• Alex84j

Gäster som inte känner varandra

När vi gifter oss kommer det troligtvis vara mycket gäster som inte alls känner varandra. Dels eftersom vi umgås i flera olika kretsar och dels för att släkten bor en bit bort. Hoppas ändå att festen ska bli trevlig =). Hur gör ni andra som har flera olika grupper av gäster som kommer? Finns det tips på aktiviteter som gör att de lär känna varandra, presentationer, mingel?

• Svar på tråden Gäster som inte känner varandra
  • Bröllop201187

Använd en kortlek lr två och klipp dom på mitten och sedan när gästerna kommer får dom ta ett kort i lådan och hitta sin bordskamrat, rolig grej..

Vi ska ha bordsplacering med information i sånghäftet om varje gäst.

• Mia4

Vi tänkte ha något unikt (inte det vanliga med yrke, relation till brudparet m.m) om varje gäst i gästpresentationen i festhäftet.  Det ska hjälpa till med att börja prata med varandra. Till exempel: har en springnota på sitt samvete, matat hajarna i sydafrika från en bur som dykare osv. 

• Aniara4
    Mia4 skrev 2011-03-09 14:06:05 följande:
    Vi tänkte ha något unikt (inte det vanliga med yrke, relation till brudparet m.m) om varje gäst i gästpresentationen i festhäftet.  Det ska hjälpa till med att börja prata med varandra. Till exempel: har en springnota på sitt samvete, matat hajarna i sydafrika från en bur som dykare osv. 
    Jag tänker nåt liknande, något lite kul om gästerna i festhäftet - inte yrke om jag kan undvika det, det tycker jag är ett jättetråkigt sätt att definiera folk, men något intresse, egenskap, eller rolig anekdot som ovan (om jag är säker på att även den personen det gäller tycker att det är en rolig anekdot som hen gärna berättar om.)

Plus att jag tänker lägga extra omtanke på bordsplaceringen. Dels att man placerar folk ihop som inte känner varann men som har nåt gemensamt som är lätt att upptäcka (t.ex. att de kommer från samma ställe, som två personer jag har lösa planer på att placera ihop, om båda kommer...), eller att jag tror att de kommer att kunna börja prata ändå, kanske att de har liknande personligheter. Och så försöker jag sätta folk som känner varann i närheten, inte att de har varandra till bordet men kanske att det i alla fall sitter någon snett över bordet som de vet vem de är.
  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-03-09 14:19:48 följande:
    Jag tänker nåt liknande, något lite kul om gästerna i festhäftet - inte yrke om jag kan undvika det, det tycker jag är ett jättetråkigt sätt att definiera folk, men något intresse, egenskap, eller rolig anekdot som ovan (om jag är säker på att även den personen det gäller tycker att det är en rolig anekdot som hen gärna berättar om.)

Plus att jag tänker lägga extra omtanke på bordsplaceringen. Dels att man placerar folk ihop som inte känner varann men som har nåt gemensamt som är lätt att upptäcka (t.ex. att de kommer från samma ställe, som två personer jag har lösa planer på att placera ihop, om båda kommer...), eller att jag tror att de kommer att kunna börja prata ändå, kanske att de har liknande personligheter. Och så försöker jag sätta folk som känner varann i närheten, inte att de har varandra till bordet men kanske att det i alla fall sitter någon snett över bordet som de vet vem de är.
    Har tänkt som du också, tex min m2bs kusins flickvän (som vi inte ens träffat än :P) lär inte känna speciellt många så då kan hon ju få sitta nära kusinen :) 
  • Chicita

Vi kommer att försöka se till att alla har någon som dom känner i närheten.
    Vi har långbord (som ett E) och även om man inte har någon man känner "till bordet", så kommer det sitta någon i alla fall en eller två placeringar bort. Eller diagonalt över bordet eller så...

Vi kommer inte ha någon speciell presentation av gästerna, förutom att alla släktingar troligtvis kommer att vara representerade i ett släktträd (eller rättare sagt två träd som slingar sig runt varandra.
    En Ek för mig (jag har inte så stor släkt) och en Ornäsbjörk för min M2B där det finns massa grenar att skriva upp hans släktingar på. Passar bra också eftersom jag är från Södermanland och det finns fina ekar där, och han är från Dalarna där det växer en hel del björk... speciellt då Ornäsbjörken med sina hängande grenar...

