fel, men om kyrkbröllop bara är till för de troende så skulle prästerna inte haft så mycket jobb.

Däremot tänker jag inte försöka gnälla om att ta bort alla stycken om Gud. Alla psalmerna o.s.v. är ju väldigt vackra och jag är inte så oreligiös att jag inte står ut med Gudprat. Sen tycker jag också att har man gift sig i kyrkan en gång, skiljer sig och ska gifta sig igen, så tycker jag att andra gången ska ske i rådhuset eller annan stans. För någonstans inom mig så tycker jag att det är fel att stå inför Gud och säga ja till varandra, och sedan stå med en ny man och säga ja några år efter (har ens partner dött är det okej i kyrkan tycker jag). Ganska konstigt att jag känner så egentligen då jag inte tror på Gud, men samtidigt vill man ju vara lite öppen för ingen har ju bevisat att det är påhitt än. . . . Flört
    För mig är det skillnad att inte tro och att tro att Gud inte finns. Jag vet inte om jag tror på Gud. Men jag säger inte att han INTE finns. För mig känns det helt okej att gifta sig i kyrkan så länge man inte säger att Gud inte finns. Jag är öppen för att acceptera en Gud om jag tycker mig få bevis för att det finns än. Än så länge har jag inte fått den känslan.

Och det där med att inte få gifta om sig i kyrkan... jag tycker det blir lite "farligt" om man säger att då och då går det bra, men inte annars. Om den äkta maken/makan varit otrogen/misshandlat dig/dödat din faster... är det då okej att skilja sig och i så fall gifta om sig i kyrkan? Då har ju inte du brutit mot några löften utan avslutat äktenskapet för att rädda ditt liv, psykiskt eller fysiskt.
  • Vi2alltid

Nu har inte jag läst alla inlägg men jag vill nog gärna poängtera ett par saker

Om man inte alls är troende, t.o.m att man uttalat säger att det inte finns någon gud, så kan jag undra lite varför man ens vill gifta sig i en kyrka?

Och andra sidan så handlar grunden i kristendomen om att alla är välkomna.

Ibland undrar jag om folk skäms för att de tror på Gud, jag känner flera som gillar att gå i kyrkan, lever efter många av de krista värderingarna (visserligen av ren tradition, men ändå) men de vill gärna poängtera att "jag är ju inte religiös eller så" Man måste inte gå i kyrkan varje söndag och aldrig svära bara för att man är religiös!

Det allra viktigaste är att man har respekt för kyrkan och kristendomen och rätta sig efter vad som gäller vid en kyrklig vigsel.

• BlackWIngedAngel
    Vi2alltid skrev 2011-02-17 21:58:29 följande:

Ibland undrar jag om folk skäms för att de tror på Gud, jag känner flera som gillar att gå i kyrkan, lever efter många av de krista värderingarna (visserligen av ren tradition, men ändå) men de vill gärna poängtera att "jag är ju inte religiös eller så" Man måste inte gå i kyrkan varje söndag och aldrig svära bara för att man är religiös!

Det allra viktigaste är att man har respekt för kyrkan och kristendomen och rätta sig efter vad som gäller vid en kyrklig vigsel.

Jag var inne lite på samma grej tidigare. Folk verkar rädda att de ska bli tagna för fanatiker om de säger att de tror på Gud. En del säger saker som "Jag tror inte på Gud men på någon form av högre makt", eller liknande. Det är ju samma sak! Jag tror inte heller att Gud är en farbror på ett moln som sitter där och dinglar med benen, utan på en högre makt, ett större medvetande. Att jag kallar det någon och du kallar det något, gör egentligen ingen större skillnad om vi faktiskt pratar om ungefär samma sak. :)
Svar på tråden Tror alla på gud som gifter sig i kyrkan?