• JochD

Grilla, hur mycket mat behövs?

Vi kommer (om vi nu inte plötsligt ändrar oss) grilla på festen efter bröllopet och vi har börjat planera och fundera över vad vi ska köpa och hur mycket, det är främst kött vi funderar på men på ett ungefär hade vi tänkt:

Kycklingfilé
    (fläskfilé)
    Karrékotletter
    Kryddkorv (typ choritzo)
    Hotdogs (barn på festen)
    Kallskuret

sedan lite grönsaker, majskolvar och potatis- och grönsallad till, men som sagt borde vi ha fler kött sorter hur hur mycket ska vi tro att vi kan behöva köpa in?
    Vi blir 34 vuxna och 6 barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 23:39
    Åh och en sak till också: Vi skulle gärna vilja ha tips på lite olika sorters lättare plockmat som inte kostar skjortan som man kan ha stående framme under kvällen!

• Svar på tråden Grilla, hur mycket mat behövs?
  • himeko81

jag pratade med en slaktare och han sa att om det är varmt, folk är hungriga, det är gott - räkna med ca 250g per person när det kommer till kött. Jag tyckte att det lät ganska mycket men det är två bitar om gästerna vill ta om.

Korv och kyckling vet jag inte.

• JochD

Ja det låter rätt rimligt, det är så svårt att beräkna när det är olika sorter också så det kommer nog bli att höfta ganska ordentligt, hellre att vi vår grilla i veckor efter bröllopet än att maten tar slut iallafall

• stjärna18

Försök att inte välja för många olika köttsorter utan hellre kvantitet av det du väljer, för oftast vill man ju smaka på allt och då blir det dyrt om man har mycket att välja på Glad

Vi ska också ha grillbuffé och kommit fram till att vi ska ha fläskfilé, kycklingfilé och kryddiga korvar i köttväg. Vi köper från en lokal gårdsbutik som har superkvalité på grejerna och kanske kostar några kronor mer än om man handlar på ex ica, men det är sååå värt det då det är sååå mkt godare.

Sen ska vi ha massa olika sallader, kalla såser, bröd m.m.
    Lycka till!!!

• Tittski

vi ska ha grillfest oxå oh vi har räknat md 250 g per person, vi ska ha fläskfile och kyckling.... 

• JochD

Ja man kanske skulla skärna ner lite på antalet sorter då!

Hur har ni tänkt fixa grillningen rent praktiskt? Vi tänkte låna ihop grillar av gäster som bor i närheten och skära upp kött, korv och grönsaker i bitar så får alla göra grillspätt som dom grillar själva, vad tror ni om det?

OCH vad gör ni om det är storm och ösregn på dagen? 

• Tittski
    JochD skrev 2011-02-24 16:16:34 följande:

Hur har ni tänkt fixa grillningen rent praktiskt? Vi tänkte låna ihop grillar av gäster som bor i närheten och skära upp kött, korv och grönsaker i bitar så får alla göra grillspätt som dom grillar själva, vad tror ni om det?

Ja de kan nog va bra att skära ner lite. Vi ska ta med oss en jätte grill och ett party tält som är 5*10 sen kommer de nog va olika grabbar som står och grillar bara, misstänker att alla kommer hjälpa till med allt då är väldigt familjära med även vänner och förberätt allt dagen innan..vi ska ha festen på en camping då vi gifter oss på festival....
  • stjärna18
    JochD skrev 2011-02-24 16:16:34 följande:

Vi gifter oss ju samma dag Glad och då är det ju alltid fint väder.
    Nä men om det blir regn så kan vi stå vid entrén som är under tak och grill hyr vi en stor för 300 kr, ett riktigt  bra pris.
  • stjärna18

Min pappa och morbror ska grilla och jag har köpt så fina förkläden de kan ha på sig. Vi delar en fläskfilé i 3-4 bitar och kycklingen i samma storlek. Korvarna grillar vi nog hela och skär upp efteråt.
    Vi var också inne på att ha grillspett men samtidigt vill vi grilla allt och ha det klart och i våran lokal har vi en stor ugn där vi kan hålla allt varmt och så har vi kalla tillbehör.

• Tittski

vad ska ni har till köttet? Vi har inga möjligheter att hålla nått varmt? Så tar gärna emot ideer av er=)

• JochD
    stjärna18 skrev 2011-02-24 18:02:02 följande:
    Vi gifter oss ju samma dag Glad och då är det ju alltid fint väder.
    Nä men om det blir regn så kan vi stå vid entrén som är under tak och grill hyr vi en stor för 300 kr, ett riktigt  bra pris.
    Ja jag hoppas det, fast vi bor i norrbotten och här ligger snön kvar in på början av maj om man har otur men så kallt ska det förhoppningsvis inte vara i år, nej för nu ska ju snön försvinna i slutet på mars har jag bestämt
    stjärna18 skrev 2011-02-24 18:05:56 följande:
    Min pappa och morbror ska grilla och jag har köpt så fina förkläden de kan ha på sig. Vi delar en fläskfilé i 3-4 bitar och kycklingen i samma storlek. Korvarna grillar vi nog hela och skär upp efteråt.
    Vi var också inne på att ha grillspett men samtidigt vill vi grilla allt och ha det klart och i våran lokal har vi en stor ugn där vi kan hålla allt varmt och så har vi kalla tillbehör.
    Ja tänk om man skulle höra om man kan skramla ihop ett par frivilliga som kan grilla en del innan middagen sätter igång på allvar och sen kan alla andra gäster grilla egna grillspätt också..?
    Tittski skrev 2011-02-24 18:50:48 följande:
    vad ska ni har till köttet? Vi har inga möjligheter att hålla nått varmt? Så tar gärna emot ideer av er=)
    Vi tänkte göra det enklast möjligt och servera främst potatis- (köpt och egen) och grönsallad till.
    Det finns ju säkert massa mer också men det är allt jag kommer på nu, förutom såser och tzatsiki.

