• vickanofilip

hur ska Kallor förvaras?

Jag har tänkt att binda min egen bukett så som min presentationsbild med enbart 5 eller 7 vita kallor och ett rosa band.. Nu undrar jag om jag binder blommorna kvällen innan hur ska de förvaras till vigseln kl 15 ?? i kylskåp eller i rumsvärme?? det kommer vara augusivärme liksom... Om någon har bra tips på HUR man binder kallor bäst så dela gärna med er!!vad ska det vara för material på bandet?? tycker ni att tärnan bör ha en liten bukett??
  • Svar på tråden hur ska Kallor förvaras?
  • JenniferS

Blommor mår alltid bäst av att förvaras i kyl, men problemet är att det absolut inte få bli fukt på blommorna, vilket kan bli problem om man ska ha dem i sin kyl hemma. Just kallor är den typen av blomma som har bra hållbarhet så jag hade förvarat dem svalt, i ett kallt badrum eller liknande. Viktigt att tänka på är att ha en rätt så mjukt band när du binder dem så det inte skär in i stjälkarna. Det enklaste är att binda med ett tunnare band först, sedan linda om "dekorationsbandet" efteråt. Tänk på att använda ett band som tål lite fukta så det inte blir fult om det sedan blir fläckar på det... Jag kan tycka det är snyggt att tärnan har två eller tre ihopbundna kallor och då samma band som du har på din bukett!
    Hoppas att detta var några bra tips

• passionsblomman
    JenniferS skrev 2011-03-06 00:21:03 följande:

Blommor mår alltid bäst av att förvaras i kyl, men problemet är att det absolut inte få bli fukt på blommorna, vilket kan bli problem om man ska ha dem i sin kyl hemma.

Nej! Förvånad Alla blommor överlever inte ens att stå i kyl, måste jag faktiskt påpeka. Tropiska blommor, som orkidéer, Heliconia, Anthurium och alla typer av Euphormium (julstjärna tex)  med flera, fryser obönhörligen ihjäl i kylen. De ska inte ha under 14 grader!

Ibland kan blommor få fula fläckar om man har FÖR kallt och har duschat dem. Men som regel duschar man faktiskt över blomsterarr med finaste strålen (dimma) på duschflaskan, även när man kylförvarar. Har man vita blommor får man vara lite extra försiktig.

Kallor förvaras i kylen. Men de klarar sig fint även i rumstemperatur över en natt. Kallt rent vatten i vasen är viktigt! Stjälkarna kan ibland krulla sig lite, sådär som maskrosstjälkar när de kommer i vatten, så vänta till bröllopsdagen med att skära av den sista lilla biten så den blir så du får så långa stjälkar som du vill. Se till att de inte kommer emot kylelementet, dvs bakväggen på kylen, då fruser de (gäller alla blommor)

Tänk också på att beställa dina blommor i god tid. Kallor är inget som alltid finns hemma, och kvalité, längd och storlek på dem är väldigt skiftande. Var tydlig hos floristen med vad det är du vill ha hem.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • JenniferS

Tack för rättningen Passionsblomman! Så sant..alla blommor tål inte kyla! 
    Ett tips för att stjälkarna inte ska krylla sig är att sätta vanlig tejp runt om stjälken en liten bit från slutet! De brukar ju inte krylla sig på en dag men vill man vara extra säker kan man göra så Jag gör alltid så på mina Amaryllis till jul!  

• 20th century fox
    JenniferS skrev 2011-03-08 00:37:52 följande:
    Tack för rättningen Passionsblomman! Så sant..alla blommor tål inte kyla! 
    Ett tips för att stjälkarna inte ska krylla sig är att sätta vanlig tejp runt om stjälken en liten bit från slutet! De brukar ju inte krylla sig på en dag men vill man vara extra säker kan man göra så Jag gör alltid så på mina Amaryllis till jul!  
    känns ju sådär snyggt iof att ha tejp på brudbuketten längst ner :)

Jag skulle inte ställa in kallorna i kylen utan ha de i ett så svalt rum som möjligt. Ibland om det blir för kallt kan de bli lite konstiga i kanten tycker jag, och vanlig matkylar känns inte så pålitliga. Vips så får termostaten nån knäpp och så blir det för kallt....
  • JenniferS

Skulle bara tillägga: Tejp på stjälkarna är bara vid förvaring..detta tar man så klart bort på bröllopsdagen

• brolencarlsson

Kallor ska stå i rumstemperatur så jag skulle råda dig att inte ställa in de i kylskåpet.....

De ska även ha minimalt med vatten i vasen....kanske 3 cm bara....de blir lätt slämmiga annars stjälkarna!!!

• passionsblomman
    brolencarlsson skrev 2011-03-21 16:02:02 följande:
    Kallor ska stå i rumstemperatur så jag skulle råda dig att inte ställa in de i kylskåpet.....

De ska även ha minimalt med vatten i vasen....kanske 3 cm bara....de blir lätt slämmiga annars stjälkarna!!!
    I grossistled förvaras kallor i kylarna, inte som tex orkidéer, utanför. De står vanligtvis i kyl även i butik. Det finns inget som säger att de inte tål det. Men de klarar rumstemperatur bra också, utan att vissna för snabbt.
    Hela anledningen att man kylförvarar blommor är ju att man därigenom förlänger vaslivet hos dem. Olika blommor blommar över olika snabbt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden hur ska Kallor förvaras?