• peppigapia

Kan min dotter ha en svart klänning på vårt bröllop??

Gifter mig i sommar i ett kapell på rönninge gård :)
    Min blivande o hans två bestman och hans son ska ha svart kostym, silvergrå väst o kravett.
    Min yngsta dotter ska ha en mörklila klänning med svarta prickar på, tärnan ska ha svart, lila eller silvergrå klänning, jag ska ha en vit ascool bröllopsklänning o i buketten ska det vara lila, vitt, grått o kanske någon svart detalj. Min äldsta dotter har en skitfin svart klänning.....och nu undrar jag, kan hon ha den om man har lila detaljer till såsom skor, rosett i midjan, bolero och kanske n väska eller blir det helknasigt med svart!!??
    Kom gärna med tips om ni vet vart jag kan hitta en mörklila eller silvergrå barnklänning :)

• Svar på tråden Kan min dotter ha en svart klänning på vårt bröllop??
  • Chicita

Klart att hon kan ha en svart klänning :)
    De flesta bröllopsbutiker brukar kunna ha näbb-klänningar i alla möjliga och omöjliga färger, och har dom inte hemma så kan dom ofta beställa hem.
    Annars är det väl bara att hålla ögonen öppna. Halens har ju börjat få en hel del fina klänningar i sitt bröllopssortiment, och har även näbbklänningar... 

• M Berg

tycker hon kan ha svart..... blir bra m lila till

• ClaraH

Det är ju inte etikettsmässig att ha svart klänning, men om ni själva tycker att det är OK, så är väl saker biff.
    Men det kan förstås komma kommentarer från gäster, men det kanske inte betyder så mycket, eller?

• Zelmah

Klart att hon kan ha det om ni vill det!
    Etikettdoktorn Mats Danielsson säger att det inte är ok med helsvart men om man bryter av med en annan färg så som på bälte sjal/bolero väska lr skor är det ok enligt etiketten. En svart klänning med tex rosa prickar eller liknande är också ok. Bara helsvart är "tabu". Men om nu även etiketten hade sagt att svart what so ever i alla former var ett big No No måste ni ju inte bry er om det. Det är ju faktiskt ert bröllop och då kan ni göra som det passar er. Är man gäst o vill bära mkt svart bör man nog dock höra med brudparet först för att vara på säkra sidan. Jag frågade min svägerska när hon gifte sig om det var ok att ha en svart klänning med bred cremefärgad spets upptill o nedtill med ett vit sidenband i midjan och det var helt okej, men jag ville ändå fråga först. Men ni behöver ju bara utgå från vad ni själva känner för så det är ju luuungt. {#emotions_dlg.smile}

• Hiaia

Mina brudtärnor kommer att ha svarta klänningar med champange färgade detaljerGlad jag älskar svart och det är en sådan stilig färg :)
    Jag kände mig orolig ett tag för vad andra ska säga m.m men det är mitt bröllop så nu blir det våran stil.

• Sebastiána

Om brudparet, alltså ni, tycker att det är OK med svart så är det OK. Svart är ju annars motsatsan till bröllopsfärg, en sorgefärg. Ni får vara beredda på att någon kan tycka det. Det är i och för sig inte säkert att någon säger det till er. De flesta har vett att hålla tyst.

Svar på tråden Kan min dotter ha en svart klänning på vårt bröllop??