• 1995 11 17

När sätta O.s.a inför bröllop?

Jag blev bjuden på bröllop för drygt ett år sedan, då skulle dem gifta sig i slutet av november och vi fick inbjudan 2 månader innan med osa en månad innan. Som gäst kände jag faktiskt att det var lite kort varsel innan. Jag ville gärna få hitta något vettigt att ha på mig och även till sambon och vår ena dotter som oxå var bjuden. (Dem hade bjudit med tonåringar men inte mindre barn.) Det är inte det lättaste med så kort varsel när man jobbar hela dagarna och dessutom ska hinna spara pengar till att köpa någon fint att ha på sig och dessutom ha råd med bröllopspresent.
    Själv ska vi skicka ut "save-the-date" kort 10-12 månader i förväg och förmodligen inbjudningarna 4 månader innan och jag vill helst ha svar 3 månader innan, minst två månader innan i alla fall. Det är mycket kvar att fixa när man vet hur många som kommer och vilka. Det är mycket med dekorationer, bordsplacering, programblad osv.
    Vet flera stycken som har samma upplägg med tiden för inbjudningarna som jag har.

• 1995 11 17
    GnuGS skrev 2011-03-15 19:31:25 följande:
    >hon skulle ju lika gärna kunna planera ett hemligt bröllop t ex.
    >Det är ganska vanligt att det blir bröllopsöverraskning när det fylls jämnt.
    Hm, det kan du ha rätt i på ett allmänt plan, dock inte i detta fall (födelsedagsbarnet och hennes man hade tydligen ett mycket litet bröllop för några år sedan, som M2B inte var bjuden till).

Vill verkligen avråda alla som läser detta från att arrangera fester med hemliga bröllop – en sak att man gifter sig i smyg på tu man hand, men det är inte särskilt schysst mot gäster som tror sig vara bjudna till en vanlig födelsedagsfest...
    Nu är jag mycket nyfiken på hur du tänker och vad som är ditt argument till att inte bjuda på födelsedagsfest som i hemlighet är ett bröllop.
    Vi funderar nämligen på att just fira att både jag och sambon fyllt jämnt men att det är en överraskning att vi gifter oss och inte alls någon födelsedag. Vi har dock många olika alternativ på hur vi ska gå tillväga men det skulle vara bra med argument som är emot.
  • 1995 11 17
    Aleta skrev 2011-03-15 22:02:26 följande:
    Det jag tror är att folk inte prioriterar födelsedagsfester lika högt och kanske tackar nej trots att man inte har något speciellt för sig eller prioriterar något annat. Om man sedan får veta att det visade sig vara bröllop (som man absolut hade tackat ja till) så kanske man känner sig lite lurad eller ledsen.

Jo, den risken med att gästerna prioriterar något annat för att det "bara" är födelsedagsfest får man ju räkna med. Men om vi nu väljer att hålla det hemligt så tänkte vi dölja det med att det är min 30 års fest och min sambos 40 års fest, vilket jag ändå tycker låter stort nog att prioriteras. Men vi har inte bestämt än hur vi ska göra, vi pratar fram och tillbaka om olika alternativ.

Och vad gäller presenter så önskar vi oss inga, det är så bra så att få fira bröllop.

Och anledningen är att vi vill verkligen ha det som vi vill och inte som alla andra tycker. Och tyvärr är mina släktingar väldigt irriterande med allt om hur saker SKA vara och BÖR vara. Och dem vill så gärna hjälpa till och styra och ställa. Men jag och min sambo är väldigt anti till traditioner och kommer välja bort så mycket som möjligt från ett traditionellt bröllop. Tex kommer alla tal att förbjudas för det tycker vi båda är det tråkigaste som finns. Och vi kommer gifta oss borgerligt, förmodligen på samma ställe som festen ska vara på. Jag kommer inte ha vit klänning heller utan det blir en mörkröd och mina två flickor ska ha guldklänningar. Hela temat för bröllopet är mörkrött och guld. Tänk orientaliskt, Tusen och en natt, Indien. Ja, ni fattar nog. Därför vill vi hålla det hemligt. Men vi har oxå pratat om att jag får ta några allvarliga diskussioner med var och en av dem jobbiga släktingarna om hur viktigt det är för oss att det blir som vi vill och att om dem inte lyssnar och rättar sig efter det så är dem inte heller välkomna på vårt bröllop. Trist men sant.
    Men det är lååångt kvar och än så länge får det vara hemligt så kan jag i lugn och ro planera med min sambo.
Svar på tråden När sätta O.s.a inför bröllop?