Inlägg från: Amor in aeternum |Visa alla inlägg
  • Amor in aeternum

Billig(are) buffé, men vad ska man ha?!

Vi har nu bestämt oss för att ha buffé på vårat bröllop. Vi blir runt 40 personer och vi vill komma undan relativt billigt. Vi lever ju trots allt vidare efter den stora dagen och fokuserar hellre pengarna på våra ringar och resan.

Jag, min syster och mamma har tänkt att laga all mat själva, så vi behöver tips på mat som kanske håller sig i kylen i ett par dagar eller som är såpass enkelt att man kan förbereda på morgonen och bara lägga upp på faten och så är det klart. Vi är inte direkt kräsna, men det hade varit roligt med lite lyxigare mat men för liten peng. 

Har du några tips på vad man kan ha på bordet?

Sen så tänkte jag att det kanske vore kul att inte ha en traditionell bröllopstårta utan istället göra fina små cupcakes eller något sådant. Hur tycker ni att man kan göra?

Tack på förhand.
    //Amor in aeternum

• Svar på tråden Billig(are) buffé, men vad ska man ha?!
  • Amor in aeternum

Tack för all input. Det låter smarrigt, vi bor ju också på västkusten så skaldjur och fisk i några rätter är ju givet, tack "semlorna"

Jag kanske gör bort mig nu, men vad är en tjälknöl?

• Amor in aeternum
    Semlorna skrev 2011-03-04 09:42:22 följande:
    Det är faktiskt lätt att grava lax, göra pate själv osv. Ett varningens ord om att ha för mycket skaldjur bara är att det inte fungerar så bra oskalat för när man sitter med finkläder vill man inte pyssla med det.

Tjälknöl: www.menyse.com/3.11456/recept/tjalknol-tjalkn.../ Inte ett recept jag vet är bra men så får du en överblick om vad det är iaf.
    Jag tänkte väl mer på att ha några typer av romröra, skagenröra och västkustsallad. Det är sant det du säger, jag bjuder ju inte in till kräftskiva.

Tack, nu vet jag vad en tjälknöl är, det låter gott, så vi får nog testa det här hemma med en liten stek.
    Semlorna skrev 2011-03-04 11:28:58 följande:

Vi ska göralite olika tårtor som är lätta att göra iordning i förväg om du vill ha lite tips:

*kladdkakebottnar med hallon emellan och mörk chokladtryffel runt. Galet gott och vacker om man dekorerar med lite florsocker, färska hallon och en kvist citronmiliss ovanpå.

*morotskaka med färskostglasyr ovanpå och lite rivet citronskal och citronmiliss ovanpå.

*chokladtryffel med konjac i på mandelmassebaserad botten

*sen en klassiker med jordgubbar, grädde, ljusa bottnar osv.

Ja, tack så mycket.

Den med kladdkakebotten och hallon låter helt gaaalet god. Mumma!

Jordgubbstårta är en klassiker som aldrig kan gå fel, och man kan ju göra en sån fin också.

Det är nog sant som någon skrev ovanför att det där med cupcakes är på modet. Och det är väl inte mer speciellt annorlunda, det är ju muffins som ju ofta blir torra. Jag tycker väl att de kan se lite festliga ut.
  • Amor in aeternum
    Kattpoet skrev 2011-03-04 10:49:32 följande:
    Hembakt örtbröd är också mysigt, jag gör min på en bas av potatisbröd.
    www.throughtheovendoor.com/viewtopic.php?f=19...
    Sedan  använder jag Za'atar blanding ( även zaatar, za'tar, zatar, zatr, zattr, zahatar, zaktar or satar) den finns på arabiska butiker och är en timjan baserad krydd mix.  
    Jag  blandar med smör, tänkt att du  gör kanelbullar  fast med  timjan och inget socker.  Folk brukar gilla det.
    Mmm, det låter väldigt gott. Det ska jag prova nu till helgen tror jag.
  • Amor in aeternum
    nsdtr skrev 2011-03-04 08:45:20 följande:

Jag ska faktiskt beställa buffe från jobbet ( ICA MAXI) billigt o så smidigt att slippa göra maten själv,,man har ju lite annat att göra dagarna innan,,jag ger 109 kr /person o då får jag

grillad lax
    grillad fläskfile
    grillad kassler
    Potatisgratäng
    paj
    sallad
    brieost
    vindruvor
    kex

vi är 60 personer så att beställa kostar nästan lika mycket som om vi skulle göra den själv, men det är värt ett par kronor extra så man slipper den biten:)

Vi har tänkt på det och det är en bra grej man kan göra. Men, vi vill ha det hemtrevligt och hemmagjort.. rustikt och lantligt med en känsla av hav.
Svar på tråden Billig(are) buffé, men vad ska man ha?!