• Mia4

Idéer till bröllopsfotograferingen

Sitter här och funderar på vad vi ska ha för önskemål till vår fotograf inför vår fotografering på bröllopsdagen. Jag tänkte att vi kanske kunde hjälpas åt att samla lite bilder på vad som kan bli fina och minnesvärda fotografier.

Här kommer en bild som jag hittat som jag tyckte var fin:

• Svar på tråden Idéer till bröllopsfotograferingen
  • Malin04

Ett jätte bra sätt för en själv brukar vara att spara ner alla tänkbara bilder man hittar som inte nödvändigtvis behöver vara porträttbilder från bröllop, utan bilder som innehållet den känslan man vill ha i bilderna. 
    När man har samlat ett gäng bilder så kan man om man vill vara ambitiös skriva ut dem, eller bara göra ett kollage i datorn av de som bäst beskriver det ni vill ha.
    Oftast brukar fotografen ha massor med idéer, så egentligen gäller det nog mest att hitta en fotograf vars stil, känsla och arbetssätt man tycker om.  =)

• MrsT2011

Jag har en bekant som anlitade "SmallpigArt Photography" till sitt bröllop, deras bilder var underbara och ganska annorlunda.

Fotografen vi själva anlitat, aziphoto.se, föreslog bilder på en lekplats där man till exempel gungar, men blivande mannen bleknade och påpekade att man måste vara rädd om kläderna, ha ha!

Har man smala klackar tycker jag det ser väldigt coolt ut att vända skon upp och ner och trä på ringarna på klacken!

• M Berg

vi ska vid bra väder bland annat vika upp byxor, hålla upp klänningen å kliva ut i vattnet.... kommer ha en vacker vy bakom då vi valt en utomhus plats att fota på...

• MrsT2011

Det där med platsen för fotograferingen är jätteviktigt för att förmedla rätt känsla. Vi ska vara i botaniska trädgården, jag älskar blommor och den skira grönskan i början av juni kommer verkligen till sin rätt i en sån underbar park.

• Margris

Jag gillar bilder med olika fokus som den här.

• Lindahl

Dessa underbara bilder tog vår fotograf på oss nyårsafton 2010 nere vid Kävlingeån...

• Gwennie

Jag tyckte att de här bilderna var rätt härliga. Jag vill nog gärna ta ett par traditionella bilder också, men det blir ofta spontana, härliga leenden på sådana här bilder med lite annorlunda positioner.

• 11juni2011

Kul tråd! Denna bilden gillar jag! Tänk att ringarna kan bilda skuggor av hjärtan i ett bokuppslag :=)
    Häftigt!
  • Bubo

OBSERVERA !

Det är INTE tillåtet att kopiera bilder från fotografers hemsidor och sedan publicera dem här.
    Sådant kan man bli stämd för och det kan kosta rätt mycket pengar i slutändan.
    Ha respekt för hur ni använder andras egendom !!

• Lindahl
    Bubo skrev 2011-03-11 12:13:21 följande:

OBSERVERA !

Det är INTE tillåtet att kopiera bilder från fotografers hemsidor och sedan publicera dem här.

Någon som har gjort det då?????
  • 4Juni2011

Men om deras namn står med så får de ju lite gratis reklam eller tänker jag fel?
    Om de lägger ut bilderna på deras hemsida, så får de väl räkna med att folk kopierar för att ha som inspiration?

• MrsT2011

För att vara på den säkra sidan rekommenderar jag att istället göra som jag gjorde, dvs länka till fotografens hemsida...

Vill man tipsa om en speciell pose kan man ju beskriva den aktuella bilden.

Vissa fotografer har lagt spärrar på sina bilder så att de inte kan kopieras och laddas upp nån annanstans, tycker jag fler borde göra för att undvika tjafs...

• Mia4
    MrsT2011 skrev 2011-03-11 13:18:47 följande:
    För att vara på den säkra sidan rekommenderar jag att istället göra som jag gjorde, dvs länka till fotografens hemsida...

Vill man tipsa om en speciell pose kan man ju beskriva den aktuella bilden.

Vissa fotografer har lagt spärrar på sina bilder så att de inte kan kopieras och laddas upp nån annanstans, tycker jag fler borde göra för att undvika tjafs...
    Låter som en bra idé. Skriv om en bild eller förklara en bild och länka sedan! Då slipper vi göra fel!
  • Gwennie
    Bubo skrev 2011-03-11 12:13:21 följande:

OBSERVERA !

Oups!

Tänkte inte alls på det där, men det har du ju helt rätt i! Ibland går det av bara farten...
    De som är noga med sina bilder, brukar alltid spärra dem, men det är ju lika bra att göra rätt från början ändå.
  • Bubo
    4Juni2011 skrev 2011-03-11 12:43:13 följande:
    Men om deras namn står med så får de ju lite gratis reklam eller tänker jag fel?
    Om de lägger ut bilderna på deras hemsida, så får de väl räkna med att folk kopierar för att ha som inspiration?

HELT FEL !!

Du får INTE kopiera bilder och sedan lägga upp dem här utan fotografens tillstånd. Även om du tycker detta bara är reklam för fotografen så kanske inte fotografen vill göra reklam på ett sådant här forum.

Svar på tråden Idéer till bröllopsfotograferingen