• Gopplan

Bröllopsresa i skärgården

Är det någon annan där ute som har tänkt sig en enkel och liten bröllopsresa i närheten av där ni bor? Vi hade från början tänkt åka till franska la Réunion, men eftersom vi kommer att ha massor med folk hos oss efter bröllopet kan vi inte åka på långsemester då. Sedan börjar jag jobba efter mammaledigheten så då får vänta ett bra tag om vi ska på en längre resa. Istället tänker vi nu fly fältet och alla gäster i en eller två nätter för en minismekmånad i skärgården. Eftersom vi bor i Stockholm är det nära och bra och sonen kan vi lämna hos föräldrarna, som då kommer att bo hos oss.
    Är det fler som har tänkt göra något liknande? De flesta verkar satsa på längre resor. Så undrar jag om någon känner till någon riktig pärla i skärgården som vi kan ta in på. Vi är nyinflyttade från utlandet så vi känner inte alls till Stockholm och dess omgivningar.

• Svar på tråden Bröllopsresa i skärgården
  • Aniara4

Vilken standard vill ni ha? Det finns ju allt från underbara öar med torrdass (det är ofta dåligt med vatten på öarna, ironiskt nog) till tjusiga värdshus.

Jag tycker t.ex. Landsort är fantastiskt fint och lite bisarrt. På ytan är det en vacker skärgårdsö med en pittoresk liten by vid hamnen och en jättefin gammal fyr, men hela ön är som en schweizerost med gamla militärinstallationer. Man får nästan lite Lost-känsla när man går omkring i den vackra naturen och plötsligt står framför en tjock järndörr med mystiska skyltar, eller det sticker upp en ventil ur klippan helt omotiverat.

Man kan bo i den gamla lotsutkiken med fantastisk utsikt, men då är det en toalett på varje våningsplan (2 rum delar), rummen har två enkelsängar, och för att duscha får man gå ner till restaurangen och hoppas det inte är kö. Men det är väldigt trevligt och familjärt! Sen finns det ett vandrarhem också, med flera hus i olika storlekar, men de flesta rum är ju typ våningssäng och delat badrum, och det är kanske inte vad man vill ha på smekmånaden.

Värdshus med lite bättre standard är då t.ex. Sandhamn, Grinda eller Utö. Jag har bara bott på Utö, och det var mycket fint och bra mat. Vi bodde i en hotellstuga med eget pentry, men det är kanske mer romantiskt att bo i huvudbyggnaden.

• Gopplan

Tack för dina tips! Det vi hade tänkt var lite bättre standard eftersom det bara handlar om två nätter och för att fira vår smekmånad, men de andra alternativen ska jag lägga på minnet till andra tillfällen. Landsort måste jag absolut åka till

Svar på tråden Bröllopsresa i skärgården