Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Billig(are) buffé, men vad ska man ha?!

Jag gör en tjärlknöl på  en hel fläskotlett utan ben, billigt och gott, en burk med turkisk yoghurt med en massa örter, dill, gräslök, majonäs, peppar  och lite salt funkar som en bra sås. 

Potatis sallad kan också göras  med turkis youghurt dagen innan, det brukar bli gott.  Jag ahr gjort pasta sallader med massa olika grönsaker ( ta bort fröna från allt) och  sedan en yoghurt dressing.

Tårta, skulle jag säga... för man kan göra  8 stycken rulltårts bottnar frysa i dem, med papper i mellan dem och sedan invirad i plast, de håller en månad.  Sedan kan man bara spritsa  grädde eller choklad mouse mellan lagren och ha färsk frukt. Man behöver inte ens köra grädde runt hela tårtan, man kan bara ha grädde på toppen och mer bär. 

• Kattpoet

Det bästa recept på  Tjälknöl finns i Vår Kokbok, det är ett väldigt lätt sätt att laga kött på.

• Kattpoet

Hembakt örtbröd är också mysigt, jag gör min på en bas av potatisbröd.
    http://www.throughtheovendoor.com/viewtopic.php?f=19&t=623
    Sedan  använder jag Za'atar blanding ( även zaatar, za'tar, zatar, zatr, zattr, zahatar, zaktar or satar) den finns på arabiska butiker och är en timjan baserad krydd mix.  
    Jag  blandar med smör, tänkt att du  gör kanelbullar  fast med  timjan och inget socker.  Folk brukar gilla det.

• Kattpoet

Om man skivar kyckling file tunt brukar 2 räcka till 3  personer.  Folk tar mindre om tunt skivat och det ser ut som man har mer mat än man egenligen har.

Jag brukar pensla  kyckling filer med äpplejuice när det är i ugnen,  jag penslar tre fyra gånger innan de är klara, det ger dem en underbart gyllene skinn och väldigt god smak. 

• Kattpoet

Jag har just gjort en  tryfflekladdkaka med   butterscotch täcke, banan och vispgrädde.... Det var underbart!

Svar på tråden Billig(are) buffé, men vad ska man ha?!