• Zelmah

Min blivande vill ha gemensam "svenhippa"

Jag och min blivande satt och pratade om bröllopet och gästerna/vänner och kom sen in på hippor och sexor och lite löst snack kring det. Vi båda vill ha könsblandade eftersom vi inte vill utesluta vissa av våra vänner på grund av kön (jag har t ex brudmarsalk ist för tärna). Han har tjejkompisar som gärna vill vara med på hans sexa och jag har killkompisar som jag tycker är självklart att de ska vara med på min hippa. Varför ska mina killkompisar tvingas vara med på hans sexa när de inte känner honom utan enbart känner mig o vice versa med hans tjejkompisar som inte jag känner? Känns konstigt tycker vi...

I alla fall när vi satt och snackade om detta så nämde jag att min mamma och pappa när de gifte sig hade gemensam hippa/sexa och tillsammans blev kidnappade o  fick gemensamma aktiviteter och sen var det fest med alla vännerna. När min blivande hörde detta blev han eld och lågor och ville att även vi skulle ha en gemensam svenhippa med alla våra vänner. Jag tycker också att det hade vart kul och hade absolut kunnat tänkt mig det. Men hur kan man få till nåt sånt?? Då måste man ju tala om det för marsalken och brudmarsalken för jag tror inte att de skulle hitta på det själva.. Nån som har ervfarenhet av liknande?

Så nu undrar jag om ni har erfarenheter av svenhippor? Hur gick det till? Hur initierades det, var det marsalk/tärnor som kom på idén eller brudparet själva? Är detta väldigt ovanligt? Varför har inte fler så? Vad tycker ni om att ha gemensam, varför är det positivt - varför inte?

• Svar på tråden Min blivande vill ha gemensam "svenhippa"
  • Fröken Söt

Vi hade en svenhippa när min tärna skulle gifta sig med sin man. I det fallet kändes det ganska naturligt, eftersom hon just flyttat hit från USA och inte kände oss. Så vi hade helt enkelt en gemensam svenhippa för att hon skulle ha en trygg punkt (sin blivande) mitt i helt nya traditioner. Det var i det här fallet inte brudparets idé, men de uppskattade det verkligen.
     Vi körde en del gemensamma aktiviteter (trampbåtar, picknick) och en del uppdelat i lag bruden och lag brudgummen (tex laserdome). Under picknicken fick de bland annat måla av varandra. Vi ramade sedan in bilderna och lämnade över dem på bröllopet. De har nu tavlorna ovanför sängen, hur gulligt som helst!

• Zelmah

vad kul! roligt med ett litet minne från dagen också med tavlorna :)
    Väldigt bra initiativ för bruden skull också, inte lätt att ensam kastas in i traditioner med människor man inte alls känner heller. Verkar ha varit en väldigt kul dag.

Roligt att höra att nån haft gemensam. :)

• Chicita

Varför inte bara prata lite löst om det med era vänner?

Berätta att dina föräldrar hade gemensam hippa och att dom tyckte att det var superkul och att ni gillade idén och säg nåt om att det är synd att det inte är så vanligt... eller nåt...
    Så ett frö alltså.

Sen kan man ju hinta om att det hade varit kul att vara med på varandras hippor osv.

Alternativet är ju att ni säger till era vänner att ni vill ha en gemensam hippa eftersom ni dels gillar tanken på det och att det hade varit shysstast för alla vänner också... 

• Zelmah

Ja, man kanske kan göra så. Hinta lite smått o se om de nappar på det. Vi får se hur det blir o om det kan bli nåt av det.

Problemet med mina vänner är att de är väldigt utspridda och många bor där jag bor nu, i Göteborg. Men i sommar kommer jag att sommarjobba o bo i en annan stad där vi sen ska ha bröllopet. Men där bor inga av mina vänner, bara m2b´s systrar, min svägerska o min brudmarsalk (lillebrorsan)... så jag funderar på att styra så att hippan kan bli i Göteborg istället, för det blir svårt att få med mina vänner annars misstänker jag så då riskerar det ju att bli som att jag "är med" på hans svensexa istället för en gemensam svenhippa... komplicerat allt detta med logistik... får kanske bli två separata i alla fall.. får fundera lite kring detta...men de kommer ändå i så fall vara könsblandade. Men blir det separat kommer jag nog att planera min egen hippa eftersom jag måste få ledigt från jobb och åka ner till Götet o så.. men jag tänker mig mer att jag säger till alla som jag vill ha med att vi kan picnica i Slottsskogen eller nåt tillsammans så får det bli min hippa. (har kvar min lägenhet där eftersom jag ska tillbaka efter sommarn igen)

Svar på tråden Min blivande vill ha gemensam "svenhippa"