Oense om efternamn
Hej,
vi gifter oss i maj och har nu ett lyxproblem utan dess like.. vi kan nämligen inte enas om vad vi ska heta i efternamn, och vi är lika envisa båda två. Det vi är tämligen överens om är att vi vill ha ett gemensamt efternamn, ingen av oss vill ha dubbelnamn (eller mellannamn och efternamn som det ju blir), eller heta olika, men vi kan absolut inte enas om vilket namn vi kan ta och ingen av oss vill ge med sig. Till saken hör att jag har ett ovanligt efternamn som i stort sett bara min familj heter, jag är idag ensam om att heta som jag gör- kombinationen av för- och efternamn, och han har ett betydligt vanligare -qvist namn. Han däremot menar på att det är krångligt och skapar för mycket problem i.o.m. hans jobb som gör att han inte vill byta, och för att han helt enkelt inte vill byta, för han har alltid haft som vision att den familj han skapar heter det han heter- men likväl så har jag alltid drömt om att bilda familj med det namn jag har, dels för att det är så pass ovanligt. Samtidigt menar han att mitt argument att mitt efternamn är ovanligare än hans inte är en logisk anledning för att vi ska välja det namnet.
Som sagt, ett lyxproblem. Och vi ska vara väldigt glada för att det är det största problemet vi har... Men det skapar sån irritation mellan oss, och det förstör så mycket att vi ska bråka om det. Jag har ibland god lust att ställa in eller skjuta på bröllopet bara för att någon av oss ska inse att det faktiskt inte är så viktigt vad vi heter, utan att det absolut viktigaste är att vi älskar varandra och vill spendera resten av livet med varandra- sen är det ganska oviktigt vilket namn vi väljer att ta. Men trots att vi VET detta så vill vi inte ge med oss. Man börjar ju undra vad det är för fel på en... :)