• vickanofilip

kyrkobröllop för andra gången- en synd?

Idag pratade jag med min pappa.. jag ville höra om han fått vår inbjudan. Jo det hade  han men han och hans fru(inte min mamma) skulle inte komma då de tyckte att de redan hade varit på ett bröllop och att det räckte.. jag har varit gift en gång tidigare. Jag gifte mig då i kyrkan -95 och trodde väl som alla att det skulle hålla resten av livet... Nu har jag en ny kärlek sen 5 år och är lycklig och vi ska gifta oss i kyrkan med 60 gäster.. men tydligen tyckte inte min far och hans fru att det var ok att gifta om sig och definitivt inte i kyrkan!
     till saken hör att han OCH hon är gifta för andra gången...

Är det en synd att gifta sig i kyrkan igen tycker ni? Vi är lyckliga och vi vill inte gifta oss borgerligt så är vi en skam för släktet nu när vi ska gifta oss i kyrkan? Min blivande har inte varit gift tidigare och våra barn älskar tanken på kyrkobröllop, likadant våra nära vänner.. men nu får jag ångest för att jag inte har min fars godkännande.. jag är 38 år och myndig men ändå bryr jag mig om vad han tycker!
    Vad tycker nI?

• Svar på tråden kyrkobröllop för andra gången- en synd?
  • Vi2alltid

er du och din far ett religiöst liv i övrigt?

Även om din far och hans fru tror att det är en synd, så är jag av den bestämda åsikten att det är Gud själv som dömer, inte vi människor.

• Vi2alltid
    Vi2alltid skrev 2011-03-11 18:23:37 följande:

er du och din far ett religiöst liv i övrigt?

Även om din far och hans fru tror att det är en synd, så är jag av den bestämda åsikten att det är Gud själv som dömer, inte vi människor.

LEVer ska det stå...
  • anne på grönkulla

Att olika äktenskap skulle ha olika värde är en ide som fjättrar oss, inte stödjer våra beslut i livet. Ert bröllop ska genomföras efter era beslut. Svenska kyrkan har inget emot att viga skilda, varför skulle enskilda få avgöra att det är fel för någon annan än sig själv?

• Willowfield

Men allvarligt talat. Vari ligger synden?
    Att ni älskar varandra, att ni vill lova kärlek och tro inför Gud och kyrkan?
    För min del känner jag att den enda synden här är din fars och frus, som lägger sordi på er lycka med något så enfaldigt som detta.

Deras förlust inte er. stå på dig och var lycklig. 

• JustMeAndMyLove

Säg att det är Guds sak att bedömma era synder och inte hans ;)

• TheD

Men seriöst! Hur f*n kan man säga så? Ta tillbaka deras inbjudningar!!!

• KaLa

Åh, så otroligt inskränkt! Jag tycker din pappa är DUM! Att han har mage att döma överhuvudtaget... Det är Han som ska skämmas, inte du. Det viktigaste är att Du/Ni är lyckliga och mår bra.

Det är INTE en synd att gifta sig i kyrkan för andra gången. I så fall skulle min blivande man ligga riktigt risigt till och jag med som gifter mig med honom. :)

Stå på dig. Skammen är inte din och har aldrig varit, för det finns ingen i det här fallet.

• förlovadflicka

Enligt min religionslärare viger inte katolska präster folk i kyrkan som varit gifta innan men att i svenska kyrkan är det inga problem... 

• prinsessanogrodan

Näe, det är ingen synd i mina ögon! Trams!  Det finns säkert en hel hög "synder" jag och m2b kommer begå i så fall Jag ska ha en vit klänning och oskuld har jag inte varit sedan jag var 16....det är lääänge sen jag var 16

• Gopplan

Shit vilken taskig pappa du har! Han ska inte lägga sig i var du vill gifta dig. Jag är personligt troende och tror knappast att det är en synd att gifta sig på nytt. Visserligen är äktenskapet heligt och inget som man ska ta med en klackspark, men alla kan ju göra fel och mår man inte bra med en person så ska man ju kunna skilja sig för det kan knappast vara Guds vilja att två personer mår dåligt tillsammans. Såklart att man ska kunna börja på nytt då. Varför skulle man inte kunna gifta sig på nytt igen i kyrkan? Varför skulle Gud inte välsigna de som verkligen älskar varandra?

Svar på tråden kyrkobröllop för andra gången- en synd?