Det är en trygghet i att ha någon man känner i närheten, och det brukar hjälpa upp stelheten i att man inte känner varandra annars...

• polkapinne

Vi har inte kommit så långt i planeringen men vi har samma "problem" som ni, att ingen känner någon annan för att vi umgås i så olika kretsar.

Men min tanke är ändå att se till att gästerna har trevligt framför en massa etikettsregler om hur man ska sitta. Sen så får vi se hur det faktiskt blir med placeringen.

• ClaraH

Vi kommer att lägga ner mycket tid på att para ihop folk som passar varandra. Sedan ska man också känna någon vid bordet också. Vi kommer också ha gästpresentationer i festhäftet.

• Gwennie

Vi sitter i samma situation...
    Vi har ett järngäng med kompisar som är supersociala, så de kommer vi att se till att placera ut lite här och var, då vi vet att de är duktiga på att hålla igång konversationen och hålla stämningen uppe. Sen funderar vi på att sätta folk i grupper om åtta, tio personer runt kvadratiska bord istället för långa långbord. Vid långbord upplever jag ofta att man blir hänvisad till att prata med de som sitter precis intill och om man inte fungerar ihop med dem, kan det bli lite jobbigt. "Gruppbord" gör att man har lite fler att välja mellan.

Sen kommer vi att försöka skapa konversationsämnen och naturliga samlingsplatser genom att t.ex. sätta upp skyltar längs uppfarten till kyrkan som beskriver vår väg till bröllopsdagen, samt  två tavlor där vi beskriver varandra på väggarna i festlokalen och en fotovägg med både oss och gästerna på. På så vis finns det lite platser att samlas vid och mingla och något att prata om. Dessutom har de som inte tycker om att prata så mycket, någonting att gå och titta på.

Förhoppningsvis fungerar det!

• Oniq

Många av våra gäster känner redan varandra, men vi ahr små konversationskort som man kan använda om man vill som, en del, innehåller lite personlig trivia. Ex, "Ta reda på vem av gästerna som varit med under melodifestivalen och vad han/hon gjorde på scen då" eller 'Hitta någon som kan berätta ett barndomsminne om brudgummen' eller 'Ta reda på vad XX hade för artistnamn när han ställde upp i VM i gungboll'
    Iofs kommer kanske våra gäster att vara mer drivna att 'lösa' dessa uppgifter då de faktiskt samlar poäng på det sättet :)

• Sebastiána

Vi har också detta problem. Vi tänker lägga extra stor möda vid bordsplaceringen: sätta folk så att de åtminstone har någon de känner nära sig och placera gäster som vi vet har liknande intressen, men som inte känner varandra, nära varandra. Vi har några gäster som knappt känner någon annan och om vi hade haft fri bordsplacering skulle dessa lätt hamnat utanför.

• Sebastiána
    Chicita skrev 2011-03-09 14:55:33 följande:
    Vi kommer att försöka se till att alla har någon som dom känner i närheten.
    Vi har långbord (som ett E) och även om man inte har någon man känner "till bordet", så kommer det sitta någon i alla fall en eller två placeringar bort. Eller diagonalt över bordet eller så...

Vi kommer inte ha någon speciell presentation av gästerna, förutom att alla släktingar troligtvis kommer att vara representerade i ett släktträd (eller rättare sagt två träd som slingar sig runt varandra.
    En Ek för mig (jag har inte så stor släkt) och en Ornäsbjörk för min M2B där det finns massa grenar att skriva upp hans släktingar på. Passar bra också eftersom jag är från Södermanland och det finns fina ekar där, och han är från Dalarna där det växer en hel del björk... speciellt då Ornäsbjörken med sina hängande grenar...

Det är en trygghet i att ha någon man känner i närheten, och det brukar hjälpa upp stelheten i att man inte känner varandra annars...
    Det hade ju fungerat bra för oss: björk för min blivande från Umeå - björkarnas stad, och bok för mig som är från Skåne
  • Sebastiána

Vi ska också ha gästpresentation och de vi känner väl ska vi inte presentera med yrke, men hur vi gör med en del respektive som vi inte känner så väl vet jag inte. Där har vi liksom inga anekdoter att berätta.

• Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-10 08:31:22 följande:
    Det hade ju fungerat bra för oss: björk för min blivande från Umeå - björkarnas stad, och bok för mig som är från Skåne
    Det är ju något som kan vara värt att spara efteråt också tänkte vi Glad
Svar på tråden Gäster som inte känner varandra