• SweetPearl

Vilken storlek ska jag ha på ringarna?

Både förlovnings- och vigselringen kommer att vara i titan (från titanringar.com) och jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha för storlek på dem. Båda ringarna kommer vara 4 mm breda, tillsammans blir de 8 mm. Ska jag ha samma storlek på båda eller ska förlovningsringen (den undre) vara större eller ska vigselringen vara större? Jag har inga knogar som kan vara som ett stopp för ringarna, därav min undran. Vill ju inte tappa dem. 

Hur har ni gjort med storlekarna på era ringar?

• Svar på tråden Vilken storlek ska jag ha på ringarna?
  • 11juni2011

Jag har inte heller några knogar haha...
    Men mina ringar är iaf lika stora och sitter bra ändå. Dock var en sak lite lustig, mina ringar satt jättebra när jag hade en i taget om man säger så, men tillsammans så kändes dom lite för små (dom kändes för små efter ett par timmar tillsammans på fingret). Mina är oxå ungefär 4 mm/st, så jag fick förstora dom så att dom sitter bra tillsammans, men med en i taget så är dom för lösa hehe...

• SweetPearl

Tack för ditt svar.

Jag har en förlovningsring nu i storlek 53 och jag tycker den är lite liten, men storlek 54 känns lite stort. Men då har jag ju inte provat med två ringar. Blir det som du säger att man går upp en storlek med två ringar då är det nog bäst att ta storlek 54. Det går ju alltid att ändra storlek på dem.

• 11juni2011
    SweetPearl skrev 2011-02-27 21:44:00 följande:
    Tack för ditt svar.

Jag har en förlovningsring nu i storlek 53 och jag tycker den är lite liten, men storlek 54 känns lite stort. Men då har jag ju inte provat med två ringar. Blir det som du säger att man går upp en storlek med två ringar då är det nog bäst att ta storlek 54. Det går ju alltid att ändra storlek på dem.
    A då hade jag nog tagit strl 54 på den andra ringen! Du har ingen mer ring själv i strl 53/54 som du kan sätta tillsammans med din nuvarande ring, för att få känna lite hur det känns???
  • Smuppra

Bra fråga, undrar detsamma själv. Men vad jag förstått så ska vigselringen vara lite större, just för att mer hud trycks undan de två ringarna och därför blir trångt. Om någon vet så berätta gärna om det stämmer!

Finns det inte halvstorlekar också? Alltså 53,5?

• BlackWIngedAngel
    Smuppra skrev 2011-02-27 23:07:38 följande:
    Bra fråga, undrar detsamma själv. Men vad jag förstått så ska vigselringen vara lite större, just för att mer hud trycks undan de två ringarna och därför blir trångt. Om någon vet så berätta gärna om det stämmer!

Finns det inte halvstorlekar också? Alltså 53,5?
    Visst finns det det! Jag har halvstorlek på min vänsterhand. Jag har dessutom kvarsstorlek på min högerhand, men den är gjord hos en guldsmed för så små skillnader finns tyvärr inte i butik.
  • BlackWIngedAngel
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-27 23:42:26 följande:
    Visst finns det det! Jag har halvstorlek på min vänsterhand. Jag har dessutom kvarsstorlek på min högerhand, men den är gjord hos en guldsmed för så små skillnader finns tyvärr inte i butik.
    Jag får nog rätta mig själv lite för det är två olika rinstorlekssystem. Det finns mellanstorlekar mellan 53 och 54, men de verkar inte vara angivna i just halvstorlekar alltid.
    53,9=17,2 står det i tabellen. På de flesta ställen där jag har provat ringar så brukar de vara i skalan med de lägre siffrorna. Alltså 15,5 16 16,5 17 osv. 
  • Fröken T

Min förlovningsring är 4 mm bred. Den vigselring jag ska ha är 3,7 mm. Provade båda tillsammans när jag beställde förlovningsring och bestämde bredden på förlovningringen utifrån vad som var snyggast ihop med den kommande vigselringen.

Storleken på min förlovningsring är 16,25 ("16 och en kvarts"). Vad storleken på min vigselring blir återstår att se, har inte beställt den ännu. Litar helt och fullt på guldsmeden, han bestämde storleken på förlovningsrigen åt mig och det gjorde han bra, den sitter perfekt!

• prinsessanogrodan

Jag har skickat efter ett ringmått för att mäta storleken på vigselringen. Jag har en 6 mm bred förlovningsring och vigselringen blir 3 mm så det blir 9 mm tillsammans och ju bredare ringarna är ihop desto trängre känns det på fingret. Jag tänkte först chansa och beställa vigselringen i samma storlek som förlovningsringen men vågar inte chansa TS: titanringar.com har ringmått du kan beställa hem och när du sen beställer ring så skickar du tillbaka ringmåttet och så drar de av kostnaden för ringmåttet på din beställning. Dom har också ett hjälpavsnitt på sin sida om hur du ska mäta storleken utefter hur bred ring du vill ha.

• SweetPearl

Jag beställde båda ringarna i storlek 54 eftersom 53 ändå känns lite litet, känns som att ringen suger sig fast på någotvis. Och känns det förstort när jag provar dem sen så får jag helt enkelt förminska dem. Har provat med både den ring jag har + ringmått och vet inte vad som var bekvämast. Men jag föredrog att ha storlek 54 först och sen 53, men då blir det jätte skumt när jag ska böja på fingret. Så får hoppas att jag har tagit rätt storlek.

• SweetPearl
    prinsessanogrodan skrev 2011-02-28 10:15:05 följande:
    Jag har skickat efter ett ringmått för att mäta storleken på vigselringen. Jag har en 6 mm bred förlovningsring och vigselringen blir 3 mm så det blir 9 mm tillsammans och ju bredare ringarna är ihop desto trängre känns det på fingret. Jag tänkte först chansa och beställa vigselringen i samma storlek som förlovningsringen men vågar inte chansa TS: titanringar.com har ringmått du kan beställa hem och när du sen beställer ring så skickar du tillbaka ringmåttet och så drar de av kostnaden för ringmåttet på din beställning. Dom har också ett hjälpavsnitt på sin sida om hur du ska mäta storleken utefter hur bred ring du vill ha.
    Jo, jag beställde ringmåttet från dem. Har provat med ringmåttet i en vecka nu och har inte kommit fram till något vettig. Men det fick bli storlek 54 på båda. Får förminska om det visar sig vara förstora.
  • SweetPearl

Det va tur att jag beställde storlek 54 på båda. Hade jag tagit storlek 53 på någon av dem så hade jag inte fått på mig den alls. Ringarna sitter perfekt! Däremot så måste sambons ring förminskas och jag som fråga honom flera gånger. Haha. Fick fel yta på vigselringen också. Kollade igenom flera gånger innan jag klicka på knappen "beställ", men på nått sätt blev det sen fel i bekräftelsen o de missade jag helt. Men men tur är att det är 2 månader kvar till bröllopet så att det hinns med att ändras.

• inlovewetrust

Vi har precis beställt våra förlovningsringar. Min blev i storlek 17. Velade fram och tillbaka då säljarna i butiken tyckte att jag borde gå ner till 16,5. Bestämde mig för 17 efter att jag i sömnen tagit av mig min frieri-ring (han gick ner på knä förra lördagen, men ville att vi skulle bestämma ringar tillsammans så jag har en silverring så länge).

Antagligen tog jag av mig den för att den kändes för trång - så 17 får det blir. Hellre att den sitter lite för löst än lite för hårt - men då har jag också knogar som stoppar litegrann!

Svar på tråden Vilken storlek ska jag ha på ringarna?