Däremot tänkte vi nog försöka ha fruktbuffe till efterätt typ melon, mandariner, vindruvor, papaya osv osv, skära upp och servera på kakfat!

• Tittski
    JochD skrev 2011-02-24 19:48:03 följande:
    Ja jag hoppas det, fast vi bor i norrbotten och här ligger snön kvar in på början av maj om man har otur men så kallt ska det förhoppningsvis inte vara i år, nej för nu ska ju snön försvinna i slutet på mars har jag bestämt
    stjärna18 skrev 2011-02-24 18:05:56 följande:
    Ja tänk om man skulle höra om man kan skramla ihop ett par frivilliga som kan grilla en del innan middagen sätter igång på allvar och sen kan alla andra gäster grilla egna grillspätt också..?Vi tänkte göra det enklast möjligt och servera främst potatis- (köpt och egen) och grönsallad till.
    Det finns ju säkert massa mer också men det är allt jag kommer på nu, förutom såser och tzatsiki.

Däremot tänkte vi nog försöka ha fruktbuffe till efterätt typ melon, mandariner, vindruvor, papaya osv osv, skära upp och servera på kakfat!
    Ja vi funderar på att ha bröd, potatissallad till bara...vi ska inte ha efterätt då har vi alkohol tänkte vi, ingen som kommer vilja ha de ändå¨för vi vigs redan kl 14 och ska efter de ha tårta för sen har vi folk som inte vågar helt stanna till kvällen..så grillar vi på kvällen på polarna bara =)
  • JochD

Åh bröd ja så klart, får se om man bakar det själv eller köper bara, kanske både och.
    Ah ja vi ska gifta oss först klockan 17 så våra gäster har inget val, dom får lov att stanna hela kvällen nej men man får väl se, många gäster kommer säkert äta före vigseln också så det kommer kanske inte gå åt så jätte mycket mat för oss. 

• Tittski
    JochD skrev 2011-02-24 21:36:14 följande:
    Åh bröd ja så klart, får se om man bakar det själv eller köper bara, kanske både och.
    Ah ja vi ska gifta oss först klockan 17 så våra gäster har inget val, dom får lov att stanna hela kvällen nej men man får väl se, många gäster kommer säkert äta före vigseln också så det kommer kanske inte gå åt så jätte mycket mat för oss. 
    Min mamma ska baka brödet, väldigt smidigt för båda min mamma och svärmor älskar att baka mm för svärmor kommer nog få baka tårtan =0P Mamma skulle baka nått som hette rosen bullar, tydligen väldigt goda och enkla sen gör man tydligen så att man klipper två tjack i dom så blir dom finare, jag har ingen anning  =0P

• spunkcissi

Slänger mig in här jag också..

Vi ska också ha grillbuffé efter vigseln för alla gäster.
    Läste i någon bröllopsplanerings tidning att om man har buffé ska man räkna med ca 100 g kött / person. Men det beror ju naturligtvis hur mycket annat man har på buffén också! Kan tönka mgi att 150-200 g är mer realistiskt. Ser att alla har skrivit kött som ska vara med, glöm dock inte bort eventuella vegetarianer eller veganer om ni har det bland era gäster!

Jag tror också på att det är bra att försöka att inte ha för mycket att välja på! Vi kommer grilla lamm och fläskfile (för dem som inte tycker om lamm). Vi kommer även att erbjuda grillad lax och halloumi för dem som inte äter kött.

På övriga buffén kommer vi bland annat ha bröd, hemmagjord potatissallad med vinägrett bas, pastasallad, grekisk sallad, tomat och mozarella sallad och egengjord coleslaw. Vi funderar även på att göra 4-5 olika kryddsmör att servera till köttet istället för sås. Jag har sedan funderingar på att göra ett ostbord som dessert innan tårtan, men där tvistar vi lite kring hur vi vill ha det.. =)

Vi kommer dessutom att hyra in någon från byn där vi ska vara som står vid grillen och sköter kött och lägger upp till gästerna. Vi är såpass många så vi har svårt att arrangera det med gästerna själva känner vi.. Kommer även försöka ha några personer som hjälper till med servering/kollar bufféborden så det finns mat osv.

Gällande plockmat så kan jag tipsa om att gå in på t ex arla.se, tasteline och liknande sidor för tips på plockmat. Det är även värt att googla på catering och se vad olika företag erbjuder, där kan man hämta massa bra ideér och sedan göra själv! 

Svar på tråden Grilla, hur mycket mat behövs?