• linalindberg1984

kavaj kostym???

fattar man klädkod om man bara skriver kavaj??? hur tolkar ni det

• Svar på tråden kavaj kostym???
  • Smuppra

Haha, vi satt idag och funderade på om vi skulle skriva klädkod kavaj eller mörk kostym. Vi kollade på wikipedia där det framgick att kavaj är lite friare. Kan ha både mörk och ljus kostym, färgglada skjortor, slips eller fluga och kvinnor kan ha allt utom golvlång klänning typ. Vi visste inte riktigt skillnaden men vi hoppas att folk som är osäkra gör som vi och kollar på internet (om de inte vill fråga oss då). Vi valde kavaj då det är tillräckligt på vårat.

• wiii

Kavaj och finbyxor för killarna. Fin kjol, klänning, byxdräkt för tjejerna, ej balklänningsliknande.

• TheD

Kavaj - som ovanstående skriver men vid sommarbröllop en ljusare kostym...

• Aniara4

Vi tänkte också skriva Kavaj eftersom det är den klädkod vi vill ha, men vi misstänker att det kan finnas en eller annan som inte kan koden utan dyker upp i en udda kavaj. Vilket för oss absolut inte är något problem, men det kan ju bli pinsamt för den personen om/när han inser att han är felklädd. Vi har funderat på om det går att förtydliga på något vis, men vi kommer nog bara att skriva Kavaj och så blir det som det blir.

• Amejuli

Vi har också funderat på samma sak. Vi tycker att kavaj räcker som klädkod men det kan nog som nämnts här innan finnas en och annan som missuppfattar detta som att man kan ha en udda kavaj. Men jag tycker inte det gör så mycket.

• ClaraH

Jag uppfattar det som kostym för herrar (på sommaren är ljusare OK). Knäkort kjol, klänning eller finare byxa för damer. Detta är en etablerad klädkod så vi väljer att ha den. Om man vill slå upp vad det betyder kan man göra det och alla aldre vet vad det betyder.

• Jag han

Vi skrev Kavaj som klädkod.

Vi tänker på att det är att vara finklädd utifrån vad gästerna själv tycker och tänker. Inga krav på något, utan bara lite uppklädd.

• Sebastiána

Vi har klädkod Kavaj vilket innebär hel kostym för killarna. Jag ville egentligen ha mörk kostym, men blev nerröstad av alla och vi gifteross ju på sommaren så det kanske blir för mycket.

• TheD

Jag ville helst ha smoking.... men hur många har det i garderoben i detta land? Men irriterad kommer jag bli om någon dyker upp i svart/mörk kostym.

• Smuppra

Hur gör era MB förresten. Följer de klädkoden också? Eller kommer han vara snäppet finare klädd än övriga?

Vi har inte bestämt oss men jag ser då inget problem med att han är snäppet snyggare klädd, just för att sticka av lite åt det fina hållet. Precis som ju jag kommer göra i en lång vit brudklänning.

• TheD

Min karl kommer ha frack! vi ska vara finast ;) men marsalken kommer också ha frack då hela brudföljet ska vara finast.

• linalindberg1984

ja men då verkar det ju vettigt med kavaj MB ska ha kavaj..en grå med lila väst...

• Aniara4

Formellt ska brudgummen vara klädd på samma nivå som de andra manliga gästerna. Men jag tror det är få som tar illa upp om han kommer in i frack när de själva har mörk kostym.

• ClaraH
    Smuppra skrev 2011-03-13 19:12:34 följande:
    Hur gör era MB förresten. Följer de klädkoden också? Eller kommer han vara snäppet finare klädd än övriga?

Vi har inte bestämt oss men jag ser då inget problem med att han är snäppet snyggare klädd, just för att sticka av lite åt det fina hållet. Precis som ju jag kommer göra i en lång vit brudklänning.
    Min följer klädkoden. Han kommer ha grå kostym och väst. Det enda som avviker är att han kommer ha kravatt istället för slips eller fluga.

Jag kommer ha kort klänning men inte för att det är Kavaj utan för att jag inte vill ha en lång.
  • Jeliqa
    Smuppra skrev 2011-03-13 19:12:34 följande:

Vi har kavaj som klädkod men både BM och marskalkerna kommer ha frack. Det ska ju synas vilka som ingår i brudföljet känner jag :)
Svar på tråden kavaj kostym???