Inlägg från: Semlorna |Visa alla inlägg
  • Semlorna

Billig(are) buffé, men vad ska man ha?!

Vi ska ha gravad lax, tonfiskpaté, kokt lax, tjälknöl, sallader, lite skaldjur och annan lätt, somrig västkustmat. Vi ska göra allt själva så det mesta kommer vara kallt för att minska pysslet på bröllopsdagen. Det mesta går även att göra minst ett par dagar i förväg.

Cupcakes med glasyr i en av temafärgerna? Finns ätbara blommor, ätbara kulor i silver, guld, rosa osv ni kan göra dom fina med.

• Semlorna
    Amor in aeternum skrev 2011-03-03 22:15:52 följande:
    Tack för all input. Det låter smarrigt, vi bor ju också på västkusten så skaldjur och fisk i några rätter är ju givet, tack "semlorna"

Jag kanske gör bort mig nu, men vad är en tjälknöl?
    Det är faktiskt lätt att grava lax, göra pate själv osv. Ett varningens ord om att ha för mycket skaldjur bara är att det inte fungerar så bra oskalat för när man sitter med finkläder vill man inte pyssla med det.

Tjälknöl: http://www.menyse.com/3.11456/recept/tjalknol-tjalknul-grundrecept/ Inte ett recept jag vet är bra men så får du en överblick om vad det är iaf.
  • Semlorna

Vi ska göralite olika tårtor som är lätta att göra iordning i förväg om du vill ha lite tips:

*kladdkakebottnar med hallon emellan och mörk chokladtryffel runt. Galet gott och vacker om man dekorerar med lite florsocker, färska hallon och en kvist citronmiliss ovanpå.

*morotskaka med färskostglasyr ovanpå och lite rivet citronskal och citronmiliss ovanpå.

*chokladtryffel med konjac i på mandelmassebaserad botten

*sen en klassiker med jordgubbar, grädde, ljusa bottnar osv.

• Semlorna
    Amor in aeternum skrev 2011-03-08 01:04:47 följande:
    Ja, tack så mycket.

Den med kladdkakebotten och hallon låter helt gaaalet god. Mumma!

Jordgubbstårta är en klassiker som aldrig kan gå fel, och man kan ju göra en sån fin också.

Det är nog sant som någon skrev ovanför att det där med cupcakes är på modet. Och det är väl inte mer speciellt annorlunda, det är ju muffins som ju ofta blir torra. Jag tycker väl att de kan se lite festliga ut.
    Receptet om du behöver det. 

Hallonfylld chokladkaka

1. Kladdkakebottnar:
    200 g smör
    4 ägg
    4 dl strösocker
    5 dl vetemjöl
    1 dl kakao
    1 msk vaniljsocker
    1 krm salt

2. Fyllning:
    4-5 dl färska eller tinade hallon (200-250 g)

3. Tryffelglasyr:
    250 g mörk choklad
    2 dl vispgrädde
    1 msk honung
    25 g rumsvarmt smör

Två formar med löstagbar kant. Klä botten på formarna med bakplåtspapper och smörj kanterna. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker lätt och blanda sen ner det smälta smöret. Blanda ihop mjöl, kakao, vaniljsocker och salt i egen bunke och rör sen försiktigt ner i smeten. Hälls smeten i formarna och ställ i nedre delen av ugnen 10-15 min i 200 grader. Kakorna ska fortfarande vara lite kladdiga efter gräddning. Låt de färdiga kladdkakorna svalna och ta sen ur formarna. Lägg hallonen på en av kladdkakorna och lägg den andra ovanpå.  Hacka chokladen. Koka upp grädde och honung, dra kastrullen rån plattan och rör ner chokladen i den varma gräddblandningen tills all choklad smält. Tillsätt sen smöret i små klickar och rör tills det blivit en slät smet. Låt glasyren stelna i rumstemperatur eller ställ in i frysen men var då noga med att den inte stelnar för mycket. Glasera hela tårtan och dekorera med hallon

Gör gärna tårtan i förväg, den är som godast efter en dag eller två!

Svar på tråden Billig(are) buffé, men vad ska man ha?!